Gjest Coolaid Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 (endret) Dere som lager og deltar i tråder om kjendiser, bloggere, instagrammere osv.... Hvorfor bidrar dere til at disse personene hetses? Er det virkelig så viktig eller interessant å bry seg med hva mer eller mindre ukjente personer deler offentlig av livene sine? Endret 5. august 2017 av Coolaid
Speedmaster Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 4 minutter siden, Coolaid skrev: Er det virkelig så viktig eller interessant å bry seg med hva mer eller mindre ukjente personer deler offentlig av livene sine? Ja. 8
XbellaX Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 15 minutter siden, Coolaid skrev: Dere som lager og deltar i tråder om kjendiser, bloggere, instagrammere osv.... Hvorfor bidrar dere til at disse personene hetses? Er det virkelig så viktig eller interessant å bry seg med hva mer eller mindre ukjente personer deler offentlig av livene sine? Først av alt synes jeg det blir litt for unyansert når du skriver som om absolutt alt er "hetsing". Det finnes mange svært gode, saklige og kritiske innlegg, som riktignok i blant drukner i pisspreik. Jeg deltar i noen tråder og forsøker å holde en viss saklighet og jeg ser mange forsøker det samme. Og ja, det er både viktig og intr. å følge f.eks én spesiell bedrift og måten denne feiler på gang på gang i sine ulike strategier, og hvordan denne på så forunderlig vis tar seg til rette og gir totalt flate faen i f.eks eksponering av egne barn. 20
Gjest Coolaid Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Akkurat nå, XbellaX skrev: Først av alt synes jeg det blir litt for unyansert når du skriver som om absolutt alt er "hetsing". Det finnes mange svært gode, saklige og kritiske innlegg, som riktignok i blant drukner i pisspreik. Jeg deltar i noen tråder og forsøker å holde en viss saklighet og jeg ser mange forsøker det samme. Og ja, det er både viktig og intr. å følge f.eks én spesiell bedrift og måten denne feiler på gang på gang i sine ulike strategier, og hvordan denne på så forunderlig vis tar seg til rette og gir totalt flate faen i f.eks eksponering av egne barn. Det er viktig å være samfunns og forbrukerkritisk. Det er også lov å stille spørsmål til ting rundt oss. Men tråder om bloggere feks har vel en tedens til å eskalerer til kritikk av ulike slag. Det vet man når man starter en slik tråd eller deltar i en.
XbellaX Skrevet 5. august 2017 #5 Skrevet 5. august 2017 (endret) 24 minutter siden, Coolaid skrev: Det er viktig å være samfunns og forbrukerkritisk. Det er også lov å stille spørsmål til ting rundt oss. Men tråder om bloggere feks har vel en tedens til å eskalerer til kritikk av ulike slag. Det vet man når man starter en slik tråd eller deltar i en. Joda, det finnes absolutt eksempler på det, men det finnes også utallige eksempler på tråder som lever i beste velgående f.eks den med sine 340 sider. "Vanlige" bloggere som ikke lever av bloggen sin og hvor denne heller ikke er av en viss størrelse er meg egentlig revende likegyldig. Endret 5. august 2017 av XbellaX 3
Gjest Anna Nas Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 (endret) På den annen side er det jo sånn at dersom ingen hadde fulgt med i timen, ville en god del bloggere fortsatt å lyve og lure på et nivå de ikke kan i dag, nettopp fordi (seriøse) kritikere avslører og avslørte shady kommunikasjon for best mulig økonomisk fortjeneste, og viste at noen jukser for å skape et bilde av seg selv som er langt fra sannheten. Kommersielle bloggere er jo faktisk ikke "ukjente personer som deler livene sine", men "personer" (i realiteten først og fremst delvis fiktive reklamefigurer) som leses av mange millioner mennesker i året. "Livene deres" i bloggversjon er i realiteten skreddersydd kommunikasjon for å påvirke på vegne av kommersielle aktører som betaler dem bra for å gjøre det. Kommersiell blogging er kommersiell kommunikasjon. At du oppfatter det annerledes og tror på det du leser, betyr bare at du har gått på samme limpinne som en god del andre. Det betyr også at du er lettere påvirkelig, fordi du ikke gjennomskuer de kommersielle budskapene som mer eller mindre er skjult i tekster og bilder. Å være kommersiell er selvsagt helt fair, men det samme er det å kommentere og kritisere disse virksomhetene. Blogging er en stor industri, som ikke kan forvente å få holde på helt som de vil. Enormt mye kan sies om påvirkning – noe av det er uheldig og tildels skadelig påvirkning – men i alle fall er det klart at påvirkningskraften mange av de mest leste bloggerne har er stor . Hva de kan ta seg betalt for det de leverer av innhold beviser med all tydelighet at kommersielle aktører ser et stort påvirkningspotensial, og at bloggere også beviselig påvirker mange. Det er heller ikke sånn at en kritiker bare kan la være å lese, så er problemet løst. Bloggeres påvirkning møter f.eks foreldre gjennom sine barn, i psykiatrien møter behandlere pasienter som har vært helt ukritisk oppslukt av blogglandia og blitt direkte syke av å hente "inspirasjon" derfra, tradisjonelle medier preges av det nye medielandskapet og kommersialiserer innholdet sitt i konkurranse om reklamekroner, og gud vet hvilke effekter det nye medielandskapet egentlig har. Samfunn og medielandskap er i endring, og det er helt naturlig. Det som ikke er naturlig, er hvis disse nye aktørene skulle vært unntatt fra kritikk og annen oppmerksomhet en hylling og positivitet. Som du selv skriver, er det viktig å være samfunns- og forbrukerkritisk, og stille spørsmål ved det vi ser og leser. Bloggere kan ha stor definisjonsmakt og være en betydelig premissleverandør, så hvis disse kommersielle aktørene helt uten motstand skulle få definere virkeligheten ved å "dele livene sine", ville ting blitt ganske feil. En naturlig konsekvens av debatter er at det også dukker opp usakligheter, og noen ganger latterliggjøring og hets. Det gjelder faktisk alle former for offentlige debatter. Mange bloggere har jo også selv svin på skogen. Den som har gløttet innom kommentarfeltene i enkelte blogger, skjønner jo at visse har et stykke igjen før de kan sies å opptre hundre prosent i henhold til normal folkeskikk og forretningsetikk. Endret 5. august 2017 av Anna Nas
XbellaX Skrevet 5. august 2017 #7 Skrevet 5. august 2017 2 minutter siden, Anna Nas skrev: På den annen side er det jo sånn at dersom ingen hadde fulgt med i timen, ville en god del bloggere fortsatt å lyve og lure på et nivå de ikke kan i dag, nettopp fordi (seriøse) kritikere avslører og avslørte shady kommunikasjon for best mulig økonomisk fortjeneste, og for å skape et bilde av seg selv som er langt fra sannheten. Kommersielle bloggere er jo faktisk ikke "ukjente personer som deler livene sine", men "personer" (i realiteten først og fremst delvis fiktive reklamefigurer) som leses av mange millioner mennesker i året. "Livene deres" i bloggversjon er i realiteten skreddersydd kommunikasjon for å påvirke på vegne av kommersielle aktører som betaler dem bra for å gjøre det. Kommersiell blogging er kommersiell kommunikasjon. At du oppfatter det annerledes og tror på det du leser, betyr bare at du har gått på samme limpinne som en god del andre. Det betyr også at du er lettere påvirkelig, fordi du ikke gjennomskuer de kommersielle budskapene som mer eller mindre er skjult i tekster og bilder. Å være kommersiell er selvsagt helt fair, men det samme er det å kommentere og kritisere disse virksomhetene. Blogging er en stor industri, som ikke kan forvente å få holde på helt som de vil. Enorm mye kan sies om påvirkning – noe av det er uheldig og tildels skadelig påvirkning – men i alle fall er det klart at påvirkningskraften mange av de mest leste bloggerne har er stor . Hva de kan ta seg betalt for det de leverer av innhold beviser med all tydelighet at kommersielle aktører ser et stort påvirkningspotensial, og at bloggere også beviselig påvirker mange. Det er heller ikke sånn at en kritiker bare kan la være å lese, så er problemet løst. Bloggeres påvirkning møter f.eks foreldre gjennom sine barn, i psykiatrien møter behandlere pasienter som har vært helt ukritisk oppslukt av blogglandia og blitt direkte syke av å hente "inspirasjon" derfra, tradisjonelle medier preges av det nye medielandskapet og kommersialiserer innholdet sitt i konkurranse om reklamekroner, og gud vet hvilke effekter det nye medielandskapet egentlig har. Samfunn og medielandskap er i endring, og det er helt naturlig. Det som ikke er naturlig, er hvis disse nye aktørene skulle vært unntatt fra kritikk og annen oppmerksomhet en hylling og positivitet. Som du selv skriver, er det viktig å være samfunns- og forbrukerkritisk, og stille spørsmål ved det vi ser og leser. Bloggere kan ha stor definisjonsmakt og være en betydelig premissleverandør, så hvis disse kommersielle aktørene helt uten motstand skulle få definere virkeligheten ved å "dele livene sine", ville ting blitt ganske feil. En naturlig konsekvens av debatter er at det også dukker opp usakligheter, og noen ganger latterliggjøring og hets. Det gjelder faktisk alle former for offentlige debatter. Mange bloggere har jo også selv svin på skogen. Den som har gløttet innom kommentarfeltene i enkelte blogger, skjønner jo at visse har et stykke igjen før de kan sies å opptre hundre prosent i henhold til normal folkeskikk og forretningsetikk. Herregud, kan vi ikke få laminert dette svaret så vi kan servere det de neste 300 gangene. Det er så strålende flott skrevet! 5
Konvall Skrevet 5. august 2017 #10 Skrevet 5. august 2017 Jeg ser så mye i sosiale medier i vår tid som kan ødelegge tenåringers oppfatning av hva som er viktig og riktig med hensyn til kropp og det man bare må eie for å være "lykkelig" . Er så gammel at jeg som regel oppdager snusket, men må innrømme at jeg også er oppgitt over meg selv når jeg ikke har sett hva en hvis frue har prøvd å lure meg med. Da har jeg fått hjelp til dette gjennom tråden her inne!! Jeg gjør det jeg kan for at hvis bare 1 ! Tenåring ser det samme som oss her inne, da har jeg faktisk hjulpet noen ! Bloggeieren selv må godta kritikk og div. når dette gjøres så bedritent og kalkulert! 6
Angeleye Skrevet 5. august 2017 #11 Skrevet 5. august 2017 Jeg er veldig glad for disse trådene som kritiserer (ikke hetser) diverse bloggbedrifter. Det har iallefall åpnet mine øyne når det kommer til kommersielt innhold, lureri, manglende merking og eksponering av barn. Jeg håper flere slutter å være naive ved at man fortsetter å kritisere det som er kritikkverdig! 10
Gjest Sirkustjukk Skrevet 5. august 2017 #13 Skrevet 5. august 2017 Hva som defineres som" hets" er åpenbart noe helt annet i bloggverden. Å stille spørsmål ved merking av reklame er hets, å lure på om bilder hvor det reklameres for kremer/behandlinger er redigert er hets, å være kritisk til utlevering av mindreåringe er hets... Jeg kunne fortsatt. For mange bloggere er det lettere å publisere en stygg kommentar om utseende enn en som spør saklig om reklamemerking.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå