AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Jeg har gått noen av de populære fjellturene i Norge, og har nesten måttet overtale venner om å bli med. Har nå innsett at denne interessen for fjell og norsk natur deler dessverre ikke mine venner, så jeg må dra på egenhånd. Jeg er ikke helt nybegynner, men har stort sett vært på dagsturer og aldri alene. Så har dere noen tips til å dra alene på tur? Har dere noen turforslag som er fine å starte med? Kan ikke begynne med en ukes tur på Hardangervidda, må begynne i det små. Dere som drar alene, hvordan legger dere opp og planlegger turen? Hva har dere med dere? For meg virker det litt skummelt å være helt alene i den norske fjellheimen, men det er kanskje bare en kneik jeg må over. Anonymkode: c7594...4e2
T-Rex Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 (endret) Det som er viktig, er at du har med deg nok utstyr til å kunne overleve et døgn ute, om du for eksempel skulle brekke et bein. Husk at det kan snø på fjellet i juli! Fjellduk er lurt. Refleksvest kan også være en idé, om du ikke har andre klær i farger som synes godt, og du går i et område med lite folk. Det kan vel også være en fordel å gå et sted der du vet at det er mobildekning (sjekk på forhånd). Jeg anbefaler å gå i et område der du kan være nokså sikker på at det er en del folk; har opplevd å være alene på ei hytte med et innpåslitent mannfolk - guffent. Der var det heldigvis låsbare soveromsdører, noe du ikke kan være garantert at det er. Forslag: Sognefjellshytta - Fannaråkhytta - Skogadalsbøen - Vetti (med avstikker til Vettisfossen). Flott tur, og en del medturister. Endret 7. august 2017 av T-Rex Lagt inn lenker 1