Gå til innhold

Flytting - når slippe ut katten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min er ti år gammel, og veldig glad i å være ute. Vi bodde i et boligfelt med et skogholt like ved uten noe trafikk, og han var kongen. Om sommeren var han knapt inne for å spise og kose litt, ellers var han bare ute. Aldri langt unna, men allikevel utendørs. Nå er han på fjerde dagen i nytt hus, og han begynner å mase om å gå ut. Han gjemte seg og gråt bare første døgnet, men nå er han rolig, går på kassen sin og spiser som normalt. Han er sosial og veldig avhengig av meg, men maser en del ved døra og sitter og kikker ut vinduene mens han klager. Vil tydelig ut. 

Jeg er redd for at han skal bli borte. Vi har hage, men vei på to sider av huset og det er mye trafikk. Ingen skogholt. Han er ikke kjent i området.

Når slipper man ut katten? 

Anonymkode: 73a9a...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En måned er tommelfingerregelen, men enkelte katter er så hjemmekjære at de gjerne rusler ut og inn døra allerede etter en ukes tid.

Du kan jo prøve å gå ut sammen med han til å begynne med?

Endret av Minya
Skrevet (endret)

Hadde nok ikke klart å "tvunget" katten min til å være inne særlig lenge selv, da han er helt vill på å være ute. Han har også katteluke og går inn/ut akkurat som det passer han selv. Ville prøvd å drøye det til iallefall èn uke, selv om anbefalt er mye lengre. 

Endret av gladjenta93
AnonymBruker
Skrevet

Hva med kattesæle? Han får være ute, og du er med han mens han blir kjent i området og hvilke farer som finnes 

Anonymkode: f0ad7...f0a

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Skal ta han med ut i sele etterhvert, men om jeg gjør det nå kommer han ihvertfall til å mase om å få gå ut. Han er fortsatt inne, og det går greit nok. Han har utforsket nesten hele huset, funnet seg noen favorittsteder å sove på og bruker kassen sin. 

Men nå har det dukket opp et nytt problem. Han spyr. Mye. Alle som har katt opplever det vel fra tid til annen, men nå har han spydd flere dager på rad, og fire ganger i dag. Hva som kommer opp varierer, både mat og håra kler og væske. Han spiser og drikker som normalt og oppfører seg normalt ellers. Jeg har en plante som han prøver å spise på, og så spyr han etterpå. Har jo sett at han har spist gress ute, så han prøver kanskje å kompensere for dette ved å spise på planten? Jeg har hatt denne planten i årevis, og han har aldri rørt den tidligere... 

Er det noe jeg kan gi han for at han skal slutte å spy, eller slutte å spise på planten min? 

Skrevet

Vi hadde hund før og katta ble med på turer, når vi flytta så ble katta også med på turene. Trengte ikke holde henne inne.

Etter at bikkja døde så går vi ofte småturer med katta. Når vi nå skal flytte så tenkte jeg å bare gå turer med henne slik at hun blir kjent. Orker ikke holde henne inne. Hvis katta di holder aeg til deg så ville jeg bare gått turer slik at den blir kjent med området.

Regner også med at den er chipet eller merket hvis den skulle komme på avveier.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Skal ta han med ut i sele etterhvert, men om jeg gjør det nå kommer han ihvertfall til å mase om å få gå ut. Han er fortsatt inne, og det går greit nok. Han har utforsket nesten hele huset, funnet seg noen favorittsteder å sove på og bruker kassen sin. 

Men nå har det dukket opp et nytt problem. Han spyr. Mye. Alle som har katt opplever det vel fra tid til annen, men nå har han spydd flere dager på rad, og fire ganger i dag. Hva som kommer opp varierer, både mat og håra kler og væske. Han spiser og drikker som normalt og oppfører seg normalt ellers. Jeg har en plante som han prøver å spise på, og så spyr han etterpå. Har jo sett at han har spist gress ute, så han prøver kanskje å kompensere for dette ved å spise på planten? Jeg har hatt denne planten i årevis, og han har aldri rørt den tidligere... 

Er det noe jeg kan gi han for at han skal slutte å spy, eller slutte å spise på planten min? 

Han har spydd i flere dager og du har ikke tatt han med til dyrlegen enda? 

Det første du bør gjøre er å ta han med dit så fort som mulig. Og ikke la han spise på planten. De fleste planter er giftige for katter. Om det ikke er mulig å plassere den en plass han ikke får tak i den så må du rett og slett kaste den. 

Anonymkode: a9f32...d33

• Liker 4
Skrevet

Kattegress?

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vår praksis har alltid vært 3-4 dager, og det har fungert bra. Men har et tips til deg, så på et katteprogram som ligger på nrk.no, der var det en katt som skulle flytte eller noe, og da tok de en klut som katten hadde lekt og kos mye med og gned den kluten rundt hele rommet.  Det som er at katter etterlater sine feromoner når de leker, eller på andre måter er aktive, og du kan ta kluten og kose katten på siden av munnen og hodet for å få mer usynlig lukt på den. Ta så kluten og gni den rundt over alt i den nye leiligheten før du rar med pus dit, pus vil gå rundt og kjenne igjen sin lukt over alt når han kommer, og slappe mye mer av fordi hjemmet alt er trygt markert. Katten i dokumentaren stusset litt over det nye rommet, men glemte alt etter få minutter og begynte å leke i stede. 

Anonymkode: 9c854...62e

AnonymBruker
Skrevet

Og nå ser jegat du alt har flyttet, glem meg haha. Men ja, se ting an og ta med pus til dyrlege, det høres ikke bra ut...

Anonymkode: 9c854...62e

AnonymBruker
Skrevet

Katter gjør seg kjent via vinduene. Det er veldig vanlig at katter forsvinner etter flytting, fordi eierne slipper de ut før de har blitt kjent. 

Anonymkode: c95a4...b54

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har googlet alle plantene jeg har for å unngå giftige planter, og dette er en elefantfot. Ikke giftig for katter, og tydeligvis veldig populær blant de. Mange som har slitt med at kattene har ødelagt planten. Bladene er over 1,5 m lange, så han når de uansett hvor den står, og han har som sagt ikke rørt den før. 

Nei, jeg har ikke tatt ham til veterinær. Han virker frisk og rask, spiser, leker og sover og koser, bortsett fra denne spyinga. Han har vært syk før, og da merket jeg det veldig kjapt, og tok ham til veterinær. Sist var for et par måneder siden da han fikk infeksjon i et sår. Da kommenterte veterinæren at han ser veldig sunn og frisk ut for alderen. Jeg begynner å kjenne ham godt nå, ha jo hatt han i over ti år. Det har jo kommet en hårball i ny og ne, men jeg mistenker at dette har sammenheng med at han ikke lenger får være ute. 

Jeg skal ringe veterinæren vår i morgen og høre med henne hva hun tenker. 

Kattegress? Er det frø man sår, eller får man det ferdigkjøpt? Jeg mener å ha lest at katter beiter en del, men kan ikke huske hva grunnen var. 

AnonymBruker
Skrevet

Om kort tid er den nok drept i trafikken. Ts syns tydeligvis det er verdt det 

Anonymkode: a9f8a...4d9

Skrevet

Ja, jeg håper virkelig at den blir drept i trafikken, for da slipper jeg å ha den :roll: 

Pus har vært i super form i dag, ingen spy og planten har fått være i fred. Tydeligvis noe forbigående det der da. Nå har han vært inne i over en uke. Det ideelle hadde vært å begynne å ha ham ute når snøen kommer, han liker ikke snø og kommer ikke til å stikke av noen steder da ;) 

Ts

Skrevet

Min katt spyr når han stresser. Har tatt blodprøver, urinprøver, klemt på nyrene og tatt røntgen. Alt virket fint. Siden din katt er eldre kan det også være at han begynner å slite med stoffskiftet. Det er ikke helt uvanlig. Hvis han får en ny slik turn, bør du ta han med til dyrelegen, bare for sikkerhets skyld :).

Anonymkode: 156da...7b4

Skrevet

Vi har flytta med to katter. De var inne i rundt 8 uker, mye lengre enn vi hadde tenkt. Vi hadde tenkt rundt 4 uker. Grunnen var at det gikk en villkatt ute, som vi måtte få bort(hos veterinær). De var nok for lenge inne, lengta veldig ut. Den ene tissa i senga vår i ren frustrasjon, har aldri gjort det før eller etter. Vi var ute med dem i Sæle innimellom. 

Var jeg deg, ville jeg tenkt rundt 3-4 uker. Du kjenner katten din best. Anskaff gjerne halsbånd(sånn som detter av når de setter seg fast) og adressekapsel. Da har du en ekstra sikkerhet hvis den forsvinner, i tillegg til chip. 

Her vi bor er det mye villkatter, og har hørt at naboer skyter dem. Derfor bruker våre katter halsbånd. 

Skrevet
16 minutter siden, LillePingu skrev:

Vi har flytta med to katter. De var inne i rundt 8 uker, mye lengre enn vi hadde tenkt. Vi hadde tenkt rundt 4 uker. Grunnen var at det gikk en villkatt ute, som vi måtte få bort(hos veterinær). De var nok for lenge inne, lengta veldig ut. Den ene tissa i senga vår i ren frustrasjon, har aldri gjort det før eller etter. Vi var ute med dem i Sæle innimellom. 

Var jeg deg, ville jeg tenkt rundt 3-4 uker. Du kjenner katten din best. Anskaff gjerne halsbånd(sånn som detter av når de setter seg fast) og adressekapsel. Da har du en ekstra sikkerhet hvis den forsvinner, i tillegg til chip. 

Her vi bor er det mye villkatter, og har hørt at naboer skyter dem. Derfor bruker våre katter halsbånd. 

Hææ?? Du drepte katten og du rapporterer ikke til politi om drap av katter i nabolaget?!?

SKAM DEG! DET FINS IKKE IKKE IKKE VILL KATTER I NORGE!! De er dumpede  mishandlede katter fra jæklie folk som "visse"her er! Fy f hvor ondskapsfulle enkelte er😭😭😭😭☹

Skrevet
19 minutter siden, LillePingu skrev:

"Måtte få bort "   ....NOE  så ondskapsfullt og grufullt! 

Skrevet
20 minutter siden, LillePingu skrev:

DET ER IKKE VILL KATTER NATURLIG I NORGE! DU HAR DREPT OG SER PÅ DRAP AV USKYLDIGE DUMPEDE LIDENDE KATTER!

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hææ?? Du drepte katten og du rapporterer ikke til politi om drap av katter i nabolaget?!?

SKAM DEG! DET FINS IKKE IKKE IKKE VILL KATTER I NORGE!! De er dumpede  mishandlede katter fra jæklie folk som "visse"her er! Fy f hvor ondskapsfulle enkelte er😭😭😭😭☹

Hva foreslår du at vi skulle gjort? Våre katter og villkatten gikk ikke overens. 

Endret av LillePingu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...