Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tror du på spøkelser? Hvis/hvis ikke hvorfor?

Anonymkode: bd116...d2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med å forstå konseptet at "noe" av oss skulle henge igjen (hva? "Sjelen"? Personligheten?) og dessuten hvorfor i alle dager dersom en oppdaget at en kunne gå videre skulle en velge å henge igjen rundt forbi i en halv evighet på de mest gudsforlatte og kjedelige plasser og drive med ting som "slamre dører" og "flytte bilder" men kun bare dersom en person med nervøs legning befant seg i lokalet..

Anonymkode: 2473b...937

Skrevet

Jeg trenger bevis for å tro på noe, så nei. Det virker også ganske lite logisk ut, fordi som AB nevnte ovenfor, hva er det som henger igjen? Kroppen råtner og uten kroppen vår er vi ingenting.

Skrevet

Det finnes ingen bevis for eksistensen til spøkelser så jeg finner det svært usannsynlig. Men jeg kan ikke fastslå dette med full sikkerhet - det er nok mer til universet enn vitenskapen kan bevise per dags dato.

Vi vet ikke engang hva bevissthet eller drømmer er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det gjør de.

Anonymkode: 0671b...fb8

• Liker 2
Skrevet

Det er med spøkelser som med guder: de eksisterer kun i menneskenes fantasi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vel kanskje ikke på spøkelser som sådan, men jeg kan godt tro at det er ting som vitenskapen ikke har oppdaget enda. Som for eksempel at "spøkelser" er tiden som har hikke. Jeg tenker at muligens begrepet tid er anderledes enn vi tror. 

Anonymkode: 50d32...3cc

• Liker 4
Skrevet

De som har sett spøkelser tror på dem. Mange som ikke har sett spøkelser tror at de som har sett spøkelser har sett noe annet. Jeg har aldri sett spøkelser, men tror gjerne at de finnes. 🙂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jammen på Åndenes makt er et jo spøkelser hele tia! Folk som ikke har trodd på spøkelser har opplevd de merkeligste ting! 
Det må vel bety at spøkelser finnes? Og Lilly Bendriss er jo så treffsikker med bakgrunnen til spøkelset og hvorfor han/hun er der... Bevis nok det!

Det står forresten et bak meg nå og masserer skuldrene mine. Tror han skjønner at jeg sliter litt med stiv nakke og skuldre. 
Snillt spøkelse :) 

Anonymkode: 15951...2d2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sett spøkelser og tror fortsatt ikke på spøkelser...?

Syns folk har så merkelig logikk. Hvis vi ser eller opplever noe "overnaturlig" er det liksom den største selvfølge at VI oppfatter den hele og fulle virkeligheten, akkurat slik den er. Mens andre som ser og opplever ting som ikke stemmer overens med virkelighetsbildet vårt, de er gærne de, stakkarne som hallusinerer og fabler og ikke skjønner at deres egen virkelighetsoppfatning ikke er til å stole på.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke på ting som aldri er blitt bevist, nei. De "bevisene" folk presenterer er alltid enkelt å forklare på mer rasjonelle måter.

Gjest Axl Rose
Skrevet

Nei de finnes ikke. Null sannsynlighet for at det svever usynlige folk rundt med klær og greier. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet
4 minutter siden, Bootyhunter skrev:

Nei de finnes ikke. Null sannsynlighet for at det svever usynlige folk rundt med klær og greier. 

Finnes de ikke :sukk: Jeg som hadde tenkt å bli spøkelse når jeg vandret min vei..:trist:

:fnise:)

Gjest Axl Rose
Skrevet
5 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Finnes de ikke :sukk: Jeg som hadde tenkt å bli spøkelse når jeg vandret min vei..:trist:

:fnise:)

Det hadde vært morsomt! Så kunne vi hatt spøkelses fest og skremme de levende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ofte at de som tror på spøkelser gjerne har litt psykiatri eller dop i sin bakgrunn - noe som kan forklare hallusinasjoner. 

Og massesuggesjon - slik at hele familien tror på det.

Anonymkode: 15951...2d2

• 1 måned senere...
Skrevet

Spøkelser finnes. Jeg har alltid vært skeptisk, helt til jeg og kjæresten dro på hotell overnatting. Tror jeg aldri har vært så livredd før men samtidig veldig glad jeg opplevde det! Etter vi hadde lagt oss begynte vi å høre lyder inne på rommet, og stoler flyttet seg. Det var helt surrealistisk, og jeg ble enda mer freaka ut av at min tøffe kjæreste ble veldig redd! Jeg sov ikke et sekund den natta, jeg tvingte han til å sove med lyset på og jeg lå under dyna med arma hans over meg :fnise: 

Fortalte dette i resepsjonen dagen etterpå, og det så ut som de hadde fått denne "klagen" før.

Anonymkode: 6b0ec...9db

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 5.8.2017 den 16.56, KvinneMannen skrev:

Jeg trenger bevis for å tro på noe, så nei. Det virker også ganske lite logisk ut, fordi som AB nevnte ovenfor, hva er det som henger igjen? Kroppen råtner og uten kroppen vår er vi ingenting.

Energi forsvinner jo ikke, sier de som har peiling på det. Den endres ;)

Jeg tror på "spøkelser", det er for mange jeg stoler 100% på som har opplevd det. Jeg har opplevd litt selv også, men ikke nok til at jeg klarer å tro på det, selv om det ikke kan finnes normalforklaring. Jeg synes de som er helt lukket for at det er mer enn det vitenskapen kan bevise er veldig snevre. Det er nesten litt for dumt å ikke tro at det er mer enn vi vet. Litt som å tro at jorda er flat.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 5
Skrevet

Aner ikke, har aldri sett et spøkelse. Men, jeg har hatt to merkelige opplevelser som jeg knytter til en avdød som jeg savner veldig. Den ene gangen i form av berøring, den andre gangen i form av lukt i situasjoner der det ville vært typisk for vedkommende å dukke opp. 

Anonymkode: 14158...eee

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Energi forsvinner jo ikke, sier de som har peiling på det. Den endres ;)

Jeg tror på "spøkelser", det er for mange jeg stoler 100% på som har opplevd det. Jeg har opplevd litt selv også, men ikke nok til at jeg klarer å tro på det, selv om det ikke kan finnes normalforklaring. Jeg synes de som er helt lukket for at det er mer enn det vitenskapen kan bevise er veldig snevre. Det er nesten litt for dumt å ikke tro at det er mer enn vi vet. Litt som å tro at jorda er flat.

En gang var vi stjernestøv, før det var både dine og mine atomer smeltet sammen rett før det store smellet (big bang). 

Våre atomer vil fremdeles eksistere i universet lenge etter vår død men i andre former. Noen av atomene dine og mine havner kanskje i en stol eller en plante om noen hundre år, noen havner kanskje på en romferge som utforsker verdensrommet osv. 

Være biologiske elementer vil bli nedbrutt og resirkulert i naturens flora såfremt du ikke kremerer deg. 

Men dette kan vi trygt anslå at på sett og vis har tilnærmet evig liv. Men bevisstheten vil aldri returneres når hjernen dør. En vil aldri kunne ta aktive valg, reflektere eller resonnere uten en operativ hjerne som sender signaler fra nevronene til synapsene.

Med det kan en trygt fastlå at man ikke kan flytte på stoler eller hjemsøke hus da man ikke har bevissthet eller en fysisk tilstedeværelse. 

Det finnes mange vitenskapelige forklaringer på hvorfor noen mennesker hevder at de har sett spøkelser - disse forklaringene grunner ut i psykologi og nevrovitenskap.

Visste du f.eks at alle sanseinntrykk vi har er kontrollerte hallusinasjoner? Alt er ikke slik som vi tolker det, alt vi ser, lukter eller hører blir kontinuerlig photoshoppet og redigert av hjernen vår. Den spiller oss ofte et puss og den bommer regelmessig, viser til; 

1200px-Grey_square_optical_illusion.svg.

Både A og B har samme gråfarge men hjernen din greier ikke se det for det er ikke slik den tror det skal være. Dette er bare et eksempel på hvor gæli vår fortolkning av realiteten kan være.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...