AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Her tenker vi å gjøre det slik: I ukedagene er det selvsagt skole først så sfo til 1530. Middag 16, så lekser og alt etter hvor mye lekser det er så er vi kanskje ikke ferdige før nærmere 18 da jeg vet hun trenger litt motivasjon for å gjøre seg ferdig med ting hun MÅ gjøre. Etterpå da er det enten lek eller litt tv/pad så kveldsmat og soving mellom 1930-2030, alt ettersom. I ukene så blir det ikke vennebesøk da vi allerede har planen full, og barnet mitt har vært veldig trøtt etter hun gikk i barnehagen for det er så mye å forholde seg til og hvis hun først skal være på skolen i 5.5 timer for så å være på sfo i ca. 2 timer så vil hun være døsdsliten, kjenner henne såpass. Men skulle noe endre seg så vil jeg jo selvsagt endre "regimet" jeg har lagt opp til nå. I helgene og feriene så får hun selvsagt styre tingene som hun vil, innenfor rimelighetens grenser. Altså vennebesøk når det passer seg osv. Uansett når jeg pratet med en venninne i dag så ble hun overrasket over hvor streng jeg var osv. "Hennes barn får alltid lov til å ha med venner hjem, åpent hus og bla bla bla." Skal sies at hun har barn på ungdomsskolen som fra de var små har fått styrt som de vil. Lekser har ikke blitt gjort og fridager når de har følt for det osv. Hun har selv sagt at de sliter på skolen, men hun mener det er skolen som er problemet og ikke hun osv. Ble litt perpleks da hun mente jeg var så streng for jeg føles jo selv jeg aldri har vært det, har hatt det veldig fritt med barnet mitt fordi hun regulerer seg selv så vi har egentlig aldri vært nødt til å ha så mange regler som skal følges. Dette er jo heller egentlig ikke regler, det er bare sånn vi kommer til å gjøre det første halvår for å se hvordan det går. Må og si det at jeg har et veldig sosialt barn som storkoser seg med andre, hun trenger bare å få litt tid til å lade seg opp, og den eneste tiden vi har i hverdagene er jo de to timene hun har etter middag og lekser er unnagjort. Og ingenting er jo skrevet i stein, altså hun er veldig tilpasningdyktig så vi kan nok fint ha vennebesøk en gang i blant i ukene og, men det vil da bli unntaket tenker jeg nå iallfall. Hva tenker dere her på kg, hvordan gjør dere det? Anonymkode: 9563f...69c
Måbarefåsiat... Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Vent til skolen begynner og se an hvordan det blir. Ikke legg detaljplaner allerede nå. 10
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 Barnet ditt har altså ikke startet på skolen enda? Mitt barn har gått 1 år på skolen. Først og fremst: Du planlegger for lang tid på lekser. La oss si dere bruker en halv time på middag som da er ferdig 16.30. Da tenker du at barnet kanskje sitter med lekser frem til 18.00. Det er alt for lenge! Du må huske på at barnet har allerede vært på skolen og hatt sin "arbeidsdag". Hva om du skulle bruke 1 1/2 time ekstra og ubetalt på ettermiddagene på din jobb? Det hadde vel ikke vært så morsomt? Barnas lekser i første klasse burde vare i MAKS 10 - 15 minutter. Noe mer enn det er alt for lenge. Selv har jeg et barn som virkelig må motiveres til lekser og skulle han ha måttet sitte halve ettermiddagen med lekser så hadde han sluttet på skolen etter 3 mnd i ren protest. Men ellers så er vår ettermiddagsrytme slik dere planlegger. Sønnen min går fra SFO ca 15.30 og vi spiser kl. 16.00. Etter det er det lekser (dersom de ikke er gjort mens vi venter på at middagen skal bli ferdig). Vi ser at ting tar litt tid om ettermiddagene og vi har ikke hatt tid til noe særlig vennebesøk og stor ståhei etter skolen. Barnet mitt er slitent og har jo lekt/vært med andre barn hele dagen. På sommer og vår kan han være ute på ettermiddagene når det er fint vær, men i vinterhalvåret er vi stort sett hjemme. Jeg vil jo at han skal være litt sammen med familien sin også! Jeg har snakket med Men vent å se hvordan det blir til høsten. Når man får skolebarn må rutinene gå seg litt til. Dere må se hva som fungerer godt for deres familie og deretter ta ting som det kommer. Anonymkode: 2db34...bba 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #4 Skrevet 4. august 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet ditt har altså ikke startet på skolen enda? Mitt barn har gått 1 år på skolen. Først og fremst: Du planlegger for lang tid på lekser. La oss si dere bruker en halv time på middag som da er ferdig 16.30. Da tenker du at barnet kanskje sitter med lekser frem til 18.00. Det er alt for lenge! Du må huske på at barnet har allerede vært på skolen og hatt sin "arbeidsdag". Hva om du skulle bruke 1 1/2 time ekstra og ubetalt på ettermiddagene på din jobb? Det hadde vel ikke vært så morsomt? Barnas lekser i første klasse burde vare i MAKS 10 - 15 minutter. Noe mer enn det er alt for lenge. Selv har jeg et barn som virkelig må motiveres til lekser og skulle han ha måttet sitte halve ettermiddagen med lekser så hadde han sluttet på skolen etter 3 mnd i ren protest. Men ellers så er vår ettermiddagsrytme slik dere planlegger. Sønnen min går fra SFO ca 15.30 og vi spiser kl. 16.00. Etter det er det lekser (dersom de ikke er gjort mens vi venter på at middagen skal bli ferdig). Vi ser at ting tar litt tid om ettermiddagene og vi har ikke hatt tid til noe særlig vennebesøk og stor ståhei etter skolen. Barnet mitt er slitent og har jo lekt/vært med andre barn hele dagen. På sommer og vår kan han være ute på ettermiddagene når det er fint vær, men i vinterhalvåret er vi stort sett hjemme. Jeg vil jo at han skal være litt sammen med familien sin også! Jeg har snakket med Men vent å se hvordan det blir til høsten. Når man får skolebarn må rutinene gå seg litt til. Dere må se hva som fungerer godt for deres familie og deretter ta ting som det kommer. Anonymkode: 2db34...bba Herlighet, mente kl. 17! Jeg har regnet med at vi bruker rundt 30 min på lekser. Og jeg kan jobbe hjemmefra de siste timene så da har jeg mulighet til å ha middagen klar kl. 16, vet av erfaring at hun er skrubbsulten når hun kommer hjem. Vi tar jo ting som de kommer men er alltid greit å ha en plan. Hun har og veldig lyst til å begynne på dans, og jeg har funnet et kurs som begynner i januar så jeg håper dette funker sånn at jeg kan gi henne det kurset siden hun har så lyst. Anonymkode: 9563f...69c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #5 Skrevet 4. august 2017 Jeg synes også umiddelbart at det høres strengt ut, men du kjenner jo ditt barn best. Vårt barn får ha med besøk hjem når som helst, men det tar jo ikke vekk tid fra noe annet, for besøket er jo med og spiser middag, gjør lekser osv. Anonymkode: 12f45...e8c 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #6 Skrevet 4. august 2017 Hvor skal du legge inn fritidsaktiviteter som f.eks turn, svømming, ski, fotball? Eller utgår sånt også? Sosiale ting hører med også i ukedagene. Hva når noen ber i bursdag kl 17.00 en ukedag? Det vil skje, skal hun ikke få gå da? Poenget mitt er, det er vanskelig å planlegge hverdagen slik du har gjort. Men det får du fort nok erfare når barnet ditt faktisk begynner på skolen. Anonymkode: dea36...b1f 4
Fjaselina Skrevet 4. august 2017 #7 Skrevet 4. august 2017 Litt fleksibilitet er heilt nødvendig for å kunne overleve! Mine barn har gjerne gjort lekser på kjøkkenbordet medan eg lagar middag. Kan godt høyre lekselesing etc samtidig som potetene kjem på kok etc. Dei kjekkaste lekseøktene har vore dei som er gjort ilag med klassevener som gjer leksa på besøk. Så lenge rutinene er at leksa skal gjerast før dei kan gå i gang med leik, er det heilt supert. 5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #8 Skrevet 4. august 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor skal du legge inn fritidsaktiviteter som f.eks turn, svømming, ski, fotball? Eller utgår sånt også? Sosiale ting hører med også i ukedagene. Hva når noen ber i bursdag kl 17.00 en ukedag? Det vil skje, skal hun ikke få gå da? Poenget mitt er, det er vanskelig å planlegge hverdagen slik du har gjort. Men det får du fort nok erfare når barnet ditt faktisk begynner på skolen. Anonymkode: dea36...b1f Er jo derfor jeg har laget planene slik for et halvår for å se om vi får til å legge inn aktiviteten hun ønsker å gå på. Nå har jo tidene jeg har skrevet vært veldig omtrentlige, altså jeg skriver middag 16 vi spiser fort hele familien så er vi i gang med leksene 1630 og ferdig iallfall til 17. Da kommer vi oss fint avgårde til aktiviteten som begynner 1715 og varer til 18 to ganger i uka. Svømming går vi på hele familien hver lørdag. Vi kan og hente på SFO lenge før 1530 når vi føler for det men første halvår vil jeg at hun skal få mulighet til å komme inn i hele systemet for så å se hva hun trives best med. Hvis SFO ikke er helt det store så kommer vi til å kutte ned til 3 dager istedet slik at det ikke blir t å så mye styr. Bursdager og slikt er det en form for enighet om at så langt det går så kommer det til å bli feiret i helger, fortrinnsvis på søndager, i følge foreldregruppa til førsteklassingene. Men skulle det dukke opp noe uforutsett så er det jo ikke et problem, som jeg sa til å begynne med, ingenting er skrevet i stein, det er jo bare en mal. Anonymkode: 9563f...69c
Infinitum Skrevet 4. august 2017 #9 Skrevet 4. august 2017 Åpent hus, lekser kan gjøres sammen eller mens vi lager mat/Jeg rydder kjøkkenet. Sosiale relasjoner er så viktige, selv for de små i mine øyne! Så vi prioriterer det og fritidsaktiviteter. Vi "leker" oss mye igjennom lekser for å holde motivasjonen oppe 9
Arkana Skrevet 4. august 2017 #10 Skrevet 4. august 2017 Jeg synes du planlegger for mye uten å faktisk vite hvordan det blir. Her får de ha med seg venner hjem når som helst. Det sosiale er viktig også i hverdagene. Lekser gjør de sammen. Min eldste skal begynne i fjerde og leksene tar fremdeles ikke mer enn maks 15 minutter (utenom lesingen, men den gjør han i senga før han legger seg uansett). Middag spiser vi ca 18 litt avhengig av når det er fritidsaktiviteter, så det gir en del tid til lek og avslapping etter at leksene er gjort. En dag i uken er det så travelt (to fritidsaktiviteter etter hverandre) at han ikke rekker å gjøre lekser, men da gjør han heller disse leksene en annen dag. Så lenge mengden er så overkommelig som den har vært hittil fungerer det veldig bra. (Ellers svært spesielt å bli enige om en ukedag bursdager skal feires på. Det får være måte på detaljstyring av folks fritid.) 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #11 Skrevet 5. august 2017 50 minutter siden, Arkana skrev: Jeg synes du planlegger for mye uten å faktisk vite hvordan det blir. Her får de ha med seg venner hjem når som helst. Det sosiale er viktig også i hverdagene. Lekser gjør de sammen. Min eldste skal begynne i fjerde og leksene tar fremdeles ikke mer enn maks 15 minutter (utenom lesingen, men den gjør han i senga før han legger seg uansett). Middag spiser vi ca 18 litt avhengig av når det er fritidsaktiviteter, så det gir en del tid til lek og avslapping etter at leksene er gjort. En dag i uken er det så travelt (to fritidsaktiviteter etter hverandre) at han ikke rekker å gjøre lekser, men da gjør han heller disse leksene en annen dag. Så lenge mengden er så overkommelig som den har vært hittil fungerer det veldig bra. (Ellers svært spesielt å bli enige om en ukedag bursdager skal feires på. Det får være måte på detaljstyring av folks fritid.) Det samme tenkte jeg. Men nå har alle disse damene allerede hatt et par unger på denne skolen så da må vel vi andre bare forholde oss til det som de har satt opp som kutyme så langt det går. Det er merkelig og for det er en stor skole i en storby men denne gjengen med damer har tydeligvis en finger i spillet med det meste har jeg forstått. Når det kommer til planlegging så tenker jeg at når de er så små¨så må ting planlegges. Kan ikke sende de avgårde alene å leke når de er 5,5 år her i strøket. Bor som sagt i storby med alt som hører med der så skal det skje noe sosialt i ukene så er det vi foreldrene som må følge det opp, Og som jeg har nevnt tidligere så blir barnet mitt sliten etter mye sosialisering og trenger litt tid for seg selv. Er jo ikke slik at vi ikke gjør noe sosialt i ukene men da er det familie og søskenbarn som kommer. Vi har og et av barnets søskenbarn som bor hos oss 8 dager i måneden, han er litt eldre men ser jo at det noenlunde er samme tidsramme på han som det vi tenker når det gjelder vårt eget, bare ikke like detaljstyrt siden han er 4 år eldre og selvgående. Anonymkode: 9563f...69c
Gjest Magnifiq Skrevet 5. august 2017 #12 Skrevet 5. august 2017 Var voldsomt til detaljstyrt hverdag! Hvordan kan du allerede nå vite at hun er skrubbsulten når hun kommer hjem f.eks? Og hun blir jo eldre hun også, så da lan det være hun faktisk vil være mer sammen med venner etter skolen. Om dere kun skal være med familie på hverdagen faller hun nok fort utenfor.
Miss moneypenny Skrevet 5. august 2017 #13 Skrevet 5. august 2017 Planen din høres i utgangspunktet fin ut, men du må nok belage deg på å ha med en venn/ være med hjem iblant. Barna på denne alderen er veldig fokuserte på det, og det er med på å bygge forholdene dem imellom. Det sies også at de som har vært med hjem og møtt familien ikke mobber det barnet. Hvor sant det er har jeg ikke erfaring med. Hva med feks besøk en dag i uken eller annenhver uke? Husk at besøket er med på leksene, middagen, og kan bli hentet feks kl 18 😊 Frøkna her i huset er høysensitiv, og blir dermed veldig sliten etter skole/sfo. Men vennebesøk er veldig viktig for henne. Lykke til med skolestart 😊 Flott at du tenker på hvordan hun skal slippe å slite seg ut 👍😊
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #14 Skrevet 5. august 2017 Har dere fått informasjon fra skolen om hvordan leksene blir organisert? Her gis det ukeslekser, og en del av leksene er ikke teoretiske i den forstand at hun må sitte ved pulten og pugge alt sammen. Lekser kan også være ting som å øve seg på nasjonalsangen, pugge stavelsen og betydningen av et ord etc. Her gjør vi lekser sittende ved pulten i mindre enn en time til sammen i løpet av hele uka. I tillegg (hvis det er noe som skal øves inn f.eks.) snakker vi og øver om lekser av og til i bilen eller ved middagsbordet. Vi opplevde førsteklasse som en fin, men rolig overgang. Vi øvde på å gjøre lekser og få rutiner rundt dette, men samtidig så var ikke leksene så omfattende at de styrer hele fritiden til barnet. Hvis jeg var deg så ville jeg prøvd å legge mer til rette for besøk av venner og/eller fritidsaktiviteter. 1. klasse var det første året at alle barna mine på alvor begynte å få sosiale behov på ettermiddagene i hverdagene. Jeg tror det er helt greit at du legger noen grunnleggende rutiner, som at f. eks. lekser og måltider er prioritert foran sosiale aktiviteter, men at fritid for barnet skal være unntaket snarere enn regelen høres fryktelig rigid ut, og muligens en oppskrift på skolevegring. Anonymkode: 48a1a...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #15 Skrevet 5. august 2017 Ble nesten stresset av den planleggingen der. Hvorfor ikke bare ta ting som de kommer? Anonymkode: 05389...c60
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #16 Skrevet 5. august 2017 Det du skriver er omtrent sånn det er her, mitt barn begynner i 2. klasse nå. På vår skole er det ikke vanlig at 1.klassingene treffer hverandre etter skolen, de er jo på AKS (SFO i Oslo) fra 13:30 til 16 og har da hatt masse tid til å leke med hverandre. Vi gjør lekser etter middag, og så trenger han å slappe av litt. For mitt barn var det en ganske stor overgang å begynne på skolen, så han har vært mer sliten etter skolen enn han var etter barnehagen. Anonymkode: b81d2...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #17 Skrevet 5. august 2017 Vi gjør lekser kun på mandager og torsdager, og lesingen der det passer: med en gang vi er hjemme under middagslaging eller i forbindelse med legging. Barna får da leke sammen og være med hjem når det passer. Hvis du trenger planer, la onsdag (for eksempel) være "være med hjem dag", så ser planen din fin ut. Anonymkode: 9d334...769
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #18 Skrevet 5. august 2017 Vi har satt høy prioritet på å ha med klassevenninner hjem. Det er så viktig for at barna skal bli kjent med hverandre og for at de ulike foreldrene skal bli kjent med barna! Og så har barna det veldig gøy sammen. Jeg skulle ønske dette var vanlig da jeg vokste opp, så hadde jeg kanskje ikke blitt den enstøingen jeg ble. Anonymkode: 71cf6...68b 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #19 Skrevet 5. august 2017 Det er da viktig at barna får treffe venner etter skolen, av og til gjøre lekser sammen osv. At hele livet blir så styrt i så tidlig alder, er trist, i grunn, det er jo ikke ditt voksne liv hun lever. Barn må få mulighet til uorganisert lek, altså til annet enn organiserte aktiviteter. Lek er barns språk, og når leken bare blir styrt, blir den ikke lenger kun barnets. Er det egentlig du som har dette behovet for å strukturere hverdagen deres, slik at du får alt til å gå rundt, ikke blir stresset osv? For her har vi flere barn, og alle gjør det strålende på skolen, er trygge og glade. Forskjellen på deg og meg er at jeg ikke har planen for ukedagene skisset opp, men tar det som det kommer. Vi er nøye på lekser, leggetider og slikt, men veldig åpne for at barna våre får ha med venner hjem. Det gjør meg glad å se dem leke fritt. Dette har gitt barna en indre motivasjon til å gjøre lekser, og de tar selv initiativ til det. Ikke kjør barnet helt fast i rutiner. Forutsigbarhet er bra, men det må være rom for variasjon, unntak og barnets ønsker. Mvh, lærer og mamma til tre Anonymkode: 552d8...39f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #20 Skrevet 5. august 2017 Blir helt stressa av detaljstyring jeg vent litt til dere er i situasjonen og se hvilke behov barnet har. Anonymkode: f8e67...b3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå