Gå til innhold

Mistenker man at alle unge mannlige selvmordere var skaphomser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Andre som tenker "tragisk, skaphomse, mye fordømmelse blant de nære og kjære og / eller selvhat" når en hører eller leser at en ung mann har tatt selvmord? Er dette noe unge menn med selvmordstanker er bevisst på, mon tro? Legger igjen selvmordsbrev som avkrefter dette, fordi mange vil tenke slik?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ser det som et kvalitetsstempel. Må jo bety at de hadde følelser.

(Bare litt dumt at de er død da liksom)

Anonymkode: e9af7...f2c

Skrevet

Dummeste jeg har lest. 

Nei, tenker overhodet ikke det. 

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ser det som et kvalitetsstempel. Må jo bety at de hadde følelser.

(Bare litt dumt at de er død da liksom)

Anonymkode: e9af7...f2c

Hva er et kvalitetsstempel? At de var skaphomser? At de tok selvmord pga. sterke følelser?

Skrevet

Dytt.

Skrevet

Nei. Flertallet av de som tar selvmord er menn. Antar at enkelte tenker at menn med psykiske lidelser er homofile fordi det er "feminint" å ha følelser, men det er det altså ikke. Psykiske lidelser rammer mange menn, også heterofile. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva da med kvinner som tar selvmord? Er de skaplesber? 

Idiot!

Anonymkode: 7f4af...779

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Epiphany skrev:

Nei. Flertallet av de som tar selvmord er menn. Antar at enkelte tenker at menn med psykiske lidelser er homofile fordi det er "feminint" å ha følelser, men det er det altså ikke. Psykiske lidelser rammer mange menn, også heterofile. 

Tror ikke folk tenker på schizofreni, tvangstanker, manisk-depressivitet osv. som "femi". Det anses kanskje som "femi" i noen miljøer å snakke om følelser og psykiske problemer og det kan nok føre til at en del tar selvmord før de får hjelp. Tror likevel stigmaet rundt å være homofil i en macho kameratgjeng er / oppleves som større enn et eventuelt stigma rundt å være psyko / crazy / gal / deppa / "sjuk i huet". Psykiske problemer påvirker jo stort sett bare personens egen opplevelse av verden, men legning vil jo nødvendigvis påvirke denne personens forhold til andre og hvordan andre (med fordommer) ser på personen.

Endret av Hurepoix
Skrevet
3 minutter siden, Hurepoix skrev:

Tror ikke folk tenker på schizofreni, tvangstanker, manisk-depressivitet osv. som "femi". Det anses kanskje som "femi" i noen miljøer å snakke om følelser og psykiske problemer og det kan nok føre til at en del tar selvmord før de får hjelp. Tror likevel stigmaet rundt å være homofil i en macho kameratgjeng er / oppleves som større enn et eventuelt stigma rundt å være psyko / crazy / gal / deppa / "sjuk i huet".

Nei, men kanskje det å være følsom generelt. Har hørt av flere menn at det er "gay" å gråte, gå til psykolog, snakke om følelsene sine. At de liksom anses som svake. Er totalt uenig, men har fått med meg at enkelte personer har slike tanker om psykisk syke menn. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva da med kvinner som tar selvmord? Er de skaplesber? 

Idiot!

Anonymkode: 7f4af...779

Det er langt mindre stigma knyttet til kvinnelig homofili av ulike årsaker. Homofile kvinner kan jo til og med relativt enkelt få barn, om de ønsker det. Det er lite trolig at mange kvinner (som i utgangspunktet har lavere selvmordsrate enn menn) tar selvmord pga. legning.

Skrevet
3 minutter siden, Epiphany skrev:

Nei, men kanskje det å være følsom generelt. Har hørt av flere menn at det er "gay" å gråte, gå til psykolog, snakke om følelsene sine. At de liksom anses som svake. Er totalt uenig, men har fått med meg at enkelte personer har slike tanker om psykisk syke menn. 

"Å være følsom" er ikke en psykisk diagnose. Å lide av alvorlig sinnssykdom (gjerne den mørke, destruktive typen) har tradisjonelt sett blitt knytta til menn, mens kvinner har blitt knytta til det å være nevrotisk, overfølsom osv.

Skrevet
1 minutt siden, Hurepoix skrev:

"Å være følsom" er ikke en psykisk diagnose. Å lide av alvorlig sinnssykdom (gjerne den mørke, destruktive typen) har tradisjonelt sett blitt knytta til menn, mens kvinner har blitt knytta til det å være nevrotisk, overfølsom osv.

Det er jeg klar over. Mener bare at det er det mennesker som dømmer psykisk syke menn og ser på dem som homofile (nedlatende) assosierer det med. Jeg tror ikke at flertallet av menn som tar selvmord er homofile, men det er nok noen som tenker dette, da de ikke tenker at en heterofil og maskulin mann ville gjort det pga. stereotyper. 

Skrevet

Sjåvinistiske macho-menn "respekterer" sinnssykdom hvis den får et slags fysisk utløp: Misbruk og narkomani (alkohol, narkotika, trening, sex, jobb osv.), abnorm kreativitet og prestasjon (musikk, litteratur, maleri, kunst), vold eller bare å gå ut i skogen og hogge trær som en gal. Å ligge i fosterstilling og gråte respekteres ikke, det stemmer.

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Epiphany skrev:

Det er jeg klar over. Mener bare at det er det mennesker som dømmer psykisk syke menn og ser på dem som homofile (nedlatende) assosierer det med. Jeg tror ikke at flertallet av menn som tar selvmord er homofile, men det er nok noen som tenker dette, da de ikke tenker at en heterofil og maskulin mann ville gjort det pga. stereotyper. 

Interessant det du skriver. Rene ἐπιφάνεια! Kom ikke på at mange fordomsfulle sjåvinister assosierer psykisk sykdom med noe gay, homo. Tanken er så fremmed for meg, da jeg ser ned på psykisk syke menn for å insistere på å være hetro: Hvordan VÅGER du å påstå at du er en kjedelig, streit hetro når du har spennende psykiske problemer, noe bare sexy, plagede homser skal få lov til å ha!

Må si jeg tenker på selvmord blant tause, trauste, godt voksne menn som noe typisk hetro, men selvmord blant unge menn med hele livet foran seg som noe som hinter sterkt til homofili.

Endret av Hurepoix
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tenker jeg ikke.

Anonymkode: 3830e...6de

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det tenker jeg ikke.

Anonymkode: 3830e...6de

Da tenker du kanskje ikke så mye i utgangspunktet?

AnonymBruker
Skrevet

Tenker ikke nødvendigvis det i første omgang. Det var kanskje en større sannsynlighet for det tidligere når homofobien var større. Tenker heller ikke at det nødvendigvis dreier seg om psykyske lidelser i klassisk forstand, typ schizofreni osv. Kanskje det handler om at mange opplever at de ikke lever opp til egne idealer samtidig som det er lite rom for menn å være sårbare. Det er ingen som er sterke for dem eller ser hvordan de strever.

Anonymkode: 6a38a...bf4

• Liker 1
Skrevet

Kanskje for 50 år siden, ikke idag. I dag blir ikke homofile dømt.

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Mystix skrev:

Kanskje for 50 år siden, ikke idag. I dag blir ikke homofile dømt.

Mange homofile blir i stor grad fortsatt (for)dømt / mobbet / trakassert av både jevnaldrende, voksne og eldre (som besteforeldre), særlig på mindre steder, ikke bare i religiøse miljøer. Men tror mer det handler om det AB skriver ovenfor: " Kanskje det handler om at mange opplever at de ikke lever opp til egne idealer." Mange kan få en stooor identitetskrise når de opplever at identiteten som heterofil og drømmen (og forventningen) om A4-liv kollapser. Unge, både heterofile og homofile, har kanskje et OK syn på ungdommelig homofili (Jonas og Even!), men mangler fullstendig (realistiske) rollemodeller når det gjelder å ha en livslang og voksen homofil identitet.

Endret av Hurepoix

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...