Gå til innhold

Jeg er redd min bror på 12 år vil bli muslim...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Familien er fra Irak, og i sommer var vi der i en måned, for å besøke familie. Har noen familiemedlemmer som er veldig muslime, og det er greit nok, men tydeligvis ble broren min svært påvirka av de. Han har vært i hjemlandet før, uten problemer, men denne gangen er det visst annerledes.

Broren min på 12 år vil plutselig ikke spise bacon mer, han vil lære seg å be, vil faste neste Ramadan, og verst av alt; han vil ikke feire jul mer. 

Altså hva faen??? Faren vår er ateist, og virkelig HATER Islam. Mamma har begynt å mislike Islam mer og mer. Vi har ikke praktisert Islam-lignende tradisjoner på minst 10 år i dette huset. Jeg står imot alt Islam står for, så hvorfor vil broren min plutselig være praktiserende muslim?

Mamma ble kjempe sint på broren min igår da hans at han ikke vil feire jul mer. Hun mente det var idiotisk, og at det nå er en del av oss, siden vi har feira jul helt siden jeg var ei lita jente (jeg er eldst). Jeg ble også sint da jeg innså at broren min faktisk ikke tulla. Pappa har tenkt å ta en prat med han...

Altså jeg skjønner ikke hvorfor han er så lett å manipulere og påvirke. Jeg er faktisk livredd for at han skal bli en terrorist når han blir stor, så lett påvirkelig og naiv som han er.

Er dette normalt? Han er 12 år, så han burde vel vite bedre? Eller er dette en fase?

Mvh en ikke-praktiserende muslim som hater Islam enda mer enn før.

Anonymkode: 185f7...f8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lite her jeg kan svare deg på, men jeg vet at 12-åringer er nysgjerrige, ønsker å prøve nye ting og trekkes mot det som er spennende og nytt. Og ungr ungdommer er veldig lettpåvirkelige. Jeg synes det er synd at dere hater den religionen så mye som du beskriver. Men det jeg ville gjort, er å gitt han all informasjon en finner, både på godt og vondt. Fortelle forskjellene frs levemåten til muslimer,og levemåten dere lever på. Å konvertere til en religion er ikke gjort over natten. Men tar tid. Og kan være vanskelig, særlig uten støtte og aksept fra sine nærmeste.

Men jeg vet også at i den alderen får mange barn ideer som de vil prøve en periode, også går de ofte over til det de er vant med. Denne perioden i livet handler mye om å finne seg selv, og mange opplever en identitestkrise. De vet ikke hvem de er. Og prøver desperat å finne ut hvem de er med å utforske og prøve nye ting.

Jeg kan ikke si hva dere skal gjøre, og hva som er rett og galt. Men tenk over litt det jeg skriver tenker jeg kan være lurt. 

Anonymkode: 61675...e17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alle har vel prøvd crazy stuff på den alderen og gjennom tenårene. La han holde på noen måneder til han går lei

Anonymkode: 1f279...2c2

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Familien er fra Irak, og i sommer var vi der i en måned, for å besøke familie. Har noen familiemedlemmer som er veldig muslime, og det er greit nok, men tydeligvis ble broren min svært påvirka av de. Han har vært i hjemlandet før, uten problemer, men denne gangen er det visst annerledes.

Broren min på 12 år vil plutselig ikke spise bacon mer, han vil lære seg å be, vil faste neste Ramadan, og verst av alt; han vil ikke feire jul mer. 

Altså hva faen??? Faren vår er ateist, og virkelig HATER Islam. Mamma har begynt å mislike Islam mer og mer. Vi har ikke praktisert Islam-lignende tradisjoner på minst 10 år i dette huset. Jeg står imot alt Islam står for, så hvorfor vil broren min plutselig være praktiserende muslim?

Mamma ble kjempe sint på broren min igår da hans at han ikke vil feire jul mer. Hun mente det var idiotisk, og at det nå er en del av oss, siden vi har feira jul helt siden jeg var ei lita jente (jeg er eldst). Jeg ble også sint da jeg innså at broren min faktisk ikke tulla. Pappa har tenkt å ta en prat med han...

Altså jeg skjønner ikke hvorfor han er så lett å manipulere og påvirke. Jeg er faktisk livredd for at han skal bli en terrorist når han blir stor, så lett påvirkelig og naiv som han er.

Er dette normalt? Han er 12 år, så han burde vel vite bedre? Eller er dette en fase?

Mvh en ikke-praktiserende muslim som hater Islam enda mer enn før.

Anonymkode: 185f7...f8f

Lurer på en ting først. Er dere i utg. pkt muslimer, men ikke praktiserende?

Jeg kan snakke for meg. Jeg har er en ikke-etnisk nordmann, og er hindu, fra India. Var ikke særlig praktiserende, mine foreldre var ikke strenge, og jeg gjorde det jeg ville ift religion, og det var lite. Spiste vanlige pølser og hamburgere (som inneholder kjøtt hinduer i utg.pkt ikke kan/bør spise), men det var først da jeg ble litt eldre (rundt 19-20) år at jeg begynte å føle at jeg gjorde noe galt, i å spise kjøtt jeg ikke bør. Det var ikke noe som noen sa til meg, men plutselig så ble det bare feil, det føltes feil, og jeg ble etterhvert mer praktiserende. Dette med kjøtt er bare eksempel. Religion for meg er privat, så jeg prakker ikke den på andre, men jeg er blitt mer strengere ift meg selv, og det er slik jeg ønsker det, for meg.

Kan det være at din bror føler bare at det føles riktig ut for han? En ting er at religion for barn er hva foreldrene legger opp til, når de er små, men når de blir eldre, så er det hva som føles riktig for den det gjelder. Det er ikke noe galt i å være praktiserende muslim, hvis det er det han ønsker, og det som får han til å føle seg vel.

MEN det som er viktig er at han ikke er i ferd med å bli radikalisert. Det er meget mulig at dette er ikke noe som han har følt innvendig, men noe som andre kan ha begynt å hjernevaske  han i forhold til. Det er jo dessverre slik at det er enkelte grupper som "fanger" unge gutter (eller jenter) og hjernevasker de inn i radikalisering. 

Bare la han være det han ønsker å være, men familien bør altså følge med på om han begynner å bli radikalisert. Det er først og fremst familien som har et ansvar, før radikaliserte personer utøver vold mot uskyldige andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvem henger han med på fritiden, og snakker med over internett ?     

Anonymkode: 268c5...168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold han unna alle som kan påvirke han i negativ retning. 

Anonymkode: 34b0f...505

• Liker 2
Skrevet

At han slutter å spise gris, at han vil lære å be eller lese Koranen er vel ikke så ille? Hadde vært verre om han ville utforske alkohol eller marihuana, eller ha sex for den saks skyld... tror ikke du skal uroe deg:) la han holde på til han finner ut av det:)

• Liker 2
Skrevet

det er vel ikke noe galt i å være muslim? men om dere føler at det er fare for ekstremistiske tendenser må dere ta tak.

Anonymkode: 9b47a...38a

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Uglems skrev:

At han slutter å spise gris, at han vil lære å be eller lese Koranen er vel ikke så ille? Hadde vært verre om han ville utforske alkohol eller marihuana, eller ha sex for den saks skyld... tror ikke du skal uroe deg:) la han holde på til han finner ut av det:)

Mulig det er meg men en ungdom som smugrøyker eller prøver en pils ender ikke opp med bombebelte og bruker vantro /kafir om sine medmennesker.

Det ene er spenningsøken, det andre hjernevask....

Anonymkode: 5ec0e...7d8

Skrevet

Det er vel 15 årsgrense i Norge for å velge hvilket trossamfunn man vil tilhøre? Før det er det foreldrene som bestemmer. Men det betyr jo ikke at ikke 12-åringen kan be på gutterommet. Kanskje det ikke er så dumt at han setter seg inn i hva islam står for? Det er nok av folk i dette landet som mener en hel masse uten å egentlig vite.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det er meg men en ungdom som smugrøyker eller prøver en pils ender ikke opp med bombebelte og bruker vantro /kafir om sine medmennesker.

Det ene er spenningsøken, det andre hjernevask....

Anonymkode: 5ec0e...7d8

Akkurat i Norge har vi motsatt erfaring. Svært mange av de som til slutt reiste til IS, hadde denne typen bakgrunn.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Hei Ts.

Jeg tror ikke det er så lurt av moren din å være kjempesinna! Det kan bare føre til trassighet fra broren din i den alderen. Nå feirer dere jul,og han er tolv år og bor hjemme. Så..han må vel nesten bare avfinnr seg med at julefeiringen kommer han ikke unna før han flytter hjemmefra :-) 

Det er bra faren din vil ta en prat. Mye bedre det enn å få kjeft. 

Men det er vel heller ikke så farlig om han vil bli muslim?? Det kan være at han eksperimenterer litt i den alderen også. Finne ut hvem en er osv.

Han trenger da ikke å bli terrorist fordi om han vil bli muslim! Har muslimske naboer,og de er så langt fra terrorister de kan komme :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...