Gå til innhold

Urter - hvor mange planter per potte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har så smått begynt med å plante urter. Kjøpte frø, og sådde i en slik papp-greie som er ment for såing (blir vel åpenbart her hvor lite jeg kan)? Jeg har basilikum, koriander, persille, gressløk og timian. I tråd med instruksjonene sådde jeg flere frø av hver type, men det er vel ikke meningen at alle disse små plantene skal bli med videre oppi større potter når jeg kan omplante dem? (Og når kan jeg egentlig flytte de over i større potter?) Er det kun én av hver plante som skal flyttes med videre, eller kan jeg f.eks plante to stk av basilikumen i samme potte? Og hva med resten? 

Anonymkode: e4105...c9f

Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg forstår godt spørsmålet ditt og har lurt på akkurat det samme i sin tid :) 

Et frø blir til en plante. Små frø er vanskelige å plante og håndtere. Ikke alle frø spirer, derfor sår man også flere på en gang.  Derfor sår man mange frø og lar de vokse opp. Etterhvert om det blir veldig tett så kan man tynne ut. 

Med urter osv kan du fint strø rett i potten du vil de skal vokse i, om du ikke vil styre med å omplante dem, det velger du selv. Dersom du har mange småplanter som du vil plante videre så kan du plante flere i en potte med litt mellomrom. Et godt tips er å knipe av dem når de er blitt litt større. Da sørger du for en plante som ikke vokser seg høy og tynn, men heller litt lavere og kraftig med mange forgreininger. 

Du kan godt ha flere planter i samme potte. 

Bare spør videre, ingenting er for dumt å spørre om, jeg selv spør ofte mange "dumme" spørsmål. 

Ta gjerne bilder og legg ut her, det er alltid gøy å se på :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...