Elnais Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Har en sønn på 2 år og 7 mnd som snakker utrolig dårlig. De eneste ordene han sier helt korrekt er mamma, pappa, nei og hæ. Han gjør seg forstått på det meste ved å vise, og vi her hjemme skjønner jo endel. Han forstår mesteparten av det vi sier og følger enkle beskjeder som å hente skoa, lukke døra osv. Han prater masse, men det kunne like gjerne vært kinesisk😂 Han blir jo selvsagt frustrert når vi eller andre ikke forstår og det skjønner jeg jo. Jeg blir bekymra når de andre på hans alder og yngre snakker masse og gjør seg forstått med ord. Førstemann var også treg, men Minns ikke han var SÅ treg. Han er ikke gira på herming heller, sitter bare å sukker oppgitt hvis jeg prøver å få han til å herme😜 Hadde troa på suksess da han skulle sette i dren tidligere i sommer, men det dalte raskt da han bare trengte det på det ene øret. Vi har jo ingen mistanke om dårlig hørsel, men tenkte kanskje han slet med å høre riktig ordlyd. Går veldig mye i babyspråk. Ko (sko), totto (traktor), ojbæj (jordbær) osv. Det er vel noen av de få ordene vi forstår utenom de han sier helt klart... Ble et langt innlegg fra ei bekymret mamma, men setter veldig pris på erfaringer, tips og råd☺️
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 Et supert tips er å sette på cd med fortellinger meds de leker. Eller ha på radio, slik at de hører mye norskt språk. Jeg har en på fem som ikke er så god i språket sammenlignet med andre barn, og dette var et tips vi fikk fra terapauten hans. Anonymkode: 7ab9e...d60
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 Barnehagen og helsestasjonen kan be barnevernet om å sette inn tiltak for barnet. Anonymkode: bb47e...cc4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Om du har anledning kan du ta en time med logoped, bare for å kartlegge hvor nært normalen han ligger ift. standard og snakke med logopeden om øvelser dere kan gjøre for å lære han å snakke. Alle disse bekymringene dere har om han, sånn rent utviklingsmessig, bør tas opp med barnehage og evt. andre (lege). Dette fordi at tidlig iverksetting av tiltak er langt bedre og mer effektivt enn å vente lenge. Nå skal det da sies, forøvrig, at det er normalt at det er store forskjeller i når barna begynner å gå, prate, etc. Men jeg syns at når det skaper bekymring hos deg, er det verdt å ta opp med barnehagen og med andre. Kanskje foreligger det underliggende faktorer som skaper en sen kognitiv språklig utvikling. Kanskje er det bare barnet som er litt sen. Begge deler er greit, men han trenger uansett hjelp til å øve på språket. Som du sier så blir han jo frustrert når han ikke gjør seg forstått. Kommunikasjonen er hans viktigste verktøy i livet for å få sine behov oppfylt, så det er åpenbart viktig for han at han lærer seg den biten. Hvordan er han ellers, utviklingsmessig? Når det kommer til lek, motorisk aktivitet, etc? Er han på nivå med de andre barna i barnehagen sin eller er han "sen" på andre områder også? Anonymkode: 06302...69e
Elnais Skrevet 5. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 5. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du har anledning kan du ta en time med logoped, bare for å kartlegge hvor nært normalen han ligger ift. standard og snakke med logopeden om øvelser dere kan gjøre for å lære han å snakke. Alle disse bekymringene dere har om han, sånn rent utviklingsmessig, bør tas opp med barnehage og evt. andre (lege). Dette fordi at tidlig iverksetting av tiltak er langt bedre og mer effektivt enn å vente lenge. Nå skal det da sies, forøvrig, at det er normalt at det er store forskjeller i når barna begynner å gå, prate, etc. Men jeg syns at når det skaper bekymring hos deg, er det verdt å ta opp med barnehagen og med andre. Kanskje foreligger det underliggende faktorer som skaper en sen kognitiv språklig utvikling. Kanskje er det bare barnet som er litt sen. Begge deler er greit, men han trenger uansett hjelp til å øve på språket. Som du sier så blir han jo frustrert når han ikke gjør seg forstått. Kommunikasjonen er hans viktigste verktøy i livet for å få sine behov oppfylt, så det er åpenbart viktig for han at han lærer seg den biten. Hvordan er han ellers, utviklingsmessig? Når det kommer til lek, motorisk aktivitet, etc? Er han på nivå med de andre barna i barnehagen sin eller er han "sen" på andre områder også? Anonymkode: 06302...69e Han er langt fremme motorisk. Høyt og lavt hele dagen, kjempesterk, nyskjerrig, kjapp, presis og meget god grovmotorisk og finmotorisk. Han er den eneste som må gå med refleksvest inne på barnehagens området fordi han klatrer over gjerde og springer😂
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen og helsestasjonen kan be barnevernet om å sette inn tiltak for barnet. Anonymkode: bb47e...cc4 Hvorfor i all verden skal barnevernet på banen her? Det er ikke rett instans. Anonymkode: 48abd...85b 8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #7 Skrevet 5. august 2017 Min på snart 2,5 har like lite språk som din. Siden språkforståelsen er god har vi fått en ekstra time på helsestasjonen i oktober for å se om det har løsnet til da, og om det ikke har det blir hun sendt videre til logoped. Be om time på helsestasjonen til vurdering? Min er nettopp begynt i barnehagen da, så helsesøster mente at det sannsynligvis kom til å løsne. Anonymkode: ffe20...858
Gjest saya Skrevet 5. august 2017 #8 Skrevet 5. august 2017 4 timer siden, Elnais skrev: Han er langt fremme motorisk. Høyt og lavt hele dagen, kjempesterk, nyskjerrig, kjapp, presis og meget god grovmotorisk og finmotorisk. Han er den eneste som må gå med refleksvest inne på barnehagens området fordi han klatrer over gjerde og springer😂 Dette hørtes akkurat ut som min på samme alder. Send gjerne Pm om du vil utveksle litt erfaringer. Har ikke så mye råd å komme med, men kan være fint å ha noen å dele erfaringer med? Min er også veldig treg med språket...
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #9 Skrevet 5. august 2017 Ei av mine sa knapt nok et ord før hun var 3 år og 2 måneder. Men da kom det til gjengjeld hele setninger og korrekt uttale på alle ord. Og siden har hun holdt det gående både dag og natt... Jeg har et navn som de fleste barn under 5-6 år ikke klarer å uttale riktig, men til og med det klarte hun. Anonymkode: 9ed0b...85c
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #10 Skrevet 5. august 2017 Det er da ikke så uvanlig? Anonymkode: 17e1a...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #11 Skrevet 5. august 2017 Herlighet. Dette er jo helt vanlig! Stusser veldig på de svarene du får. Ta det med ro, sønnen din er bare 2,5 år og fortsatt godt innenfor normalen! Anonymkode: 9838f...60e 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #12 Skrevet 5. august 2017 Han er bare 2.5 år, slapp av. Man får ikke logoped hjelp før nærmere 5-6 år. Da må du i så i fall gjøre det privat. Språk er individuelt, slapp av det kommer. Anonymkode: 10c13...a65 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #13 Skrevet 5. august 2017 De sjekker forresten ikke språket til barnet ditt før det er 4 år og skal på kontroll på helsestasjonen. Det er derfor helt unødvendig å bekymre seg for dette nå. Anonymkode: 17e1a...4ef 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #14 Skrevet 5. august 2017 Min er et par mnd over 3 år og var veeeldig lik for et halvt år siden. Vi hadde ferie i juni på badehotell I to uker med tante og søskenbarn på ca samme alder. På de to ukene løsna det ble vanvittig og fra 1-2 ord setninger kom det 3-4 oftere enn noe annet. Fortsatt endel tullete uttale, men nå har vi samtaler om dobesøk, ønsket pålegg osv med barnet. Anonymkode: da28c...cb5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #15 Skrevet 5. august 2017 Når han nesten er 3 år og prater så utydelig så kommer barnehagen til å ta det videre til PPT hvis de er bekymret. Anonymkode: bd7c2...119 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #16 Skrevet 6. august 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Når han nesten er 3 år og prater så utydelig så kommer barnehagen til å ta det videre til PPT hvis de er bekymret. Anonymkode: bd7c2...119 Det er ingen grunn til å sitte og vente på at barnehagen tar affære. Ser heller ikke ts skriver at barnet går i barnehage. Foreldre kan henvise til PPT på egenhånd ved bekymring for barnets språkutvikling. Henvisningsskjema ligger på web hos de aller fleste kommuner. Anonymkode: c22d8...0bd 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #17 Skrevet 6. august 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagen og helsestasjonen kan be barnevernet om å sette inn tiltak for barnet. Anonymkode: bb47e...cc4 Nei, det gjør de ikke. Herregud, hva med å virkelig ha peiling før du skriver «råd» på nettet? Rette instans er i første omgsng helsestasjonen. Men det er virkelig ikke noe behov for hjelp eller grunn til reell bekymring her. Det varierer veldig hvor tidlig eller sent barn knekker språkkoden, og barnet ditt er foreløpig helt innafor, ts. Min eldste var omtrent som din, og begynte ikke å snakke riktig før han var mellom 3 og 3 1/2. Tips: alltid snakke mye med barnet, om det dere gjør, ting dere skal, det dere har gjort, osv. Pekebøker! Jeg husker vi hadde en fantastisk pekebok med spennende illustrasjoner som barna elsket. Samcær med barn på samme alder og eldre! Under lek føler barn gjerne enda større behov for å kunne kommunisere, og vil legge seg mer i selen enn de gjør sammen med foreldre, som de har erfart at greier å tolke dem nokså greit usnsett. Anonymkode: f79a8...967 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #18 Skrevet 6. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, det gjør de ikke. Herregud, hva med å virkelig ha peiling før du skriver «råd» på nettet? Rette instans er i første omgsng helsestasjonen. Men det er virkelig ikke noe behov for hjelp eller grunn til reell bekymring her. Det varierer veldig hvor tidlig eller sent barn knekker språkkoden, og barnet ditt er foreløpig helt innafor, ts. Min eldste var omtrent som din, og begynte ikke å snakke riktig før han var mellom 3 og 3 1/2. Tips: alltid snakke mye med barnet, om det dere gjør, ting dere skal, det dere har gjort, osv. Pekebøker! Jeg husker vi hadde en fantastisk pekebok med spennende illustrasjoner som barna elsket. Samcær med barn på samme alder og eldre! Under lek føler barn gjerne enda større behov for å kunne kommunisere, og vil legge seg mer i selen enn de gjør sammen med foreldre, som de har erfart at greier å tolke dem nokså greit usnsett. Anonymkode: f79a8...967 Sorry for en haug med tastefeil, men jeg skriver på mobil, og har ikke brillene mine Anonymkode: f79a8...967
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #19 Skrevet 6. august 2017 Det er langt fra uvanlig at unger som er sterke motorisk er tregere språklig - og omvendt. De tar én ting av gangen disse små ☺ Gi det et halvår, så tipper jeg det løsner. Prat mye med barnet om hva dere gjør, hva dere ser (og bruk ordentlige ord, vovve og pippipp bør etter min mening ikke brukes, det heter hund og fugl). Gi barnet mye språk inn, så kommer det før eller siden ut også. Anonymkode: 6dd4a...1df 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2017 #20 Skrevet 6. august 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen grunn til å sitte og vente på at barnehagen tar affære. Ser heller ikke ts skriver at barnet går i barnehage. Foreldre kan henvise til PPT på egenhånd ved bekymring for barnets språkutvikling. Henvisningsskjema ligger på web hos de aller fleste kommuner. Anonymkode: c22d8...0bd Hvis barnet ikke hadde gått i barnehagen så regner jeg jo med at ts hadde opplyst om det, kunne vært en god forklaring på språkproblemene hvis barnet ikke var i barnehagen. Anonymkode: bd7c2...119
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå