Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber midt i sentrum i en middels stor by. Selv bor jeg 40 min utenfor bykjernen og kollektiv transport er ikke et alternativ. Da jeg var på intervju så spurte jeg spesifikt om parkering, og det ble sagt at jeg skulle ha 1 av 2 plasser utenfor. Den andre tilhører sjefen. Ble derfor ganske forbauset da gårdeier snakket til meg i går om at jeg ikke kunne parkere der mer pga arbeidsgiver hadde sagt opp plassen. Selv har jeg ikke hørt noe fra arbeidsgiver! Synes dette er helt rævva. 

I og med at det ikke står i kontrakten så har jeg vel ikke noe jeg skulle ha sagt. Men er det andre som har opplevd det samme? Jeg kommer såklart til å si ifra til sjefen min om at jeg synes det er skikkelig dårlig stil å ikke underrette meg om noe så vesentlig. Nå må jeg betale ca 50,- per dag i parkering, og i og med at jeg jobber stort sett 6 dager i uken så utgjør dette ganske mye på en månedslønn som ikke akkurat er kjempestor fra før. I tillegg må jeg gå ca 15 min i tillegg til kjøretiden på 40. Så kommer til å bruke en del mer tid til/fra jobb og. 

Vet egentlig ikke om jeg har noen spørsmål, men vil gjerne høre hvordan andre hadde reagert. Jeg er inne i en periode hvor jeg blir veldig fort sint, og føler jeg meg urettferdig behandlet så kan jeg bli rasende. Derfor stoler jeg ikke helt på meg selv i forhold til min reaksjon så tenker det er greit å legge en plan før jeg skal møte sjefen på mandag. Har nok selvinnsikt til å forstå at livet er urettferdig iblant og at arbeidsgiver helt sikkert kan gjøre akkurat som de vil, men jeg vil gjerne bare forberede meg sånn at jeg ikke blir så sint når jeg skal ta det opp. 

Anonymkode: 99576...d74

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen hadde to parkeringsplasser, lovet de den ene men sa så opp den ene plassen? Enkelt, stå tidlig opp og ta plassen til sjefen!

Anonymkode: 394f0...d10

• Liker 7
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber midt i sentrum i en middels stor by. Selv bor jeg 40 min utenfor bykjernen og kollektiv transport er ikke et alternativ. Da jeg var på intervju så spurte jeg spesifikt om parkering, og det ble sagt at jeg skulle ha 1 av 2 plasser utenfor. Den andre tilhører sjefen. Ble derfor ganske forbauset da gårdeier snakket til meg i går om at jeg ikke kunne parkere der mer pga arbeidsgiver hadde sagt opp plassen. Selv har jeg ikke hørt noe fra arbeidsgiver! Synes dette er helt rævva. 

I og med at det ikke står i kontrakten så har jeg vel ikke noe jeg skulle ha sagt. Men er det andre som har opplevd det samme? Jeg kommer såklart til å si ifra til sjefen min om at jeg synes det er skikkelig dårlig stil å ikke underrette meg om noe så vesentlig. Nå må jeg betale ca 50,- per dag i parkering, og i og med at jeg jobber stort sett 6 dager i uken så utgjør dette ganske mye på en månedslønn som ikke akkurat er kjempestor fra før. I tillegg må jeg gå ca 15 min i tillegg til kjøretiden på 40. Så kommer til å bruke en del mer tid til/fra jobb og. 

Vet egentlig ikke om jeg har noen spørsmål, men vil gjerne høre hvordan andre hadde reagert. Jeg er inne i en periode hvor jeg blir veldig fort sint, og føler jeg meg urettferdig behandlet så kan jeg bli rasende. Derfor stoler jeg ikke helt på meg selv i forhold til min reaksjon så tenker det er greit å legge en plan før jeg skal møte sjefen på mandag. Har nok selvinnsikt til å forstå at livet er urettferdig iblant og at arbeidsgiver helt sikkert kan gjøre akkurat som de vil, men jeg vil gjerne bare forberede meg sånn at jeg ikke blir så sint når jeg skal ta det opp. 

Gratis parkering er ikke noen menneskerett. Synes du burde ta en titt på bussrutene :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever med skrekken av at det samme kan skje med meg. Du har ingen krav på parkeringsplass, dessverre. 

Anonymkode: 3179b...604

AnonymBruker
Skrevet

Du fikk lovnad om parkeringsplass og så har du plutselig, uten forvarsel, mistet parkeringsplassen. Det er dårlig stil av sjefen! Jeg ville tatt det opp med ham/henne.

Anonymkode: 20d91...2e1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke arbeidsplassen som skal betale for ekstra utgifter arbeidsgiver har i forbindelse med kjøring og parkering? I min jobb betaler i hvertfall arbeidsplassen alle bomregninger, hvis vi passerer de i forbindelse med jobb. Du kan også regne ut på skatteetaten.nosine sider, om du  har krav på å få igjen penger for alll kjøringen neste år før skattepengene kommer. Så lag en oversikt over når og hvor mange km du kjører hver dag tur/retur. 

Ta vare på alle kvitteringer fra når du må betale for parkering, og lever de til sjefen. Si at du skal ha tilbake disse pengene i neste lønning. 

Det blir nok ikke billigere enn den parkeringsplassen om ble sagt opp. 

Anonymkode: 7c934...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går dessverre ikke buss til/fra der jeg bor. Ikke noe annet kollektivt heller. 

Ja, jeg vet jeg ikke har noe rett til parkering. Den som er igjen er sjefen sin, tar jeg den så blir det nok månelyst! 

AnonymBruker
Skrevet

Kjør bil til nærmeste buss/tog whatever, parker i nærheten der og ta så kollektivt inn til jobb.

og du, jeg håper du aktivt jobber med dine anger issues. 

Anonymkode: 3f4f3...679

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke arbeidsplassen som skal betale for ekstra utgifter arbeidsgiver har i forbindelse med kjøring og parkering? I min jobb betaler i hvertfall arbeidsplassen alle bomregninger, hvis vi passerer de i forbindelse med jobb.

Nå er det en viss forskjell på å kjøre til jobb og å kjøre  jobb da. Jeg ville tatt dette opp med sjefen. Man kan si det var en tabbe å ikke få dette skriftlig, men en muntlig avtale er nå en gang like forpliktende som en skriftlig. Arbeidsgiver er like bundet av ting som er sagt muntlig ifm ansettelsen, selv om det er vanskeligere å bevise. 

Anonymkode: e9b20...ce3

• Liker 3
Skrevet

Er du den eneste som kjører til jobb? Hvor parkerer alle de andre? Hør om de har noen tips til billig parkering. Eventuelt kan dere starte opp samkjøring, og så fordeler dere utgiftene dere i mellom.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke arbeidsplassen som skal betale for ekstra utgifter arbeidsgiver har i forbindelse med kjøring og parkering? I min jobb betaler i hvertfall arbeidsplassen alle bomregninger, hvis vi passerer de i forbindelse med jobb. Du kan også regne ut på skatteetaten.nosine sider, om du  har krav på å få igjen penger for alll kjøringen neste år før skattepengene kommer. Så lag en oversikt over når og hvor mange km du kjører hver dag tur/retur. 

Ta vare på alle kvitteringer fra når du må betale for parkering, og lever de til sjefen. Si at du skal ha tilbake disse pengene i neste lønning. 

Det blir nok ikke billigere enn den parkeringsplassen om ble sagt opp. 

Kjøring til og fra jobb (fast arbeidssted) dekker ikke arbeidsgiver, så om du får avskriving på det er det en feil.

TS: jeg hadde tatt det opp med sjefen, og forklart problemet som nå oppstår.

Anonymkode: 6aaac...b2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med sjefen? Vet han i det hele tatt at parkeringsplassen er sagt opp? Kanskje det har skjedd noe kluss/ misforståelse?

Anonymkode: 5273f...afa

• Liker 7
Gjest Coolaid
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, 50 kroner er småpenger og ikke det man skulle betalt for billett til kollektivtransport tur/retur. Jeg forstår godt at du er skuffet likevel, du hadde en avtale med sjefen. Kanskje dette beror på en misforståelse fra sjefen sin side. Spør sjefen hva som har skjedd med plassen du fikk tildelt. Et godt alternativ er at arbeidsplassen betaler 50 spenn hver dag slik at du får parkere som avtalt. 

Går det virkelig ikke kollektivt inn til de store byene mer? 

Skrevet

50 per dag er billig. Det betaler nok de aller fleste som jobber i byer for å komme seg til/fra jobb uansett hvilket alternativ de velger.

Kjipt når du var lovet noe annet, du må snakke med sjefen din. Gratis parkering er et stort privilegie vil jeg si.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Coolaid skrev:

For det første, 50 kroner er småpenger og ikke det man skulle betalt for billett til kollektivtransport tur/retur. Jeg forstår godt at du er skuffet likevel, du hadde en avtale med sjefen. Kanskje dette beror på en misforståelse fra sjefen sin side. Spør sjefen hva som har skjedd med plassen du fikk tildelt. Et godt alternativ er at arbeidsplassen betaler 50 spenn hver dag slik at du får parkere som avtalt. 

Går det virkelig ikke kollektivt inn til de store byene mer? 

Ikke fra hver krik og krok, nei. Man skal ikke veldig langt utenfor bykjernene før kollektivtilbudet blir sterkt redusert. 

Et eksempel fra det (såkalte) sentrale østlandet: Jeg jobber ikke i byen, men arbeidsplassen min ligger langs en av de store transportårene, og jeg har adresse i en småby som har offentlig kommunikasjon via denne transportåren til nærmeste større by. Så da høres det jo ut som det skulle være en smal sak å bruke kollektiv? Men denne småbyen har ikke lenger noe som likner på "bybuss" e.l. Så da har jeg 30 min. å gå til nærmeste bussholdeplass, 40 min. på bussen og 5 min. gange fra buss til jobb, totalt 1 t 15 min fra dør til dør. 

Dette er jo egentlig ikke avskrekkende, og mange lever med slik reisetid eller lenger daglig. Men når alternativet er å sette seg i bilen og kjøre dør til dør på 20 minutter blir kollektiv i praksis uaktuelt. Til sammenlikning: Om jeg skal kjøre til bussen i stedet for å gå må jeg uansett beregne nesten 20 minutter siden jeg skal finne parkering og gå fra parkering til holdeplassen etc. Så da har jeg valget mellom å bruke 20 min. på å komme meg til bussen, eller 20 min. på å komme meg på jobb ...

Anonymkode: 5b302...1d7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

50,- er småpenger ja, men det utgjør en betydelig sum for meg iløpet av en mnd tro det eller ei. I tillegg kommer jo bompenger og ellers de utgifter som hører med å ha bil (det er jo ikke urimelig). Å kjøre til nærmeste  bussholdeplass er i utgangspunktet en god ide, problemet er at det ikke går buss derfra som passer med normale arbeidstider. Så det utgår dessverre.

Skal snakke med sjefen imorgen, håper vi får ordnet opp i det på en okei måte som fungerer for alle parter. 

Og til deg som lurte - ja jeg jobber jo såklart med dette at jeg kan bli veldig sint. Er jo derfor jeg skriver denne tråden også, for å jobbe med meg selv og forberede meg mest mulig. Jobber med det ellers også. er en sånn som aldri ble sint før helt til jeg sprakk. Så jobber med å finne en balanse 😊

Tusen takk for alle svar, føler jeg er bra forberedt til å ta dette opp på mandag når sjefen er tilbake fra ferie! 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, bopera skrev:

Er du den eneste som kjører til jobb? Hvor parkerer alle de andre? Hør om de har noen tips til billig parkering. Eventuelt kan dere starte opp samkjøring, og så fordeler dere utgiftene dere i mellom.

Nei, sjefen kjører også. De andre som jobber her bor i byen eller har så små stillinger at de ikke har rett på parkering. Var 2 plasser tiltenkt meg og sjefen som har fulltid. Rimeligste er ca 50,- per dag. Samkjøring er ikke aktuelt pga vi jobber ganske ulike tider, ellers et godt forslag :)

AnonymBruker
Skrevet

Du får spørre sjefen hvorfor plassen er sagt opp, du kan jo evt høre med gårdeier om du kan leie den? Ellers er ikke 50 kr pr dag i parkering mye, å kjøpe parkeringskort her jeg jobber 900 kr mnd som er neste 50 kr dagen, ingen som klager på det. Du kan jo også be om å få endret jobbtidene så det passer med bussen, å kjøre hjemmefra for å parkere på nærmeste kollektivknutepunkt og ta buss/bane til jobb er ganske vanlig. 

Anonymkode: 61d7e...aba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøring til og fra jobb (fast arbeidssted) dekker ikke arbeidsgiver, så om du får avskriving på det er det en feil.

TS: jeg hadde tatt det opp med sjefen, og forklart problemet som nå oppstår.

Anonymkode: 6aaac...b2f

Nei, arbeidsgiver dekker ikke kjøring nei. Men du kan få kjøregodtgjørelse fra skatteetaten. http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Bilgodtgjorelse-kilometergodtgjorelse/

Jeg mente at arbeidsplassen burde dekke parkeringsutgiftene, akkurat som min arbeidsplass dekker bompasseringer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er fagforeningen oppe i dette? 

Hva med å inngå en privat avtale om parkeringsplassen med gårdeieren? 

Å gå noen minutter til og fra parkering får du ellers regne som "trim", moe de fleste av oss har bare godt av. Å eie bil, bruke bil og å parkere bil koster. Sånn er det bare. Å lage seg til avtaler og ikke få dette skriftlig er aldri smart. 

Anonymkode: de1cb...b54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...