AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Hei, jeg semesterregistrer meg for øyeblikket og må velge mellom to ulike vurderingsformer i ex.phil - skoleeksamen eller seminarmodell ved UIB. Noen som har noen råd og anbefaler på hva jeg bør velge og hvorfor? Anonymkode: ee98a...c2d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 Nå er det lenge siden jeg gikk på UiB, men jeg minnes både derfra og fra UiO at seminarmodellen alltid var å foretrekke. Da blir du veiledet, og i noen tilfeller er eksamenene delt opp i mindre deler (på UiB fikk jeg f.eks. to små flersvarsoppgaver og to små oppgaveinnleveringer, hvorpå skoleeksamen kun var nettopp det; skoleeksamen). Ved skoleeksamen er du helt på egenhånd, ingen veileder, bare å lese og møte opp til eksamen. Anonymkode: 4c605...dac
Kragebein Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 Vi ble veldig sterkt oppfordret til å ta seminarmodellen. Jeg tok skoleeksamen selv, som besto av valgfrie forelesninger, en skriftlig oppgave som måtte bestås og eksamen. Jeg var på alle forelesninger, leste gjennom pensumboken (som var veldig kort) og besto begge deler uten problem. Jeg fikk sterkt inntrykk av at seminarmodellen er mye lettere å bestå, men den følger også med mer arbeid jevnt utover skoleåret. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Tok seminarmodellen ved UiB for maange år siden. Det var ok det. Man blir tvunget til å jobbe jevnt og trutt. Hadde jeg skulle velge i dag hadde jeg valgt skoleeksamen. Da kunne jeg brukt mindre tid på exphil og mer tid på de andre fagene. Men skoleeksamen krever jo større evne til å tilegne seg kunnskap selvstendig og på eget initiativ. Anonymkode: b5987...89f
funginger Skrevet 5. august 2017 #5 Skrevet 5. august 2017 Jeg valgte seminarmodell. Var veldig fornøyd med seminarlederen, skrev oppgaven på 3-4 dager og det gikk veldig greit. Men selvsagt, hvis du liker veldig godt å lese selvstendig og er flink til det går det sikkert greit med selvstudie/skoleeksamen.
Trompeten Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 (endret) Jeg er enig med de øvrige her. Seminarmodellen er nok å foretrekke. Hvis du går inn for å bare stå, går det sikkert ann å ro i land en "E" på skoleeksamen, da dette faget ikke teller når/hvis du skal søke på master. Men klart det er det beste for deg å være med på seminarene Mener å huske at det er to varianter av seminarvarianten. Den ene er å levere 5 siders skriveoppgave om filosofer innen oktober eller når det var, og deretter flervalgsprøve. Den andre er at du kan skrive en 5 sideres skriveoppgave om etikk som leveres i slutten av semester, og deretter flervalgsprøve. For at oppgaven skal leses og gis karakter, må flervalgsprøven bestås. Flervalgsprøven kan være noe vrien, men hvert spørsmål har jo alternativer, og har du lest skal det gå bra å krysse av riktig. Hvis det er samme system nå som da jeg gikk der, vil jeg helt klart anbefale å skrive om etikk-delen i slutten av semesteret, med mindre du vet hvordan en oppgave skal skrives. Jeg synes det var veldig vanskelig å sette meg inn i å skrive/bygge opp en oppgave, og bruke kildene riktig så tidlig i semesteret. I exFAC lærer er det mer tid på hvordan man skriver en god oppgave, og da er det greit å skrive om etikkdelen i slutten av semesteret. Bare et tips Endret 5. august 2017 av Trompeten
gobbledigook Skrevet 5. august 2017 #7 Skrevet 5. august 2017 Jeg angrer så sykt på at jeg ikke tok seminarmodellen i fjor! Var for sent ute til å bytte. Tror den gir deg mer disiplin, du må møte opp og arbeide med andre og faktisk jobbe for en bra karakter jeg leste knapt før eksamen og det ga jo sine utslag
funginger Skrevet 5. august 2017 #8 Skrevet 5. august 2017 Forresten synes jeg flervalgsprøven var veldig lett. Så lenge du har oversikt over hva alle filosofene mente kan man enklelt bestå ved å eliminere feil svar på de du er usikker på. Jeg leste på notatene mine og litt på snl.no eller wikipedia om de forskjellige personene.
lillsunshine Skrevet 7. august 2017 #9 Skrevet 7. august 2017 Hva slags fakultet er det innenfor? Ex.phil. varierer jo utifra det. Tok ex.phil. på UiB i 2010 og valgte seminarmodellen. Det er jeg glad for, selv om jeg endte opp med selveste Lars Svendsen som seminarleder og veileder i alfa Han har skrevet pensumboka vi brukte, og er litt høy på seg selv. Men han holder interessante forelesinger da, for all del. Han var litt av en figur, en bekjent av meg hadde kommet på veiledning etter å ha levert et førsteutkast. Læreren tok frem en stor rød tusj og satte en stort kryss over hele oppgaven fordi han mente den var ubrukelig, også hadde han satt seg i stolen og satt føttene på bordet Hos meg var han litt snillere, han stilte masse filosofiske spørsmål til ting jeg hadde skrevet, jeg følte at uansett hva jeg sa var det ikke svar nok. Haha. Det som er litt kjedelig er at det er en del obligatorisk oppmøte og gruppearbeid, men på en annen side blir man kjent med nye folk, og det er fint. Flervalgstestene og oppgavene var greie, jeg var litt stressa angående flervalstestene men jeg bestod med glans og hadde vel 9/10 på begge testene (man måtte ha minimum 7 for å stå). Emnet var delt i to deler, alfa og beta som hadde hver sine forelesere, flervalstest og oppgave. De to oppgavene ble slått sammen til en karakter. Når jeg leser oppgavene i dag blir jeg flau over middels kildebruk, dårlig språk og dårlig struktur i oppgavene. Men det var da likevel innholdet som telte mest og jeg fikk B i både alfa og beta og dermed B sammenlagt Jeg hører det er så mye som 40% stryk på skolemodellen, så det er jo litt risky, særlig når du ikke er inn i studiegamet og er vant med å ta universitetseksamener. Det er ganske dritt å måtte begynne med å ta fag opp igjen, så dersom du har et ønske om stå i faget så gjør du det lett for deg selv å velger seminarmodellen.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #10 Skrevet 7. august 2017 Spørs hvordan du er som person/student. Jeg er av typen som møter opp på alle forelesninger, selv om de ikke er obligatoriske, og liker ikke å lese alt selv, så jeg valgte seminarmodellen (for 5 år siden). Den jeg tok, måtte man møte opp på seminarene, skrive oppgave, ha 2 kryssavprøver, og 1 framføring. Det vanskeligste syns jeg var kryssavprøvene, men det er nok fordi jeg ikke var så flink til å lese. Ellers var det veldig greit å bestå, og man er i en klasse, som var et pluss for meg. Kjente et par studenter som tok eksamensversjonen og det gikk bra for de som er vant til å lese på egenhånd og ikk trenger så mye oppfølging. Den ene angret på at hen ikke tok seminar, da det ble en enda mer stessende eksamensperiode. Anonymkode: b9238...cd3
Chiyo Skrevet 7. august 2017 #11 Skrevet 7. august 2017 Jeg tok seminarmodellen. Jeg var den eneste som faktisk leste boken, så om de andre jeg gikk med ikke hadde hatt seminarmodellen hadde de strøket på eksamen. Men du må jo skrive to oppgaver og gjøre to småtester da... men de er multiple choice og ganske enkle.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2017 #12 Skrevet 7. august 2017 Seminar er dritt i hoveddelen av semesteret, men det er den modellen de fleste opplever som greiest når eksamen først er der. Anonymkode: 8dfc3...6bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå