Amarone Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Jeg er mellomleder i en liten butikk, og har vært det et par måneders tid. Enkelte av produktene vi selger har et unormalt svinn (lettomsettelige er de også), og jeg synes hele situasjonen er voldsomt ubehagelig. :-( Jeg tok tak i dette i desember da jeg først oppdaget det, og siden da har det forsvunnet enda mer. Det kan ikke i mine øyne være så veldig mange årsaker til dette, men jeg har ingen konkrete mistanker. For den saks skyld kan like gjerne ledelsen ha mistanke til meg siden jeg ikke har jobbet her så lenge, og det er ekkelt å tenke på! Om noen vil dele erfaringer om lignende situasjoner, så hadde jeg blitt takknemlig.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 Jeg ville prøvd litt utspekulerte ting: Sagt i mobiltelefonen f.eks noe som dette: "Javel, så disse kameraene har blitt plassert så ingen kan se dem? Og du mener vi defintivt kan finne ut om noen stjeler fra oss? Flott!! Da ser vi det an og venter på resultatet." Eller sagt til en av de ansatte at nå vurderer sjefene å sette opp kamera fordi det har vært så stort svinn i det siste. Muligens faktisk satt opp kameraer der det er mest aktuelt.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #3 Skrevet 11. januar 2005 la ryktet spre seg om at ledelsen jobbar med å finne ut kven av dei ansatte som stjel, og at når dei finn ut kven det er, vil nok vedkommande bli avskjediga. (som jo sikkert stemmer også) Rykter sprer seg fort mellom ansatte. Eller fortell til dei ansatte at du har skrive ein rapport til øverste hold, og dei har sagt at dei vil holde enkelte ansatte under oppsikt, utan å nevne navn.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #4 Skrevet 11. januar 2005 Dette med stjeling i klesbutikker er, tror jeg, svært vanlig blant unge jenter. Jeg har jobbet med det selv og har derfra sett flere jenter som har blitt tatt for å stjele klær og sko. De jobber gjerne alene i butikken og tar med seg klær i bagen på vei ut når de skal hjem, eller skal hjem fra en vakt. Jeg har selv jobbet ved flere kjøpesentre og vet fra miljøene der at det er vanlig å stjele med seg klær. Det er sjokkerende tragisk at så amnge jenter ikke eier samvittighet og bare stjeler fra sin arbeidsgiver :o En jente jeg vet om fra et senter stjal en jakke i butikken hun jobbet i til ca. 3000,- og hun bare tok den på seg da hun skulle hjem: hun bare låste og gikk! Eiere av klesbutikker burde virkelig sette ut skjulte kameraer eller aktivere overraskende vakter som ransaker de ansatte....for her er det definitivt mye stjeling!
Amarone Skrevet 12. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 12. januar 2005 Takk for respons! Vi har kamera i butikken - men ikke ved kassen, fordi "de ansattes arbeidsplass skal ikke overvåkes..." Mulig vi faktisk burde ha overvåket kassen også, men det er dette lovverket,da! Vel, i dag har jeg laget et notat til alle om at vi har svinn på enkelte varer, og at disse varene vil bli kontrolltellet ukentlig om ikke oftere. Jeg håper at det skal fungere til skrekk og advarsel...
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2005 #6 Skrevet 12. januar 2005 Jeg ville prøvd litt utspekulerte ting: Sagt i mobiltelefonen f.eks noe som dette: "Javel, så disse kameraene har blitt plassert så ingen kan se dem? Og du mener vi defintivt kan finne ut om noen stjeler fra oss? Flott!! Da ser vi det an og venter på resultatet." Eller sagt til en av de ansatte at nå vurderer sjefene å sette opp kamera fordi det har vært så stort svinn i det siste. Muligens faktisk satt opp kameraer der det er mest aktuelt. Det erikke lov å sete opp kameraovervåking uten at de ansatte er orientert. Kontakt heller et firma som jobber med slikt.
liv Skrevet 12. januar 2005 #7 Skrevet 12. januar 2005 har dere ikke kontroll ved vaktens slutt? Vi hadde av og til overraskende kontroller av vektere og vi kunne ikke ha med noe ut som vi ikke hadde kvittering på. (Dagligvare)
Amarone Skrevet 13. januar 2005 Forfatter #8 Skrevet 13. januar 2005 har dere ikke kontroll ved vaktens slutt? Vi hadde av og til overraskende kontroller av vektere og vi kunne ikke ha med noe ut som vi ikke hadde kvittering på. (Dagligvare) Nei, vi har ikke det - vi er en ganske liten virksomhet, og det er maks 3-4 ansatte på jobb om dagen. Vi har naturligvis en vekteravtale, men i den inngår ikke noe sånt. Men fortsetter dette, så må vi kanskje vurdere det... :-(
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå