AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Hunden min drar veldig i båndet når vi går tur. Hva slags måte er best for å lære han å gå fint i bånd? Han peser med en gang vi går tur, så jeg tror han drar i båndet pga at han er stresset og giret. Vi trener kontakt uten at det hjelper på stresset. Han drar som en gal når han absolutt vil lukte på noe, møter andre hunder osv. Anonymkode: bb759...ec5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Først: Bruk sele så ikke hunden får nakkeskader. Kan hende du gjør det, altså, men greit å begynne med det. Så: Stopp hver gang han drar. Stå helt stille. Hunden vil da snu seg mot deg og kanskje rygge et par steg fordi han blir frustrert når dere ikke går fremover. Da blir båndet litt slakt, og da går dere fremover. Så vil han nok dra igjen. Da stopper du igjen. Og igjen og igjen. Man blir litt koko, og man kan bruke en halvtime på 50 meter, men det virker! Til slutt skjønner hunden at om han drar blir det stopp, om han lar båndet være slakt går det fremover. Du kan også prøve å trene dette innendørs, eller i hagen/bakggården der det ikke er så fryktelig mye spennende som han vil til. Å trene kontakt er også supert at du gjør! Men prøv å ha lang avstand til ting som stresser ham og belønn ofte. Victoria Stillwell bruker en litt annen, men like god metode, distrahere og gå i en annen retning hver gang hunden drar: Anonymkode: c29e7...6c3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #3 Skrevet 4. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først: Bruk sele så ikke hunden får nakkeskader. Kan hende du gjør det, altså, men greit å begynne med det. Så: Stopp hver gang han drar. Stå helt stille. Hunden vil da snu seg mot deg og kanskje rygge et par steg fordi han blir frustrert når dere ikke går fremover. Da blir båndet litt slakt, og da går dere fremover. Så vil han nok dra igjen. Da stopper du igjen. Og igjen og igjen. Man blir litt koko, og man kan bruke en halvtime på 50 meter, men det virker! Til slutt skjønner hunden at om han drar blir det stopp, om han lar båndet være slakt går det fremover. Du kan også prøve å trene dette innendørs, eller i hagen/bakggården der det ikke er så fryktelig mye spennende som han vil til. Å trene kontakt er også supert at du gjør! Men prøv å ha lang avstand til ting som stresser ham og belønn ofte. Victoria Stillwell bruker en litt annen, men like god metode, distrahere og gå i en annen retning hver gang hunden drar: Anonymkode: c29e7...6c3 Takk for gode råd! Han bruker sele ja. Jeg har prøvd å stoppe og da stopper han men han tar ikke noe skritt tilbake, så båndet er stramt hele tiden, han bare står der og venter på at vi skal gå videre. Skal han få godbit/ros når han stopper, eller skal det være "godbit" i seg selv at vi da går videre? Og bør jeg vente til båndet er slakt før vi går videre? Anonymkode: bb759...ec5
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #4 Skrevet 4. august 2017 Du skal helst vente til båndet er slakt til du går videre, og vente ham ut, så han liksom prøver forskjellige ting for å få deg til å gå fremover "kaste meg fram i båndet?" "Bjeffe?" "Stå og glo?" "Rygge, da?" Og så "oj, det funka!" Når han er så ivrig bør det være belønning nok å få gå videre, men når du trener kontakt/fot og at han skal se på deg når dere går forbi ting er det bra med masse belønning. Anonymkode: c29e7...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #5 Skrevet 4. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du skal helst vente til båndet er slakt til du går videre, og vente ham ut, så han liksom prøver forskjellige ting for å få deg til å gå fremover "kaste meg fram i båndet?" "Bjeffe?" "Stå og glo?" "Rygge, da?" Og så "oj, det funka!" Når han er så ivrig bør det være belønning nok å få gå videre, men når du trener kontakt/fot og at han skal se på deg når dere går forbi ting er det bra med masse belønning. Anonymkode: c29e7...6c3 Skjønner, takk! Prøvde ut dette på turen i sta og han skjønte det etter en goooood stund. Tror jeg skal fokusere på dette før jeg fortsetter med kontakt, vil tro at kontakt blir lettere med en hund som er litt roligere i bånd 😊 Han får masse pølse når vi trener kontakt, det er det beste han vet og det eneste som funker. Han blir litt treg i magen av pølsa, så sikkert greit med en pause fra kontakt. Anonymkode: bb759...ec5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå