AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Jordings alarmen uler og lyser. Har lokalisert at det er utelampene siden alarmen stopper når jeg tar av sikringen til utlelysene på huset. MEN det er ikke det som skremmer meg. TV (stemme) kabelen har brent/svidd av på begge sidene. Tv-en og alt er heldigvis i orden... skremmende... 20 år gammelt hus og nylig hatt tilsyn på det elektriske. Kommer til å tilbake elektriker. Noen som har erfaring/råd om dette? Anonymkode: e5194...2aa
Matmonsen Skrevet 6. august 2017 #2 Skrevet 6. august 2017 Dette bør du få utbedret så fort som mulig, og de lysene må ikke skrues på før det er fikset. Jeg ville kanskje rådført meg med elektrikeren og hørt om de vil anbefale å få satt inn en jordfeilbryter istedenfor alarmen, da denne vil kutte strømmen mer eller mindre momentant ved jordfeil istedenfor å gi alarm. Det kan kanskje koste litt, men vil redusere faren for brann, og redusere faren for livsfarlig støt dersom du skulle være uheldig å komme borti noe en gang. Har du kabel-TV fra f.eks. Get eller Canal Digital, og en TV med jordet støpsel? Isåfall kan det forklare hvorfor kabelen er brent. Der som skjer når du har jordfeil, er at jordingen på huset ditt spenningsførende. Kabel-TV-nettet ute har en annen spenning på antennekabelen som kommer inn. Når disse to kobles sammen, vil det begynne å gå strøm gjennom TVen, ut gjennom antennekabelen og ut i kabel-TV-anlegget, og det blir varmgang i kabelen. Hvis strømmen som går her ikke er stor nok til å slå ut sikringen, så vil dette stå helt til det svakeste punktet brenner opp. Det er derfor Elkjøp og andre er pålagt å tilby galvanisk skille når de selger TV. Det galvaniske skillet vil bryte den forbindelsen mellom din egen jord og kabel-TV-nettet slik at det ikke vil gå strøm gjennom antennekabelen hvis det oppstår jordfeil. Jeg ville også ha skaffet dette dersom du har kabel-TV.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå