AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Her er det mange ønsker om fritidsaktiviteter - fotball er gøy, mange i klassen synger i kor, drill skal hun begynne på, dans er hennes talent, vil lære et instrument, fredagstreff går mange venner på, osv 😅 hun trener kampsport fast og er flink og motivert (varierer litt). Men hun vil begynne på så mye - hvordan velge? Tenker at 1 sport er bra. Hun kunne gått på ting mandag-fredag om hun fikk lov. Går på barnetrinn. Anonymkode: 63c97...7c3
Arkana Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Hun må bare selv finne ut av hva hun har mest lyst til, og det er jo ikke som om hun ikke kan ombestemme seg og bytte aktivitet neste år. Husk at barn også blir stresset, og en god del barn har dagene sine altfor fulle av organiserte aktiviteter og for liten tid til avslapping og frilek. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 Blant de jeg kjenner er det veldig vanlig å få være med på en musikalskgreie, f.eks instrument, drill, korps eller kor og 2 andre aktiviteter, ser mange er med på håndball og dans eller fotball og friidrett her. Fredagstreff drar de på alene, foreldre bytter på å hente om vinteren. Enkelte satser litt mer på en idrett, datteren til ei venninne holder på med ridning 4 dager i uka, men da ingen andre idretter eller korps. Anonymkode: 677e7...d4a
Atea Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Par aktiviteter er nok, pluss fredagstreff når det passer, spesielt om hun må øve mye hjemme på f.eks. et instument. Ikke la de bytte midt i skoleåret, har de begynt på noe bør de fullføre.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #5 Skrevet 8. august 2017 Kjent dilemma, det blir jo til at valget er en avveining av hva barnet ønsker mest, hva foreldrene ønsker og hva som er praktisk mulig i hverdagen. Det er jo forskjell på hvor mye hver enkelt aktivitet krever utenom den konkrete kurs-/treningstiden også. Korps for eksempel, da har man enetimer, det skal øves hjemme, det er mye sosialt, det er seminarer og konserter og loppemarked og 17.mai og turer. Veldig gøy, men når det kombineres med fotball, der det er kamper og cup'er og mye sosialt i helgene, kan det bli vanskelig. Da er kanskje et enkelt svømmekurs som går over ti ganger og så ferdig mye lettere håndterbart, eller kampsport der man trener en gang i uka og ferdig med det. Eller et kunstkurs på kulturskolen. Kor er gjerne lavterskel og kan testes ut, hva vennene går på kan telle. Hva er i nærmiljøet slik at barnet kan gå selv, hva må man hente og bringe til, og er det andre man kan samkjøre med/ta følge med eller ikke. Anonymkode: c41db...352
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #6 Skrevet 8. august 2017 Sitat Ikke la de bytte midt i skoleåret, har de begynt på noe bør de fullføre. Hva er greia med det? Bør ikke ungene få prøve til de finner det de liker? Skjønner ikke vitsen med å tvinge ungene til å gjøre noe de ikke har lyst til/ble slik de hadde tenkt, og om de ikke får begynt på noe annet da tar det jo enda lengre tid før de finner noe de trives med. Anonymkode: 677e7...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #7 Skrevet 8. august 2017 Jeg valgte kun aktiviteter 2 ganger i uka. Unger trenger litt ro hjemme også samt å være med venner. Jeg som mamma trenger å slippe stresset npr jeg kommer hjem fra jobb. Jeg har sagt ja til en fysisk aktivitet og så noe annet. Her er det fotball og kor. Anonymkode: d1b50...778 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2017 #8 Skrevet 8. august 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er greia med det? Bør ikke ungene få prøve til de finner det de liker? Skjønner ikke vitsen med å tvinge ungene til å gjøre noe de ikke har lyst til/ble slik de hadde tenkt, og om de ikke får begynt på noe annet da tar det jo enda lengre tid før de finner noe de trives med. Anonymkode: 677e7...d4a Fordi det er en verdi å lære at man fullfører ting man begynner på. Man må gjerne gjøre noe en stund før man finner ut om man liker det eller ikke. I tillegg til at man ofte betaler for aktiviteten for et helt semester av gangen, og dersom de skal begynner på sju forskjellige per semester blir det veldig dyrt. Foreldrene mine stilte dette kravet til meg, og det var helt ok, og gjorde meg mer forberedt på å fullføre både i studier og arbeidsliv. Anonymkode: f01e6...584 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #9 Skrevet 9. august 2017 :O så mange aktiviteter! Hvordan ser egentlig familiehverdagen ut? Eller gjelder dette enebarn? våre barn har en aktivitet hver. De spiller instrument. det er en musikkskoleøving i uka, og en orkesterøving. I tillegg er det flere helger i året som går bort til helgeseminar med orkesteret, konserter etc. Så har jeg og mannen min også et liv, og en aktivitet hver en kveld i uken. Skulle barna hatt mer enn EN ting hver, må de pent vente til de er store nok til å komme seg på øvinger/treninger selv. Vi har nabobarn som spiller fotball. Den familien er alltid på farten, omtrent ikke en eneste helg som er fri i sesongen. Og om vinteren blir fotballklubben skiklubb, med minst like stor aktivitet. Som barn var jeg med på flere ting, men på den tiden var det ikke så stort press om foreldredeltagelse. Tror ikke mamma og pappa var på en eneste kamp, og vi syklet alltid til og fra kamp/trening. Ikke en eneste helgedugnad eller dopapirsalg. Anonymkode: 21ad9...ea6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #10 Skrevet 9. august 2017 Jeg synes at barn skal ha rolige stunder i løpet av uka, så det bør ikke våre aktiviteter hver dag. Anonymkode: dd868...1a0
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #11 Skrevet 9. august 2017 Sitat Fordi det er en verdi å lære at man fullfører ting man begynner på. Man må gjerne gjøre noe en stund før man finner ut om man liker det eller ikke. I tillegg til at man ofte betaler for aktiviteten for et helt semester av gangen, og dersom de skal begynner på sju forskjellige per semester blir det veldig dyrt. Foreldrene mine stilte dette kravet til meg, og det var helt ok, og gjorde meg mer forberedt på å fullføre både i studier og arbeidsliv. Skjønner hva du mener altså, og ofte kan det lønne seg å fullføre ting man begynner på, men mange ganger må det også være lov å ombestemme seg. Kjenner 2 som tvang seg selv gjennom lang utdannelse, fordi de skulle fullføre det de startet på, men de fant fort ut at dette ikke kom til å gå da de fikk jobb, og startet på nytt igjen med ny utdannelse. Da er det bedre å hoppe av i starten og finne det man trives med tenker jeg. Da jeg var liten fikk jeg prøve mye før jeg fant det jeg virkelig likte, først prøvde jeg friidrett, håndball, fotball, svømming, noe som minner om speideren og korps/instrument, alt dette i løpet av et halvår, trivdes ikke med noe av det så jeg slapp å gå flere ganger, prøvde så dansing og det elsket jeg fra første stund og fortsatte med det. Om jeg måtte fullføre alt jeg startet på hadde det tatt mange år før jeg hadde en fritidsaktivitet jeg hadde likt. Hadde flere venner som måtte spille instrument (husker fiolin var det mange som måtte øve på), og de fikk ikke slutte og de hatet å spille Hadde forstått det bedre om dette var kursing for f.eks førerkort, båtfører eller en malejobb, men fritidsaktiviteter skal jo være morsomt. Anonymkode: 677e7...d4a
Minlillesky Skrevet 9. august 2017 #12 Skrevet 9. august 2017 Jeg bor alene med jenta mi som blir skolejente denne høsten. Hun er med på fotball, barnekor, barneidrett generelt og hun starter med piano (kulturskolen) når skolen starter. Det som er mest hektisk er fotballen. Blir smågal av alle kampene og dugnadene. Men hun ønsker å være med på fotball, så da skal hun få lov til det. # Fotballen tar mye tid. Har ikke fått høstens plan enda, så vet ikke hvordan det blir seende ut. Men det er trening fast 1 gang pr uke. (1 time hver uke) # Barnekoret er fast annenhver uke (1 time der og pr gang). + fremførelser de deltar på osv i løpet av året # Barneidretten er fast 1 gang pr uke (maks 2 timer pr gang). Alt fra skøyting, ski, idrettshall osv. Kommer ann på årstid. # Piano blir fast 1 gang pr uke. (1 time til 1,5 time pr gang). Barneidretten er veldig fin måte å samles på. Vi bor på et lite sted, og dette blir på en måte ekstra tid for foreldrene til å slå av en prat, mens barna treffes og leker. Barnekoret og barneidretten tar ikke stor plass. Det er en del fremførelser med koret i løpet av året, men det blir også en fin samling for foreldre og barn. Der vi treffes og har det gøy sammen. Piano blir spennende. Hun har ikke begynt enda, da skolen ikke har startet. Men hun har kommet inn på kulturskolen og er klar for piano Det kommer helt sikkert til å bli kræsj med de andre aktivitetene i blant. Men sånn er det bare, da får hun selv velge hva hun vil den dagen. For eksempel om fotballen kræsjer med barneidretten, da kan hun velge Men alle aktivitetene er på hver sin dag, og barnekoret er ikke hver dag. Men noe kræsj blir det uansett i løpet av året. Når hun blir eldre så vil hun sikkert slutte på en aktivitet, så da blir det en aktivitet mindre. Men må ærlig innrømme at det er mer lettvint å være med på mange aktiviteter, når barna er større, så de kan komme seg dit selv. Jeg er alltid med på fotballkampene for å heie, selv om hun har mulighet til å sitte på med andre foreldre. Det synes hun er stas, å se foreldrene stå på sidelinja og heie Noen kaller det galskap med så mye aktiviteter, andre ikke La barnet få prøve ulike aktiviteter, men vær streng på at når barnet begynner på en aktivitet, så skal den fullføres!
evelynn Skrevet 9. august 2017 #13 Skrevet 9. august 2017 Til 1.klassingen min valgte jeg 2 aktiviteter i uka: dans i en av ukedager og svømming på søndager. Hun skal synge i et skolekor, men det skjer i AKS-tid. Sener for hun velge, og prøve alt hun vil, for å finne hva er riktig til henne.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2017 #14 Skrevet 9. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Skjønner hva du mener altså, og ofte kan det lønne seg å fullføre ting man begynner på, men mange ganger må det også være lov å ombestemme seg. Kjenner 2 som tvang seg selv gjennom lang utdannelse, fordi de skulle fullføre det de startet på, men de fant fort ut at dette ikke kom til å gå da de fikk jobb, og startet på nytt igjen med ny utdannelse. Da er det bedre å hoppe av i starten og finne det man trives med tenker jeg. Da jeg var liten fikk jeg prøve mye før jeg fant det jeg virkelig likte, først prøvde jeg friidrett, håndball, fotball, svømming, noe som minner om speideren og korps/instrument, alt dette i løpet av et halvår, trivdes ikke med noe av det så jeg slapp å gå flere ganger, prøvde så dansing og det elsket jeg fra første stund og fortsatte med det. Om jeg måtte fullføre alt jeg startet på hadde det tatt mange år før jeg hadde en fritidsaktivitet jeg hadde likt. Hadde flere venner som måtte spille instrument (husker fiolin var det mange som måtte øve på), og de fikk ikke slutte og de hatet å spille Hadde forstått det bedre om dette var kursing for f.eks førerkort, båtfører eller en malejobb, men fritidsaktiviteter skal jo være morsomt. Anonymkode: 677e7...d4a Problemet er ikke å teste ut en prøvetime eller to, de fleste har det slik at man kan hoppe av/betale etter andre gang. Problemet er jo at hver eneste aktivitet koster 2300,- i semesteret, så da forplikter man seg ut året/semesteret etter at det er betalt. Anonymkode: c41db...352
Gjest GoldenLioness Skrevet 9. august 2017 #15 Skrevet 9. august 2017 Må vel bare si at barnet må fullføre per semester av valgt aktivtet og maks antall aktivitet per uke/mnd. Trives ikke barnet etter 1 semester så kan det prøve neste aktivitet på lista. Kanskje barnet går igjennom hele lista for å så finne ut hvilken av de som passet best. Er jo det som er så digg med å være barn. Det er da man kan vingle og å lov å ombestemme seg og prøve seg frem.
SesameStreet Skrevet 9. august 2017 #16 Skrevet 9. august 2017 På 5.8.2017 den 0.07, AnonymBruker skrev: Her er det mange ønsker om fritidsaktiviteter - fotball er gøy, mange i klassen synger i kor, drill skal hun begynne på, dans er hennes talent, vil lære et instrument, fredagstreff går mange venner på, osv 😅 hun trener kampsport fast og er flink og motivert (varierer litt). Men hun vil begynne på så mye - hvordan velge? Tenker at 1 sport er bra. Hun kunne gått på ting mandag-fredag om hun fikk lov. Går på barnetrinn. Anonymkode: 63c97...7c3 Hun må jo bare finne ut hva hun har lyst til. Er det snakk om å velge en ved siden av kampsporten? Det er kanskje nok med å ha program to dager i uken. De skal jo gjøre lekser, være med venner osv.
happiest Skrevet 11. august 2017 #17 Skrevet 11. august 2017 Hva med å la henne velge to ting: en sport og en mer gøyal/sosial greie? Sport er bra for helsen, samarbeid, få nye venner Ellers er vel fredagstreff som du nevner OK som en mer sosial aktivitet? Det er sikkert OK å ikke gå på for mange aktiviteter hvor hun kan føle press for å måtte prestere. Det kan stresse barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå