AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Jeg har gått noen av de populære fjellturene i Norge, og har nesten måttet overtale venner om å bli med. Har nå innsett at denne interessen for fjell og norsk natur deler dessverre ikke mine venner, så jeg må dra på egenhånd. Jeg er ikke helt nybegynner, men har stort sett vært på dagsturer og aldri alene. Så har dere noen tips til å dra alene på tur? Har dere noen turforslag som er fine å starte med? Kan ikke begynne med en ukes tur på Hardangervidda, må begynne i det små. Dere som drar alene, hvordan legger dere opp og planlegger turen? Hva har dere med dere? For meg virker det litt skummelt å være helt alene i den norske fjellheimen, men det er kanskje bare en kneik jeg må over. Anonymkode: c7594...4e2
T-Rex Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 (endret) Det som er viktig, er at du har med deg nok utstyr til å kunne overleve et døgn ute, om du for eksempel skulle brekke et bein. Husk at det kan snø på fjellet i juli! Fjellduk er lurt. Refleksvest kan også være en idé, om du ikke har andre klær i farger som synes godt, og du går i et område med lite folk. Det kan vel også være en fordel å gå et sted der du vet at det er mobildekning (sjekk på forhånd). Jeg anbefaler å gå i et område der du kan være nokså sikker på at det er en del folk; har opplevd å være alene på ei hytte med et innpåslitent mannfolk - guffent. Der var det heldigvis låsbare soveromsdører, noe du ikke kan være garantert at det er. Forslag: Sognefjellshytta - Fannaråkhytta - Skogadalsbøen - Vetti (med avstikker til Vettisfossen). Flott tur, og en del medturister. Endret 7. august 2017 av T-Rex Lagt inn lenker 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 Anbefaler deg å melde deg inn i DNT og sjekke ut fellesturene deres. Der kan du melde deg på alt fra dagsturer til ukesturer av ulik vanskelighetsgrad. De har også egne nybegynnerturer for folk som skal gå i fjellet. Det er sosialt og hyggelig, og du kan finne venner der som kan bli turvenner for seinere turer. Anonymkode: 6441f...9bd 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 6 timer siden, T-Rex skrev: Jeg anbefaler å gå i et område der du kan være nokså sikker på at det er en del folk; har opplevd å være alene på ei hytte med et innpåslitent mannfolk - guffent. Der var det heldigvis låsbare soveromsdører, noe du ikke kan være garantert at det er. Det der er min største skrekk, og hovedgrunnen til at jeg aldri hadde turt å gjøre noe sånt alene. Hva gjør man om det ikke er låser på soveromsdørene, låser seg inn på utedoen? Anonymkode: b4d43...972 1
Blodets rett Skrevet 5. august 2017 #5 Skrevet 5. august 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man om det ikke er låser på soveromsdørene, låser seg inn på utedoen? Anonymkode: b4d43...972 Skaffer seg en mann som kan passe på seg? Endret 5. august 2017 av Blodets rett
T-Rex Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der er min største skrekk, og hovedgrunnen til at jeg aldri hadde turt å gjøre noe sånt alene. Hva gjør man om det ikke er låser på soveromsdørene, låser seg inn på utedoen? Anonymkode: b4d43...972 De fleste fjellturister er heldigvis hyggelige og veloppdragne. Så denne fyren var et unntak fra regelen. I verste fall går det an å bruke stolrygg-under-dørklinken-trikset, om det finnes en passende stol. Turforslaget mitt innbefatter kun betjente hytter, så det er veldig trygt sånn. Og det er et såpass beferdet strøk at det ikke er noen fare for å ikke bli funnet, om man skader seg og blir liggende. Endret 5. august 2017 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #7 Skrevet 6. august 2017 Tafjordfjella har mange fine hytter og ruter. De fleste hyttene er godt besøkte i sommersesongen. Anonymkode: 23cb4...4ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #8 Skrevet 6. august 2017 Vet ikke hvordan du er med klatring, men Stetind er helt fantastisk Jeg klatret opp der for noen år siden. Litt krevende, men helt overkommelig. Segla på Senja er også helt fantastisk! Ellers så har du over Beskades på Finnmarksvidda og mange fine steder over der. Sarek i Sverige er også nydelig (pass opp for bjørn da). Stabbursdalen er også fint. Starte på Porsangersiden og gå mot Stilla på Altasiden. Nord i nord har mange flotte steder å ferdes i fjellet Anonymkode: c59bc...80e
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #9 Skrevet 6. august 2017 DNTs utstyrsliste for turer i fjellet om sommeren: https://www.dnt.no/artikler/turtips/7080-pakkeliste-sommer/ Jeg ville supplert med Pinex og medisinsk tape. Det siste til å plastre hæler og andre steder utsatt for gnagsår, før det blir gnagsår. Det fungerer som et ekstra hudlag, må byttes daglig. Anonymkode: 8a735...bb7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #10 Skrevet 6. august 2017 Sunnmørsaplene er noe helt spesielt. Er lite som slår de Anonymkode: f38f9...e91
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #11 Skrevet 6. august 2017 Hvorfor finner du deg ikke turvenner i Turistforeningen? Prøv deg først med noen korte helgeturer, bli erfaren og utvikle deg videre. Det kommer jo helt an på hvor i landet du bor med hvor du kan dra osv. Anonymkode: 46c75...020
Hurepoix Skrevet 6. august 2017 #12 Skrevet 6. august 2017 På 5.8.2017 den 15.11, T-Rex skrev: Jeg anbefaler å gå i et område der du kan være nokså sikker på at det er en del folk; har opplevd å være alene på ei hytte med et innpåslitent mannfolk - guffent. Der var det heldigvis låsbare soveromsdører, noe du ikke kan være garantert at det er. Slike situasjoner (altså ikke nødvendigvis seksuelle, men folk som oppfører seg skikkelig weird på øde hytter) kan være vel så skremmende for menn også. Kvinner kan gå ut fra at det er sex han vil ha, menn må nesten automatisk gå ut fra at han vil øksemyrde dem i søvne.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #13 Skrevet 6. august 2017 Anbefaler deg å ta en titt på Fjellforum.no, om du ikke har vært der inne før! Mange informerende artikler, og et forum der som du kan lese eller spørre om du har noen spørsmål. Er veldig mange fjellvante der iallefall. Er til og med et emne der folk deler sine fjellturer 😃 Direkte link til forumet: https://www.fjellforum.no/forums/ Anonymkode: f760a...7d1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #14 Skrevet 7. august 2017 Senja! <3 men der går du aldri alene. Veldig populært - godt oppmerksomhet stier-og masse kjekke mannfolk!!! Anonymkode: 16a13...501
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #15 Skrevet 7. august 2017 *oppmerkede stier Anonymkode: 16a13...501
T-Rex Skrevet 7. august 2017 #16 Skrevet 7. august 2017 16 timer siden, Hurepoix skrev: . Kvinner kan gå ut fra at det er sex han vil ha, menn må nesten automatisk gå ut fra at han vil øksemyrde dem i søvne. Prøv å unngå å feriere samtidig med meg, så går det så bra så.
ajarRun Skrevet 7. august 2017 #17 Skrevet 7. august 2017 På 5.8.2017 den 15.11, T-Rex skrev: Det som er viktig, er at du har med deg nok utstyr til å kunne overleve et døgn ute, om du for eksempel skulle brekke et bein. Husk at det kan snø på fjellet i juli! Fjellduk er lurt. Refleksvest kan også være en idé, om du ikke har andre klær i farger som synes godt, og du går i et område med lite folk. Det kan vel også være en fordel å gå et sted der du vet at det er mobildekning (sjekk på forhånd). Jeg anbefaler å gå i et område der du kan være nokså sikker på at det er en del folk; har opplevd å være alene på ei hytte med et innpåslitent mannfolk - guffent. Der var det heldigvis låsbare soveromsdører, noe du ikke kan være garantert at det er. Forslag: Sognefjellshytta - Fannaråkhytta - Skogadalsbøen - Vetti (med avstikker til Vettisfossen). Flott tur, og en del medturister. Jeg vil anbefale refleksvest uansett. Hvis man går på parkeringplasser eller krysser en vei er det uvurderlig og hvis man må reddes av helikopter lyser det opp som en sol på infrarøde kamera som helikopter bruker. Å ha den på seg eller hengende fra sekken er best. Da vil den kunne bli funnet uansett om du er bevisst eller ikke.
T-Rex Skrevet 7. august 2017 #18 Skrevet 7. august 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: Jeg vil anbefale refleksvest uansett. Hvis man går på parkeringplasser eller krysser en vei er det uvurderlig og hvis man må reddes av helikopter lyser det opp som en sol på infrarøde kamera som helikopter bruker. Å ha den på seg eller hengende fra sekken er best. Da vil den kunne bli funnet uansett om du er bevisst eller ikke. Det er lurt å være lett å finne når man går alene, ja. Spesielt i områder og på tidspunkter hvor det ikke er så mange som går.
ajarRun Skrevet 7. august 2017 #19 Skrevet 7. august 2017 Akkurat nå, T-Rex skrev: Det er lurt å være lett å finne når man går alene, ja. Spesielt i områder og på tidspunkter hvor det ikke er så mange som går. I tillegg koster en refleksvest sånn type 29 kroner (eller en 150 hvis man vil ha en i en søt liten lomme fra Shell), og er nyttig i mange situasjoner.
T-Rex Skrevet 7. august 2017 #20 Skrevet 7. august 2017 Akkurat nå, amativeReflection skrev: I tillegg koster en refleksvest sånn type 29 kroner (eller en 150 hvis man vil ha en i en søt liten lomme fra Shell), og er nyttig i mange situasjoner. Og den veier nesten ingenting, og tar relativt liten plass i sekken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå