Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal begynne å studere nå til høsten, og lurer på når vi nye studenter får utbetalt lån? Innpå lånekassens nettsider under "søknader" står det nemlig at de ikke har fått bekreftet at jeg er elev/student. Det står at lærestedet ditt skal sørge for dette, men at hvis man går på offentlig universitet må man melde seg til eksamen og betale semesteravgift. Er dette noe jeg kan gjøre nå eller må jeg vente til skolestart? Isåfall; får jeg ikke utbetaling før skolen starter? 

Anonymkode: 993f4...7fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når du møter første skoledag sender skolen bekreftelse på at du er student og så får du utbetalt etter noen dager. Di må også betale semesteravgift og får informasjon om dette 1. Studiedag. Det tar noen dager før det blir registrert og så sender de bekreftelse til Lånekassen. Mener på at jeg fikk utbetalt den 20. August da jeg gikk 1.året og begynte på studiet 15. August. 

Anonymkode: a9e42...e97

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke sikkert at skolen din registrerer at du er der første skoledag - det skjedde ikke hos meg, vi var en stor gjeng nye studenter som bare fulgte strømmen, hørte på info, og så gikk vi... 

Bekreftelsen er i form av betalt semesteravgift, og oppmelding til eksamen. Det gjør du som regel i studentWeb, og det kan du først gjøre når du får brukernavn og passord. Det kommer ofte et par dager rundt semesterstart. Derfor er det litt kjipt første semester på nytt studie, du må ofte vente en liten stund før du får pengene på grunn av dette. 

Neste semester så bare betaler du avgiften så fort du kan, og da kommer pengene så tidlig som mulig :) 

Anonymkode: 8c750...675

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har betakt semesteravgift idag. Begynner første året på ntnu. Er det sjanse for at jeg får det utbetalt neste uke?

Anonymkode: 8b6b7...d06

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev: