AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Dyret ditt trenger kanskje bare å vaksineres èn gang i livet. Ettersom mengden av vaksiner har økt har kjæledyrene vår bare blitt sykere og sykere. Veterinærene tjener enormt mye penger på vaksinering, men all denne revaksineringen støttes ikke av vitenskap. Neste gang veterinæren maser om å revaksinere, be om å få se vitenskapen som viser hvor lenge hver enkelt vaksine varer. (Ps: Titer-test er antistoff-test.) Anonymkode: b2dbe...725 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Ofte har jeg lurt på hvorfor et dyr må vaksineres hvert år, mens vi mennesker vaksineres en gang med de forskjellige. De færreste ettervaksinerer etter 10 år med mindre de skal på ferie hvor spesifikke vaksiner trengs. Anonymkode: 3d5c4...7e7 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 Vet ikke med andre dyr, men på katt trenger man rabies hvert 3 år (eller antistoff test), 1 vaksine hvert år (den får redusert effekt om man ikke vaksinerer årlig) og de to andre med grunnvaksinering, etter 1 år og så hvert 2. år. Det er gjort tester på disse, og utstillinger følger vaksinasjonsreglene til produsenten. Synes det er bra å være godt beskyttet, og ingen av vaksinene gir bivirkninger om de skjer litt for ofte, så synes det er verdt pengene. Betaler knappe 300 kroner i året på vaksiner, og kattene er på utstilling 6-7 ganger i året hvor det er potensielt høyt smittepress. Anonymkode: 3395f...26a 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte har jeg lurt på hvorfor et dyr må vaksineres hvert år, mens vi mennesker vaksineres en gang med de forskjellige. De færreste ettervaksinerer etter 10 år med mindre de skal på ferie hvor spesifikke vaksiner trengs. Anonymkode: 3d5c4...7e7 Nemlig, det er ingen logikk i dette. Anonymkode: b2dbe...725
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #5 Skrevet 5. august 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke med andre dyr, men på katt trenger man rabies hvert 3 år (eller antistoff test), 1 vaksine hvert år (den får redusert effekt om man ikke vaksinerer årlig) og de to andre med grunnvaksinering, etter 1 år og så hvert 2. år. Det er gjort tester på disse, og utstillinger følger vaksinasjonsreglene til produsenten. Synes det er bra å være godt beskyttet, og ingen av vaksinene gir bivirkninger om de skjer litt for ofte, så synes det er verdt pengene. Betaler knappe 300 kroner i året på vaksiner, og kattene er på utstilling 6-7 ganger i året hvor det er potensielt høyt smittepress. Anonymkode: 3395f...26a Men dette stemmer jo ikke om du ser på videoen. Det er ikke gjort noen tester som viser at man må revaksinere hvert år eller hvert tredje år, dette er basert på gjetning. Om du mener det er blitt gjort tester så får du vise dem. Anonymkode: b2dbe...725
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 Sitat Men dette stemmer jo ikke om du ser på videoen. Det er ikke gjort noen tester som viser at man må revaksinere hvert år eller hvert tredje år, dette er basert på gjetning. den vanlige vaksinen for katter er vel den som heter nobivac tricat trio, og de har testet hvor lenge katten er beskyttet, det er derfor man ikke trenger full pakke hvert år for deler av den. dersom vaksineprogrammet blir fulgt årlig og hvert tredje år (på deler av den), så var katten som regel beskyttet livet ut etter 8 år, mener å ha lest dette i kattebladet aristokatt som blir gitt ut av NRR. rabiesvaksinen gis hvert 3. år, men man kan ta test for antistoffer, som regel er disse verdiene for lave etter 3 1/2-4 år, så da må man revaksinere for å ha samme beskyttelse. synes ikke det er så mye gjetning når de tester for antistoffer jeg da, det kan sikkert variere litt fra individ til individ, men når vaksinering er såpass billig og trygt så kommer ikke jeg til å ta blodprøver etc av kattene og risikere at de får for lave verdier om man venter for lenge. Anonymkode: 3395f...26a 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #7 Skrevet 5. august 2017 AB over her, uansett, jeg har sett katter med en av sykdommene vi vaksinerer mot, det er helt jævlig... synes det bør være påbudt å vaksinere friske barn og dyr. Har vært utstiller av katt i mange mange år, og mange av mine venner er oppdrettere, ingen katt har noen gang blitt syk etter vaksine, noen kan bli litt trøtte dagen derpå men det er det hele. Anonymkode: 3395f...26a 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #8 Skrevet 5. august 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: den vanlige vaksinen for katter er vel den som heter nobivac tricat trio, og de har testet hvor lenge katten er beskyttet, det er derfor man ikke trenger full pakke hvert år for deler av den. dersom vaksineprogrammet blir fulgt årlig og hvert tredje år (på deler av den), så var katten som regel beskyttet livet ut etter 8 år, mener å ha lest dette i kattebladet aristokatt som blir gitt ut av NRR. Vis meg vitenskapen bak det at de skal vaksineres hvert 3. eller hvert år. Veterinær Karen Becker sier den finnes ikke. Om du mener noe annet så må du vise til kilder. Og er det virkelig vanlig å teste for antistoffer i Norge? Har ikke forstått det slik at det er vanlig praksis. Anonymkode: b2dbe...725
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #9 Skrevet 5. august 2017 Sitat Og er det virkelig vanlig å teste for antistoffer i Norge? Har ikke forstått det slik at det er vanlig praksis. Nei det er ikke vanlig, fordi å revaksinere koster en brøkdel av prisen testinga koster - men muligheten er der for de som ikke ønsker å ta ny vaksine men f.eks skal reise til utlandet. Hvor finner man kilder på det da? det er jo testene som produsentene har lagt ut da, som er på hjemmesidene deres, og avma sin informasjon med en del linker men man kan jo uansett si at alle de bare skriver det for å tjene penger? Dersom de bare ville tjene penger, ville de ikke bare ha sagt at alle vaksiner må taes hvert år livet ut? Det kan jo godt hende at mye av det er unødvendig og sløsing av penger selv om det strider mot alt jeg har lært, men better safe than sorry. Anonymkode: 3395f...26a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #10 Skrevet 5. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dersom de bare ville tjene penger, ville de ikke bare ha sagt at alle vaksiner må taes hvert år livet ut? Det er jo det de har sagt. Det er ikke så lenge siden man begynte å gå over til hvert 3. år, og det er det jo heller ikke vitenskap bak. Så det å tjene penger veier nok tungt her ja. Anonymkode: b2dbe...725
T-Rex Skrevet 5. august 2017 #11 Skrevet 5. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vis meg vitenskapen bak det at de skal vaksineres hvert 3. eller hvert år. Veterinær Karen Becker sier den finnes ikke. Om du mener noe annet så må du vise til kilder. Anonymkode: b2dbe...725 Karen Becker vet åpenbart ingenting om hvordan vaksinegjodkjenning foregår. Vaksineprodusentene må levere massevis av underlagsmateriale for å få en vaksine godkjent av Legemiddelverket (eller tilsvarende i utlandet - Norge aksepterer godkjenninger fra andre EU-land). En vaksines varighet er naturligvis noe av det som undersøkes, og dokumentasjon oversendes godkjennende myndighet. Det kan være at Karen Becker sikter til at en vaksines virkning og varighet er knyttet opp mot statistikk. En vaksine vil ikke være 100% effektiv for alle, og ikke alle (mennesker eller dyr) har like lang beskyttelse. Men basert på visse kriterier kommer man fram til et passende "minste felles multiplum" som gir vaksinasjonsintervallene. Eksempel: Om Purevax RCP står det i Felleskatalogen: Dosering En dose (1 ml) injiseres s.c. etter rekonstituering. Grunnvaksinering: 1. injeksjon: Fra 8 ukers alder, 2. injeksjon: Etter 3-4 uker. Ved nærvær av høye nivåer av spesifikke maternelle antistoffer, bør grunnvaksinering utsettes til 12 ukers alder. Revaksinering: Første revaksinering skal foretas ett år etter grunnvaksinering, påfølgende revaksineringer skal foretas med inntil 3 års mellomrom. Det er veldig stor forskjell på ulike vaksiner, med tanke på revaksinering. Så det at én vaksine omtrent har livslang effekt, sier ikke noe om at det er sånn for alle andre vaksiner også. Det er godt mulig at en del dyrleger overvaksinerer; de er tross alt forretningsfolk også, ikke bare dyrekjære mennesker. Og det er tross alt ikke skadelig å vaksinere noe oftere enn strengt tatt nødvendig. 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #12 Skrevet 5. august 2017 25 minutter siden, T-Rex skrev: Karen Becker vet åpenbart ingenting om hvordan vaksinegjodkjenning foregår. Vaksineprodusentene må levere massevis av underlagsmateriale for å få en vaksine godkjent av Legemiddelverket (eller tilsvarende i utlandet - Norge aksepterer godkjenninger fra andre EU-land). En vaksines varighet er naturligvis noe av det som undersøkes, og dokumentasjon oversendes godkjennende myndighet. Men du vet altså? Men du har ingen kilder? Jeg tror du snakker om menneskevaksiner her. Og varighet finnes det altså ikke noen dokumentasjon på hos kjæledyrvaksiner, mener du noe annet må du underbygge det med fakta. Anonymkode: b2dbe...725
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #13 Skrevet 5. august 2017 27 minutter siden, T-Rex skrev: Eksempel: Om Purevax RCP står det i Felleskatalogen: Dosering En dose (1 ml) injiseres s.c. etter rekonstituering. Grunnvaksinering: 1. injeksjon: Fra 8 ukers alder, 2. injeksjon: Etter 3-4 uker. Ved nærvær av høye nivåer av spesifikke maternelle antistoffer, bør grunnvaksinering utsettes til 12 ukers alder. Revaksinering: Første revaksinering skal foretas ett år etter grunnvaksinering, påfølgende revaksineringer skal foretas med inntil 3 års mellomrom. Haha, ja det er nettopp dette det ikke finnes dokumentasjon på. Hjelper ikke om produsenten skriver det. Anonymkode: b2dbe...725
T-Rex Skrevet 5. august 2017 #14 Skrevet 5. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du vet altså? Men du har ingen kilder? Anonymkode: b2dbe...725 Vil du kverulere, får du kontakte Legemiddelverket. Nei, jeg snakker ikke primært om menneskevaksiner. Jeg kjenner en som jobber med godkjenning av dyrevaksiner, derfor vet jeg noe om dette. Det er mulig/sannsynlig at underlagsmaterialet for godkjenning er taushetsbelagt, det er tross alt en slags forretningshemmelighet. 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #15 Skrevet 5. august 2017 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25824128 her kan du søke opp masse informasjon, om det er slike type kilder du vil ha da. Anonymkode: 3395f...26a 1
Simbyxor Skrevet 5. august 2017 #16 Skrevet 5. august 2017 Så lenge dyret ikke blir sykt av vaksinen, har jeg ikke noe imot å betale 500 kr/året. 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #17 Skrevet 5. august 2017 På 4.8.2017 den 17.09, AnonymBruker skrev: Ofte har jeg lurt på hvorfor et dyr må vaksineres hvert år, mens vi mennesker vaksineres en gang med de forskjellige. De færreste ettervaksinerer etter 10 år med mindre de skal på ferie hvor spesifikke vaksiner trengs. Anonymkode: 3d5c4...7e7 Vi vaksinerer dyrene mot blant annet influensa og kattepest, da dette er de utbredte virussykdommene i Norge. Smitte via blod er en av smittemåtene for katter, og det finnes mange sykdommer for mennesker som smitter på samme måte, men vi mennesker har mulighet til å velge kondom eller annen beskyttelse dersom vi vet at partner er syk. Vi kan isolere syke mennesker, og forhindre smitte, katter sloss eller parrer seg uavhengig av sykdomsbildet til motparten. Vi beskytter oss med nye vaksiner om vi skal i områder hvor det er høyere smittefare, og mange av vaksinene vi tar varer bare ett år, mens andre gir livslang virkning, det kommer helt an på hvilken sykdom det er. Influensavaksine til katt virker ett år, influensavaksine til mennesker virker ett år... Jobber man ett sted hvor det er økt fare for smitte, eller at man selv har ett svakere immunforsvar, skal man oppdatere, og vi som er normalt friske har ikke samme behov. Ved å vaksinere oss selv, eller ved å vaksinere katten, så slipper man de alvorlige symptomene. Anonymkode: 73171...d43 4
Sirah Skrevet 5. august 2017 #18 Skrevet 5. august 2017 Veterinærene jeg bruker sier at mine "familiehunder" ikke trenger å vaksineres mer enn hvert 3.år. Vi er aldri på utstillinger, konkurranser og de er aldri ute av landet. Hadde jeg brukt dem i sport eller ønsket en danmarkstur måtte jeg fulgt reglene med årlig vaksinering, men mine veterinærer (fire uavhengige som har sagt det samme) mener at mine hunder klarer seg helt fint med vaksine sjeldnere. Vaksinerer dem ca hvert andre år. Hestene bruker jeg i sport og de får vaksiner etter FEI sine regler (hver 6.mnd).
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #19 Skrevet 5. august 2017 46 minutter siden, T-Rex skrev: Vil du kverulere, får du kontakte Legemiddelverket. Nei, jeg snakker ikke primært om menneskevaksiner. Jeg kjenner en som jobber med godkjenning av dyrevaksiner, derfor vet jeg noe om dette. Det er mulig/sannsynlig at underlagsmaterialet for godkjenning er taushetsbelagt, det er tross alt en slags forretningshemmelighet. Men vi snakker ikke om godkjenning, vi snakker om revaksinering som det ikke finnes noe vitenskapelig grunnlag for. Anonymkode: b2dbe...725
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #20 Skrevet 5. august 2017 19 minutter siden, Sirah skrev: Veterinærene jeg bruker sier at mine "familiehunder" ikke trenger å vaksineres mer enn hvert 3.år. Vi er aldri på utstillinger, konkurranser og de er aldri ute av landet. Hadde jeg brukt dem i sport eller ønsket en danmarkstur måtte jeg fulgt reglene med årlig vaksinering, men mine veterinærer (fire uavhengige som har sagt det samme) mener at mine hunder klarer seg helt fint med vaksine sjeldnere. Vaksinerer dem ca hvert andre år. Hestene bruker jeg i sport og de får vaksiner etter FEI sine regler (hver 6.mnd). Hva i h.....? Det er jo helt sykt. Anonymkode: b2dbe...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå