Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere.

Har vært lærer nå i 2 år...og det er nå i år at jeg merker at utdanningsforbundet tar ca 400 til 700 kr av meg i mnd i kontingent.

Jeg syntes dette er ganske mye, så jeg leste meg opp på fordeler jeg skal ha som medlem.

Det jeg plukket ut som var "viktig" for meg var: tilbud med forsikring, gratis hjelp fra tillitsvalgt, juridisk hjelp dersom det oppstår noe på jobb og få være med på klubbmøte.

Høres ganske greit ut det....MEN jeg føler vi har en tillitsvalgt som er ræva på jobben sin. Har stilt mange spm til hu (er ny på jobb) og får alltid som svar"jeg vet ikke, dette har jeg ikke satt meg inn i, du få høre med.......". Så tilitsvalgt er egentlig ræva.

Jeg føler egentlig at det ikke er så mange GODE fordeler med å være medlem....høres gjerrig ut, men 400 kr er mye for meg, og føler at fordelene ikke er så mye.

Dersom det blir streik, for jeg vanlig lønn fordi jeg er medlem i utdanningsforbundet? Det er jo en god fordel. Og det er jo viktig å være en del av fellesskapet så klart..jeg bare syntes det at de tok 700 kr denne mnd er ganske mye....

Anonymkode: fbea4...561

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke lærer og således med i en annen fagforening, som jeg syns krever mye penger ifht det jeg får igjen. Min plasstillitsvalg og hovedtillitsvalgt i bedriften er av ulike årsaker den samme, og hun er ikke videre flink. Jeg har dog ved et par anledninger der hun ikke fungerer tatt kontakt med fylkeskontoret, og så har de hjulpet til. Det er gull verdt å være med i en fagforening, jeg har fått hjelp der til å få rettet opp i feil gjort av arbeidsgiver som jeg aldri hadde fått gjennom alene. Det krever også litt ekstra av arbeidsgiver å gjøre feil ifht turnus, ansettelse og lønn hos en de vet er med i fagforening, og derfor er min erfaring at de er litt mer på passelig med å følge lovverket her. Ellers er det godt å ha mulighet for juridisk støtte den dagen du evt trenger det, tusenlappene flyr fort om du skal betale det selv. Det er en av grunnene til at jeg fremdeles er medlem, jeg har ikke råd til å satse på å betale advokat selv hvis det trengs. Så selv om du syns det er mye penger og kjipt, så gir deg deg en backup du ikke har alene. Og er tillitsvalgt udugelig så husk at det er valg innimellom, og mulig å bytte ut ham eller henne. 400 kr pr mnd føles mye når, men den dagen du trenger advokat til å hjelpe deg er 400 kr knapt 20 min arbeid for en advokat. 

Cavia:Fagforeningskontigent trekkes automatisk fra på selvangivelsen inntil en viss strørrelse.

Anonymkode: b325c...894

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler nesten 9000 kroner i året for å være medlem i fagforeningen for mitt yrke, inkludert tvungent medlemskap i lokalforening. Prøver å bare fortrenge tanken på det, for jeg føler at jeg får svært lite igjen for disse tusenlappene og synes ikke at foreningen gjør noen spesielt bra jobb, men samtidig er det liksom normal kutyme at man skal være medlem. :vetikke:

Anonymkode: a45c4...613

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo litt som forsikring. Du betaler masse penger i tilfelle du trenger dem. De fleste kommer aldri til å gjøre det. Men om du havner i en konflikt med arbeidsgiver, skal fagforeningen hjelpe deg. 

Anonymkode: c68ec...9f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo litt som forsikring. Du betaler masse penger i tilfelle du trenger dem. De fleste kommer aldri til å gjøre det. Men om du havner i en konflikt med arbeidsgiver, skal fagforeningen hjelpe deg. 

Anonymkode: c68ec...9f8

Eller som skatt. Du betaler for at kollektivet som en helhet skal ha det bra. De fleste vil ikke få igjen for alt de betaler, men du får likevel igjen ved at noen har kjempet for dine lønns- og arbeidsvilkår over tid. Lærerene har kjempet hardt!

Det ville fungert bedre om flere engasjerte seg i dette demokratiet. Den tillitsvalgte er valgt, men ofte blir det sånn at ingen gidder og det blir litt tilfeldig. Og så forstår ikke folk at det har betydning.

Anonymkode: 8eb66...a66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...