Gå til innhold

Kokebok til brødbakemaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk brødbakemaskin av kjæresten til jul. Genialt det, bortsett fra at kokebokheftet som fulgte med er på finsk....

Så, trenger jo ganske nøyaktige oppskrifter for at dette skal bli vellykket. Og er ikke så stiv i finsk akkurat. Prøvde å se på hjemmesiden til maskinen, men der var kun bruksanvisningen.

Maskinen er en Kenwood B200, og skal lage brød på 700 eller 900 gram. Er det noen som kan hjelpe, eller har et godt råd? Vil ha brød.... :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha sett en kokebok for brødbakemaskin i bokhandleren. Ellers finnes det nok av oppskrifter på nett, f.eks. her:

http://fam-ravndal.com/wwo/

Forresten litt rart at det ikke fulgte med en norsk bok, spør i butikken eller ring leverandøren. Det burde ikke være noe problem å få den tilsendt.

Skrevet

Hør med butikken der maskinen ble kjøpt, de burde kunne skaffe deg boken på norsk. Er forresten veldig rart at det ikke fulgte med en på norsk hvis den er kjøpt i Norge, jeg er ganske sikker på at det har skjedd en glipp ett sted der.

Skrevet

Endel av brødbakemaskinene til Kenwood kom til Norge uten norsk bruksanvisning. Kontakt nermeste elkjøp butikk. Tipper den er kjøpt der.De skal ha norske bruksanvisninger der som de kan skrive ut for deg. Det finnes også en engelsk versjon med oppskrifter. Vet ikke hvorfor den ikke er på norsk, få tak i den også og konverter mål og prøv. Mange av brødene der høres digg ut. Med soltørka tomater osv :)

Du kan også ta en telefon til Strax (serviceverksted) på telefon 04123 og be de sende deg. De har all service på kenwood i norge og skal også ha dette liggende eller telefonnummer til de som har det :)

:oops:

Skrevet

Max fikk brødbakemaskin(Kenwood BM200) i julegave (med hefte).

Loff basis-oppskrift:

3 1/2 dl vann

2 ss olje

9 dl hvetemel

1 ts salt

2 ss sukker

1/2 pakke gjær eller 2 ts tørrgjær

Fyll opp llunkent vann, ha i oljen.

Bland sammen resten og hell i

Grovt brød (kneipp) basis-oppskrift:

3 1/2 dl vann

2 ss olje

5 dl hvetemel

4 dl sammalt grov hvete

1 ts salt

1/2 pakke gjær eller 2 ts tørrgjær.

Har kjørt både loff og grovt brød på program 1.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jippi, Scheherazade fikk tilsendt kopiert oppskriftbok på engelsk fra Elkjøp i går! Har levd lenge og vel på brødene til Maxine Grey (takker! :) ), men nå skal det bli mer avansert!

Har et spørsmål til jeg da. Det er et eget program for wholewheat cycle. Antar jo at dette er grove brød. I oppskriften står det 350 gram wholemeal bread flour og 50 gram white bread flour.

Mitt spørsmål er da, er wholemeal bread flour på norsk? Blir jo et merkelig brød dersom det bare er grovt mel, det må jo bli en kompakt klosse. :-? Kan det være det som selges som grovbakstmel i butikken?

Noen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...