Soleklart Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 (endret) Kjøpte hus i fjor og skal gjøre jungelen om til en hage😅 Har fått på plass en god del høye stauder, men trenger lave også. De må være hardføre, siden jeg bor i et værhardt område. Gjerne fra 20 cm og mindre. Har dere noen tips til meg? Endret 4. august 2017 av Soleklart
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Jeg trodde du snakket om menn Anonymkode: 6f305...a55
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 vårflox nydelige farger, sprer seg utover og er ca 10-12 cm høy. sildre, nellik (kan kjøpes som staude) og nåleflox er også nydelige og hardføre planter. Anonymkode: 753ac...68e 2
Soleklart Skrevet 4. august 2017 Forfatter #4 Skrevet 4. august 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: vårflox nydelige farger, sprer seg utover og er ca 10-12 cm høy. sildre, nellik (kan kjøpes som staude) og nåleflox er også nydelige og hardføre planter. Anonymkode: 753ac...68e Aldri hørt om vårflox. De ser perfekt ut. Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg får tak i dem.😁
Soleklart Skrevet 6. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2017 Noen som har flere tips til meg?
Vera Vinge Skrevet 7. august 2017 #6 Skrevet 7. august 2017 Nå bor jeg ikke spesielt værhardt til, men vi har et steinbed hvor vi har plantet vårflox, panserbergknapp og takløk. Jeg syns vi gjør nada med dem og de ble nok plantet i litt skrinn jord, likevel vokser de som bare det.
Eirasi Skrevet 7. august 2017 #7 Skrevet 7. august 2017 Nå spørs det litt hvor mye sol beddet dit får, og om hva slags jord det er. Sjekk også herdighetssonen der du er, den kan dog variere på solsiden og skyggesiden av huset. Her jeg bor er det h7, men på solsiden i beddene hvor det er lunt kan jeg faktisk ha planter som egentlig bare er h5. Se også litt an hva annet du har i beddet og hvilken jord de vil ha (Sur eller kalkholdig, veldrenert eller fuktig). Og også om du vil at de lave skal blomstre samtidig med de høye, kanskje da passe på fargesammensetningen, eller etter hverandre. Vårfloks er et godt tips. Eneste en bør passe på med dem er at etter noen år har de en tendens til å bli brune i midten ettersom de kryper bortover bakken. Dette kan motvirkes ved å klippe dem litt etter blomstring, evt dele dem når de er blitt litt store. Fordelen med de er at de er vintergrønne, så de er dekorative selv utenfor blomstringen. Kan også foreslå storkenebb, de tåler det meste, fins i mange farger og er lette å dele om det trengs. Samme med Hosta. En favoritt hos meg er purpuralunrot. Selve bladverket er lavt, men blomsterstilkene blir rundt 30cm, men de er små og dekorative. En annen favoritt er småhjerte, de blomstrer omtrent hele sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå