AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Hei. Når jeg har full kontroll over min egen mat og hva jeg spiser går alt veldig veldig lett og fint. Nå er det dog slik at jeg må bo hjemme til jeg er ferdig med vgs. Jeg pleier å lage min egen middag, fordi mine foreldre lager middag så innmari seint og jeg vil heller spise kl 17 enn kl 20. Det fører til at jeg spiser ekstra måltider mens jeg venter på middagen, mens når jeg spiser kl 16-17 blir jeg ikke sulten før dagen etter. Jeg hater å spise så seint. Det fører til at jeg sprekker helt og spiser masse dritt, og blir kjempe deprimert. Jeg prøver å forklare at jeg vil spise middag tidligere og derfor vil lage mat selv, men de har ikke så mye forståelse for det. De påstår at jeg har spiseforstyrrelser pga dette. Hva ville dere gjort? Nå har jeg spist alene i en uke og det har gått kjempefint hver eneste dag, men i dag lovte jeg å spise middag med familien og gjett hva som skjer... jeg sitter her og har spist masse dritt, igjen. Anonymkode: 162d9...ab0
kvinneguide Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Når jeg har full kontroll over min egen mat og hva jeg spiser går alt veldig veldig lett og fint. Nå er det dog slik at jeg må bo hjemme til jeg er ferdig med vgs. Jeg pleier å lage min egen middag, fordi mine foreldre lager middag så innmari seint og jeg vil heller spise kl 17 enn kl 20. Det fører til at jeg spiser ekstra måltider mens jeg venter på middagen, mens når jeg spiser kl 16-17 blir jeg ikke sulten før dagen etter. Jeg hater å spise så seint. Det fører til at jeg sprekker helt og spiser masse dritt, og blir kjempe deprimert. Jeg prøver å forklare at jeg vil spise middag tidligere og derfor vil lage mat selv, men de har ikke så mye forståelse for det. De påstår at jeg har spiseforstyrrelser pga dette. Hva ville dere gjort? Nå har jeg spist alene i en uke og det har gått kjempefint hver eneste dag, men i dag lovte jeg å spise middag med familien og gjett hva som skjer... jeg sitter her og har spist masse dritt, igjen. Anonymkode: 162d9...ab0 Nå vet ikke jeg noe om din historie men utifra det du sier her synes jeg dine foreldre bør ha forståelse for at du foretrekker å spise middag tidligere. Jeg klarer heller ikke å spise tungt måltid så tett opptil leggetid, og jeg er skrubbsulten i femtiden. 1
Bronaldo Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 (endret) Er det noen grunn til at de spiser så sent på kvelden? Som @kvinneguide nevner ovenfor, så er det ikke sunt å spise tunge måltid så tett opptil leggetid, da jeg antar du har en relativt stabil døgnrytme grunnet VGS. Hadde personlig satt ned foten angående dette. Dine foreldre har et ansvar ovenfor deg og din helse, såfremt du er under 18 år, og da er ikke middag klokken 8 på kvelden sett i lys av din situasjon innafor! En annen løsning på problemet for å skape minst mulig konfrontasjon hos familien om det gjør deg ukomfortabel; Stapp i deg en brødskive eller to for å dempe sulten i stedet for "dritt", og f.eks. spise en halv porsjon middag senere til kvelds så det blir enklere å bryte ned for magen så sent til kvelds. Endret 5. august 2017 av sofie777 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #4 Skrevet 4. august 2017 (endret) 13 timer siden, Bronaldo skrev: Er det noen grunn til at de spiser så sent på kvelden? Som @kvinneguide nevner ovenfor, så er det ikke sunt å spise tunge måltid så tett opptil leggetid, da jeg antar du har en relativt stabil døgnrytme grunnet VGS. Hadde personlig satt ned foten angående dette. Dine foreldre har et ansvar ovenfor deg og din helse, såfremt du er under 18 år, og da er ikke middag klokken 8 på kvelden sett i lys av din situasjon innafor! En annen løsning på problemet for å skape minst mulig konfrontasjon hos familien om det gjør deg ukomfortabel; Stapp i deg en brødskive eller to for å dempe sulten i stedet for "dritt", og f.eks. spise en halv porsjon middag senere til kvelds så det blir enklere å bryte ned for magen så sent til kvelds. Off topic, men jeg må altså bryte med denne enigheten blant folket om at sene måltider er usunt - det finnes absolutt ingen godkjent statistikk eller pålitelig forskning som støtter denne påstanden. Faktisk, det nærmeste man kommer pålitelige kilder tyder på at det betyr niks og nada for kroppen på generelt plan - personlige preferanser er alt som har noe å si, men det vipper mer mot at måltider tettest mulig før søvn gjør at kroppen forbrenner mer per døgn totalt sett. Anonymkode: 12066...3a1 Endret 5. august 2017 av sofie777 9
Bronaldo Skrevet 4. august 2017 #5 Skrevet 4. august 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Off topic, men jeg må altså bryte med denne enigheten blant folket om at sene måltider er usunt - det finnes absolutt ingen godkjent statistikk eller pålitelig forskning som støtter denne påstanden. Faktisk, det nærmeste man kommer pålitelige kilder tyder på at det betyr niks og nada for kroppen på generelt plan - personlige preferanser er alt som har noe å si, men det vipper mer mot at måltider tettest mulig før søvn gjør at kroppen forbrenner mer per døgn totalt sett. Anonymkode: 12066...3a1 Her er det snakk om sene middagsmåltider. Det er forskjell på middag og f.eks. to brødskiver før man legger seg. Om du pakker i deg et par druer eller noen rosiner for å holde forbrenninga i gang før nattetid er en ting, men hva om dette var 600 gram med pasta og kjøttdeig? Tror neppe det kommer noe godt ut av det, og denne enigheten blant folket som du nevner, som jeg er blitt fortalt av alt fra familie til helsepersonell, er og blir min fasit før jeg ser noe bevis eller forskning som sier motsatt.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 Ingenting galt i at du vil ha tidlig middag, men ikke rart de reagerer når du ikke spiser før neste dag. De fleste folk spiser mer senere, når middag er så tidlig. Skaff deg hjelp ts. Det her høres usunt ut.. Anonymkode: 17f0a...da2 2
Supera Skrevet 5. august 2017 #7 Skrevet 5. august 2017 6 timer siden, Bronaldo skrev: Her er det snakk om sene middagsmåltider. Det er forskjell på middag og f.eks. to brødskiver før man legger seg. Om du pakker i deg et par druer eller noen rosiner for å holde forbrenninga i gang før nattetid er en ting, men hva om dette var 600 gram med pasta og kjøttdeig? Tror neppe det kommer noe godt ut av det, og denne enigheten blant folket som du nevner, som jeg er blitt fortalt av alt fra familie til helsepersonell, er og blir min fasit før jeg ser noe bevis eller forskning som sier motsatt. Det spørs hva du spiser. 2 brødskiver før man legger seg er ikke bra. Druer og rosiner er veldig dårlig. Pasta og kjøttdeig er heller ikke bra. 600g kjøttdeig derimot hadde gått mye, mye bedre faktisk. Karbohydratrike måltider før man legger seg gjør at kroppen ikke klarer å bruke fett som energi i løpet av natta fordi blodsukkeret blir høyt, noe som gjør at insulinet øker og insulinet setter kroppen i sukkerforbrenningsmodus og fettlagringsmodus. Når man sover bruker man primært fett som energi. Så våkner du sulten betyr det at kroppen ikke har hatt nok energi i løpet av natta, altså at du har spist for mye karbohydrater for sent. Så å spise "druer og rosiner for å holde forbrenninga i gang før nattetid" vil være mot sin hensikt da du gjør det totalt motsatte. Til TS: Det kan høres ut som at kostholdet ditt ikke er helt optimalt eller at du ikke spiser nok til lunsj. Når spiser du før middagen, hva spiser du da og hvor mye? Hadde jeg spist 2 brødskiver kl 11 og så ikke spist før kl 20 hadde jeg også gått på veggene før middag fordi det er feil mat og for lite mat til å gå så lang tid mellom to måltider. Hadde jeg derimot spist en skikkelig lunsj med mye kjøtt, fisk, egg, ost, kanskje litt grønnsaker som vokser over jorda og passet på at lunsjen var uten sukker og korn, så hadde jeg klart meg helt fint frem til kl 20. 1
sofie777 Skrevet 5. august 2017 #8 Skrevet 5. august 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette sofie777, mod
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #9 Skrevet 5. august 2017 14 timer siden, kvinneguide skrev: Nå vet ikke jeg noe om din historie men utifra det du sier her synes jeg dine foreldre bør ha forståelse for at du foretrekker å spise middag tidligere. Jeg klarer heller ikke å spise tungt måltid så tett opptil leggetid, og jeg er skrubbsulten i femtiden. Samme her, men som sagt blir de da både irriterte og sure, samt bekymret uten grunn. Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg for at de skal forstå at det utelukkende handler om tidspunkt 13 timer siden, Bronaldo skrev: Er det noen grunn til at de spiser så sent på kvelden? Som @kvinneguide nevner ovenfor, så er det ikke sunt å spise tunge måltid så tett opptil leggetid, da jeg antar du har en relativt stabil døgnrytme grunnet VGS. Hadde personlig satt ned foten angående dette. Dine foreldre har et ansvar ovenfor deg og din helse, såfremt du er under 18 år, og da er ikke middag klokken 8 på kvelden sett i lys av din situasjon innafor! En annen løsning på problemet for å skape minst mulig konfrontasjon hos familien om det gjør deg ukomfortabel; Stapp i deg en brødskive eller to for å dempe sulten i stedet for "dritt", og f.eks. spise en halv porsjon middag senere til kvelds så det blir enklere å bryte ned for magen så sent til kvelds. Det blir sent fordi de har en del ting på kvelden, bla moren min som jobber frivillig innenfor en organisasjon og faren min pleier å trene etter jobb, da blir det ofte ganske sent. Men noen ganger kl 19, noen ganger kl 21, det varierer. Men stort sett aldri før kl 19.30 Hvis jeg spiser mer i løpet av dagen blir jeg mett før middag, og det er så sykt ubehagelig å presse i meg middag når jeg alt er mett, av en eller anenn grunn fører det til at jeg dytter i meg enda mer og blir dårlig 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingenting galt i at du vil ha tidlig middag, men ikke rart de reagerer når du ikke spiser før neste dag. De fleste folk spiser mer senere, når middag er så tidlig. Skaff deg hjelp ts. Det her høres usunt ut.. Anonymkode: 17f0a...da2 Skaffe meg hjelp, fordi jeg spiser tidlig middag? Jeg har ikke spiseforstyrrelse fordi jeg ikke blir sulten igjen etter middag .... Jeg er en ganske liten og spe jente. Anonymkode: 162d9...ab0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå