Gå til innhold

Svømming vs jogging

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg har som mål å stramme opp kroppen skikkelig, og få synlige muskler innen noen måneder (ca mai). 8) Har derfor begynt å svømme,...men så lurte jeg på noe, hvordan er svømming i forhold til jogging? Tenker da på fettforbrenning, kondis og slikt.

Jeg vet (av erfaring) at jogging er supert, men ønsker å svømme, da det er gøyere.

Er svømming like bra/dårligere/omtrent like bra som jogging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vet at det er mange som bruker svømming som kardio istedenfor jogging... Husker ikke hvor mange kalorier man forbrenner ved hver treningsform, men kan ikke tenke meg at den ene er overlegent bedre enn den andre..

Svømming har jo også den fordelen at man ikke risikerer å få noen av disse kjipe belastningsskadene også.

Men du trener vel styrke og ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming er en av de beste øvelsene du kan gjøre, både muskulært og kondismessig. Du bruker mange muskelgrupper, ikke minst får du trent overkropp i tillegg til bena. Pluss at du slipper unna belastningsskader også, og er du sliten en dag er det alltid mulig å svømme rolig og samtidig få beveget på deg.

Når det gjelder tydelige muskler (hvor da?) vil jeg jo uansett anbefale styretrening i tillegg. Vet ikke hvilke muskelgrupper du tenker på, men situps, pushups, ryggøvelser og ulike benøvelser vil være lurt å gjøre i tillegg. Evnt. kan du jo vurdere hvordan du svømmer hvis du kan svømme forskjellig svømmearter. Eks. er jo butterfly en tyngre svømmeart som kanskje mer bygger muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Joda, jeg trener styrke (vekter, push-ups, sit-ups osv), og har forsåvidt muskler. Jeg har forsømt utholdstreningen og har derfor litt fett her og der som jeg ønsker å bli kvitt (slik musklene blir synligere).

Tror jeg dropper joggingen jeg da, og heller svømmer mer. :)

Takk for svar dere to! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...