Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne å studere nå til høsten, og lurer på når vi nye studenter får utbetalt lån? Innpå lånekassens nettsider under "søknader" står det nemlig at de ikke har fått bekreftet at jeg er elev/student. Det står at lærestedet ditt skal sørge for dette, men at hvis man går på offentlig universitet må man melde seg til eksamen og betale semesteravgift. Er dette noe jeg kan gjøre nå eller må jeg vente til skolestart? Isåfall; får jeg ikke utbetaling før skolen starter? 

Anonymkode: 993f4...7fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du møter første skoledag sender skolen bekreftelse på at du er student og så får du utbetalt etter noen dager. Di må også betale semesteravgift og får informasjon om dette 1. Studiedag. Det tar noen dager før det blir registrert og så sender de bekreftelse til Lånekassen. Mener på at jeg fikk utbetalt den 20. August da jeg gikk 1.året og begynte på studiet 15. August. 

Anonymkode: a9e42...e97

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at skolen din registrerer at du er der første skoledag - det skjedde ikke hos meg, vi var en stor gjeng nye studenter som bare fulgte strømmen, hørte på info, og så gikk vi... 

Bekreftelsen er i form av betalt semesteravgift, og oppmelding til eksamen. Det gjør du som regel i studentWeb, og det kan du først gjøre når du får brukernavn og passord. Det kommer ofte et par dager rundt semesterstart. Derfor er det litt kjipt første semester på nytt studie, du må ofte vente en liten stund før du får pengene på grunn av dette. 

Neste semester så bare betaler du avgiften så fort du kan, og da kommer pengene så tidlig som mulig :) 

Anonymkode: 8c750...675

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betakt semesteravgift idag. Begynner første året på ntnu. Er det sjanse for at jeg får det utbetalt neste uke?

Anonymkode: 8b6b7...d06

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har betakt semesteravgift idag. Begynner første året på ntnu. Er det sjanse for at jeg får det utbetalt neste uke?

Jeg har fått allerede.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar noen dager.

Du må også semesterregistrere deg.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg har fått allerede.

Det tar noen dager.

Du må også semesterregistrere deg.

Ok, hva vil det si å semesterregistrere seg? Det står at jeg er oppmeldt til eksamener.. er jeg semesterregistrert da?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, hva vil det si å semesterregistrere seg? Det står at jeg er oppmeldt til eksamener.. er jeg semesterregistrert da?

Aner ikke. Sjekk på studentweb.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, amativeReflection skrev:

Aner ikke. Sjekk på studentweb.

??

Screenshot_20170804-201033.png

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å semesterregistrere seg vil bare si at man skal gå gjennom de ulike trinnene på studweb (husker det ikke helt i hodet) og til slutt godkjenne studieplanen. Du skal få kvittering på at du har registrert deg, og det står tydelig på studweb om registrering mangler. Tipper du er registrert, da det er vanskelig å ikke gjøre det når man saumfarer studweb. :) 

Anonymkode: f9a24...34b

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

??

Ja, du er semesterregistrert og oppmeldt til eksamen. Slapp av litt. Dere får mer informasjon ved studiestart. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

??

Du må ekspandere dem for å se om man er undervisnings og eksamensmeldt.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Du må ekspandere dem for å se om man er undervisnings og eksamensmeldt.

Nei, man ser det på de grønne ikonene. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, man ser det på de grønne ikonene. 

GOdt poeng.

AnonymBruker
Skrevet

Hm jeg fikk bare 1 emne registrert i studentweb, men det skal være 4. 3 av de står det at man ikke kan melde seg opp til? har fått studieplan med bachelor og 30 stp i halvåret, og fagene står der men får ikke sånn grønt ikon og linje når man går inn på studier. kan det hende de legger det til siden eller må jeg gjøre noe?

Anonymkode: 31dd1...03f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...