Gå til innhold

Har funnet hus vi vil by på - kalde føtter...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn, en på tre år og en på fire måneder. Vi ønsker å flytte til noe litt større og har sett oss ut et hus på andre siden av byen som vi ønsker å by på dersom alt virker greit på visning. Men nå begynner jeg å få kalde føtter, mest på grunn av at det føles så brutalt å skulle flytte treåringen bort fra alt han kjenner. Vi bor nå på et veldig barnevennlig sted hvor det er store bilfire områder med lekeplasser og sykkelstier i fleng, og han elsker å leke ute her. For ikke å snakke om barnehagen, jeg får fysisk vondt i hjertet ved tanken på å skulle ta han bort fra den. Det nye området besrives også som veldig barnevennlig og det er mange fordeler med å bo der - blant annet får vi en stor hage (nå bor vi i leilighet med balkong), det er forholdsvis nære både sjøen og marka, kort vei til barnehager og skole og jeg vil anta at det er mange barnefamilier der også siden det er et boligfelt. Vi har sett etter bolig lenge, og de som er store nok i det området vi bor nå blir desverre for dyre for oss.

Fornuften min skjønner at dette vil gå bra, vi kan jo til og med vente med å flytte barnehage til neste høst og heller kjøre litt lengre for levering/henting. Men hjertet mitt protesterer vilt... Noen som har oppmuntrende ord å komme med?

Anonymkode: 318d6...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Endringer er skumle, men nødvendige av og til, spørsmålet her er om denne er nødvendig eller om det er en "Kjekt å ha" endring? Altså, hvis stedeet dere bor nå er for lite og dere MÅ flytte så er jo det noe helt annet enn at "det ville vært greit med større hus" liksom..

Hvis sistnevnte er tilfelle ville jeg lyttet til og forsøkt finne ut av hvorfor jeg føler som jeg gjør.

AnonymBruker
Skrevet

3 åringer skifter venner fort og vil raskt venne seg til ny barnehage, det er mye bedre at dere flytter nå som barna er så små enn når de når kommer i skolealder.

Anonymkode: 05be3...f3f

• Liker 7
Skrevet

Hvis dere uansett skal flytte på et tidspunkt, så er det bedre å flytte nå, i god tid før skolestart, enn etter skolestart.

Barn i barnehagealder har gjerne et annet perspektiv enn oss voksne. De husker ikke like langt tilbake i tid. Og venner de ikke møter mer, glemmes lett. Nye vennskap etableres også ganske lett. Spesielt når de går i barnehage, og de voksne der hjelper til.

For barnas del vil det altså ikke være noe stort problem dersom det også finnes lekeplasser og sykkelstier/områder å sykle på osv. der dere flytter til.

I mitt hode er dette mer en reaksjon hos deg, som går litt på frykt for det ukjente. Du ser tryggheten i det du har og kjenner, som den kjente barnehagen, og det kjente nærmiljøet. Og det er først nå denne flyttingen har blitt et reelt alternativ, fordi dere har funnet et aktuelt hus.

Hva med å lage en fordeler/ulemper- liste over hva som er fordeler og ulemper med de forskjellige boligene/områdene. Og så snakke med din kjære om hvordan du opplever at denne lista slår ut?

• Liker 3
Skrevet

Som de andre sier - det er bedre å flytte nå enn når barna er større.

Yngste har ikke etablert noen vennskapsforhold enda. Og du eller pappaen er vel hjemme noen måneder til? Da har dere større muligheter til å gjøre flytting så enkel som mulig også for treåringen, det blir verre når dere må haste mellom jobb og barnehage. Nå kan dere bruke god tid på la eldste barnet bli kjent og trygg i barnehagen, kan levere sent og hente tidlig. Det er også lettere å invitere noen fra barnehagen med hjem når en av dere faktisk er hjemme, og på den måten hjelpe eldstebarnet å etablere vennskap.

Det går også an å opprettholde kontakten med tidligere venner etter at dere har flyttet, også for barnet.

Ofte er det enklere å bytte barnehage enn skole. Du sier dere har vært på utkikk etter ny bolig en stund, og hvis dere velger å vente (selv om den dere har i tankene er så perfekt det kan få blitt) kan det ta en god stund før dere finner en annen som er aktuell. Og så lenge dere ikke kan bli boende der dere bor til barna er voksne og flytter ut er spørsmålet når dere skal flytte, og mye tilsier at dette er et bra tidspunkt. Og det at yngste slipper omstillingsprosessen i en flytting er vel bare et pluss? Å hjelpe to barn å finne seg til rette i nytt miljø ved siden av 100% jobb er vanskeligere.

For meg ser det ut som dette er et godt tidspunkt for å flytte.

Lykke til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Etter å ha vært på visning har vi landet på at vi ikke vil by på huset. For meg var det perfekt, men det er gammelt og det kommer til å gå mye tid og penger i vedlikehold og oppgraderinger, noe samboeren ser mørkt på. Her vi bor nå har vi minimalt med lån og så og si ikke noe vedlikehold. Vi må ikke flytte umiddelbart heller, så da velger vi å se det litt an.

Anonymkode: 318d6...e50

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...