Gå til innhold

Noen andre som er slitne av ferie med små?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Er det bare jeg som er utkjørt etter ferie med barna? Ferie med barn er vitterlig ikke ferie for voksne😂. Morgener kl 6, trass og rot i huset. Regner hele tiden gjør det også! Dere som har større barn, når blir ferie med barna litt ferie for voksne også? Barna er 1 og 4. 

Anonymkode: 39545...831

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir mer ferie for de voksne dersom barna er litt større om man reiser på en typisk charterferie med bamseklubb 😂

Evt. bare sitter og slapper av ved stranda eller bassenget mens barna herjer i sanden eller vannet. Men med en 1-åring har du nok hendene fulle uansett. 

Anonymkode: 84e95...079

Skrevet

Vi har alltid jobbet hardt for at ferien skal bli bra for alle parter. I syden har vi inngjerdet ett lite område under parasoll på stranden, eller ved bassenget, og babyen/barnet har lekt der mens vi har solt oss. Når barnet har sovet på dagen, har vi passet på å spise lunsj da. Hatt hyggelige middager etter barnet er i seng, og passet på å komme oss i seng i rimelig tid. Man må være litt kreativ, men vi har ihvertfal alltid kost oss på ferier fra barna var spedbarn. Ipads, leker, snacks, bade effekter er must. Det mest slitsomme er nok å være hjemme.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er slitsomt, men det er viktig å aktivisere barna. Ferien går mye på deres premisser, helt klart, men er det ikke koselig å se barna smile og le også, da? Drittvær, hvorfor la seg stanse? Dra på regntøy og ta en tur i skogen eller på lekeplassen! 4 åringen kan plukke blåbær i skogen og bringebær langs veikanten. Kanskje dukker til og med markjordbær opp? 
1 åringen kan krabbe litt rundt på området, utforske, lære... Kanskje til og med ha en artig tid. 
Vi har også dager hvor vi samler steiner. Har med ei bøtte hvor vi leter opp de fineste steinene. Så teller vi, sorterer etter størrelse, form osv. Vi tar også for oss de mange insekter i skogen! Edderkopper. Munkelus (den store favoritten), maur, biller osv. Dèt synes ungene er artig. Fange gresshopper gjør vi også, og så slipper vi dem fri etterpå. Det hender vi begraver døde insekter også, om det skulle dukke opp (4 åringen er veldig opptatt av døden for tida).
Vi kan dra til vann/sjø og se på/fiske fisker, krabber, skjell og sjøstjerner. Dette passer fint også i regnvær, for våte blir vi uansett! Men da er man igjen avhengig av at 1 åring enten er rolig i vognen, eller har en annen person til å passe på seg. Vest er viktig-viktig.
Er det virkelig øspøs regn ute, evnt lyn og torden som vi har hatt de siste dagene, er det fullt mulig å dra på besøk til andre som har barn/få besøk av nevnte om dere kjenner noen. Det er fullt mulig å dra til et lekeland om det er i området. Vi har også kjøpesenter i nærheten hvor det er eget lekehjørne for ungene, og det er helt supert. 
Inneaktiviteter finnes også om ungene har nok ro på seg. Maling liker mine godt. Grisete blir det, men guri så artig. Pusling, tegning, perler, både på brett og å lage smykker. Vi har bakedager hvor vi baker boller etc. 
Det er også mulig å sette 4 åringen i sving med husarbeid! Gi vedkommende en fuktig klut og sammen kan dere vaske over bord og stoler. Tørke støv. Vaske vinduer. Min 4 åringen liker godt å støvsuge også. Joda, kanskje må man dra over det etter ungen er i seng, men poenget her er å aktivisere dem - at de skal få det gøy og bli stimulert.

Mine er 2 og 4, men de var 1 og 3 i fjor. Vi gjorde ikke noe annerledes den gangen. 

Anonymkode: dda6c...7ba

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er slitsomt, men det er viktig å aktivisere barna. Ferien går mye på deres premisser, helt klart, men er det ikke koselig å se barna smile og le også, da? Drittvær, hvorfor la seg stanse? Dra på regntøy og ta en tur i skogen eller på lekeplassen! 4 åringen kan plukke blåbær i skogen og bringebær langs veikanten. Kanskje dukker til og med markjordbær opp? 
1 åringen kan krabbe litt rundt på området, utforske, lære... Kanskje til og med ha en artig tid. 
Vi har også dager hvor vi samler steiner. Har med ei bøtte hvor vi leter opp de fineste steinene. Så teller vi, sorterer etter størrelse, form osv. Vi tar også for oss de mange insekter i skogen! Edderkopper. Munkelus (den store favoritten), maur, biller osv. Dèt synes ungene er artig. Fange gresshopper gjør vi også, og så slipper vi dem fri etterpå. Det hender vi begraver døde insekter også, om det skulle dukke opp (4 åringen er veldig opptatt av døden for tida).
Vi kan dra til vann/sjø og se på/fiske fisker, krabber, skjell og sjøstjerner. Dette passer fint også i regnvær, for våte blir vi uansett! Men da er man igjen avhengig av at 1 åring enten er rolig i vognen, eller har en annen person til å passe på seg. Vest er viktig-viktig.
Er det virkelig øspøs regn ute, evnt lyn og torden som vi har hatt de siste dagene, er det fullt mulig å dra på besøk til andre som har barn/få besøk av nevnte om dere kjenner noen. Det er fullt mulig å dra til et lekeland om det er i området. Vi har også kjøpesenter i nærheten hvor det er eget lekehjørne for ungene, og det er helt supert. 
Inneaktiviteter finnes også om ungene har nok ro på seg. Maling liker mine godt. Grisete blir det, men guri så artig. Pusling, tegning, perler, både på brett og å lage smykker. Vi har bakedager hvor vi baker boller etc. 
Det er også mulig å sette 4 åringen i sving med husarbeid! Gi vedkommende en fuktig klut og sammen kan dere vaske over bord og stoler. Tørke støv. Vaske vinduer. Min 4 åringen liker godt å støvsuge også. Joda, kanskje må man dra over det etter ungen er i seng, men poenget her er å aktivisere dem - at de skal få det gøy og bli stimulert.

Mine er 2 og 4, men de var 1 og 3 i fjor. Vi gjorde ikke noe annerledes den gangen. 

Anonymkode: dda6c...7ba

Mange gode forslag. Problemet på standa er at ettåringen kun krabber og putter steiner i munnen. Han vil ikke sitte i vogna heller, og fireåringen kraver all min oppmerksomhet om jeg er alene med dem. Nesten umulig oppgave å ha begge to med da. 

Jeg fant på mye de første ukene, men må innrømme at fantasien og lysten til lekeland, svømmehall osv forsvant litt etter hvert. 

Skrevet

Ferien er til for å lære oss å sette litt mer pris på hverdagsstress og rutiner 😀

Skrevet
33 minutter siden, Stavangebrud2012 skrev:

Mange gode forslag. Problemet på standa er at ettåringen kun krabber og putter steiner i munnen. Han vil ikke sitte i vogna heller, og fireåringen kraver all min oppmerksomhet om jeg er alene med dem. Nesten umulig oppgave å ha begge to med da. 

Jeg fant på mye de første ukene, men må innrømme at fantasien og lysten til lekeland, svømmehall osv forsvant litt etter hvert. 

Med så små barn er det vel også like kjekt for dem med en skogstur. Finne pinner og kongler, kaste steiner i vannet osv.

AnonymBruker
Skrevet

For å si det enkelt:

Ferie med  1 åring og 5 åring lignet ikke på ferie, med 3 åring og 7 åring var det relativt slitsomt, og mye på barnas premisser.
Ferie med 6 åring og 10åring er derimot ferie! (Selv uten bamseklubb og andre avlastninger.)

Anonymkode: 351d9...76c

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Er det bare jeg som er utkjørt etter ferie med barna? Ferie med barn er vitterlig ikke ferie for voksne😂. Morgener kl 6, trass og rot i huset. Regner hele tiden gjør det også! Dere som har større barn, når blir ferie med barna litt ferie for voksne også? Barna er 1 og 4. 

Det er det verste alderen, ingenting blir senere mer slitsomt enn det, det kan du ihvertfall trøste deg med!

Jeg tror de aller fleste synes det er slitsomt, det er bare ikke noe folk vil innrømme, for på utsiden ser alle andre så perfekte ut. Men det ER jo ikke sånn! FB er f eks en illusjon!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å si det enkelt:

Ferie med  1 åring og 5 åring lignet ikke på ferie, med 3 åring og 7 åring var det relativt slitsomt, og mye på barnas premisser.
Ferie med 6 åring og 10åring er derimot ferie! (Selv uten bamseklubb og andre avlastninger.)

Dette var veldig motiverende å høre! Har hatt en sommerferie med en på 5 og en på 1,5. Og det har vært så intenst selv om vi ikke har hatt store ambisjoner. 

Anonymkode: 02d38...899

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Ulla Ullsokk skrev:

Det er det verste alderen, ingenting blir senere mer slitsomt enn det, det kan du ihvertfall trøste deg med!

Jeg tror de aller fleste synes det er slitsomt, det er bare ikke noe folk vil innrømme, for på utsiden ser alle andre så perfekte ut. Men det ER jo ikke sånn! FB er f eks en illusjon!

Takk for trøstende ord❤️👌🏻😂

Har venninner med barn i samme alder som synes det er så herlig med ferie med små barn, så jeg lurte på om det bare var jeg som er sliten.. 

Gleder meg til de blir litt eldre.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er helt overveldet etter den første virkelige avslappende og hyggelige sommeren på 8 år. Nå ser vi lyst på framtiden og familielivet :) Har vært fem uker i strekk på hytte med 7 og 9-åring, og det var: FERIE! Jeg har lest bok! Så det blir bedre ja.

Anonymkode: d79e5...01e

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, men det blir bedre. Våre er 4, 6 og 8 og ferie er definitivt ferie for alle. De er store nok til at de kan stå opp selv om morgenen, de leker, ser på TV, spiller og annet slik at vi får sove litt til. Det er helt herlig og har stor betydning for ferien for vår del. Det er også praktisk at alle har sluttet å sove på dagtid, ingen bruker vogn, ingen bruker bleier og alle er store nok til at de ikke trenger å fotfølges overalt hvor vi går. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle jeg snakker med som har barn beskriver ferien som mas og slit. 

Det verste jeg hører er de som jobber fulltid i krevende stillinger som har tilbragt hele ferien på Legoland, Disneyland, Liserberg el.l. Per DEFINISJON er ferien kun for barna.

Jeg har ikke barn, og dette er en av grunnene til at jeg er veldig usikker på om jeg har lyst på. Det virker som et sant helvete.

Anonymkode: 53b4e...417

Skrevet
7 minutter siden, Stavangebrud2012 skrev:

Takk for trøstende ord❤️👌🏻😂

Har venninner med barn i samme alder som synes det er så herlig med ferie med små barn, så jeg lurte på om det bare var jeg som er sliten.. 

Gleder meg til de blir litt eldre.. 

Jeg skjønner deg godt, og selv venninner holder kjeft om sånt, av en aller annen merkelig grunn. Tror det er frykt for å virke som dårlige mødre eller noe. Eller de fokuserer kun på det positive, men de blir jo slitne likevel. Men det er også forskjell på barn. Min sønn var ekstremt kvikk og nysgjerrig, jeg elsker de egenskapene nå som han er tenåring, men jeg kunne bli helt gaaal av det når han var liten! Jeg savnet så innmari bare det å kunne si ferdig en setning til et voksent menneske, men han klådde på alt og omtrent slang seg i gardinene, så jeg måtte passe på HELE tiden. Samtidig satt venner med stillesittende rolige barn der og kom med tips o.l. Hun hadde ikke overlevd ett døgn med min sønn uansett tips, han var turbo! Det roet seg når han ble 4-5 og selv om han har høy tempo så ble han veldig flink til å finne på ting og leke selv, lese tegne o.l.

Jeg trodde han hadde adhd de første årene, men han var bare veldig aktiv!

Det kommer også an på hvor mye hjelp man har på ferie, hvis hele slekta er med, så er det alltid noen som holder på med de minste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferie er det muligens, men avslappende er det ikke :Knegg: Jeg skal ikke si at jeg danset inn på jobb, men det var herlig å drikke en hel kopp varm kaffe igjen. Jeg har absolutt kost meg i ferien, men jeg har ikke slappet av, det er sikkert og visst :ler: 

Anonymkode: 2423a...816

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg ser allerede frem til den vanlige hverdagen igjen jeg altså. Jeg har ingenting imot sommerferie med barnet mitt. Er jo bare koselig det, men jeg er en hverdags menneske type. 1 uke ferie for meg holder i massevis, og vi har igjen 2 uker og 2 dager  av ferien vår...teller ikke ned altså :fnise: 

Barnet mitt begynner i 1. klasse i år, og fyller 6 år senere i år. Jeg føler det er mer ferie i år, for begge to, enn i fjor. Hun er jo eldre, mer selvstendig. Vi er hjemme denne ferien, og det har vært den beste ferien noensinne :) Sove lenge på morgenen. Tusle med hvert vårt i løpet av dagen, og finne på ting sammen. Døren til huset står åpent fra morgen til sent på kveld, og hun løper inn og ut som hun selv vil. For noen ville dette vært en grusom ferie, å være hjemme, haha. Men for oss to er det midt i blinken. Vi kjeder oss ikke heller :) 

Jeg har i år, fått lest litt mer i bøkene mine, og gjort ting jeg liker å holde på med. Absolutt mer ferie i år for oss alle sammen :) 

Men ser frem til hverdagen igjen. Skolestart, fritidsaktiviteter, venninnebesøk, jobb og helger... :) 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle jeg snakker med som har barn beskriver ferien som mas og slit. 

Det verste jeg hører er de som jobber fulltid i krevende stillinger som har tilbragt hele ferien på Legoland, Disneyland, Liserberg el.l. Per DEFINISJON er ferien kun for barna.

Jeg har ikke barn, og dette er en av grunnene til at jeg er veldig usikker på om jeg har lyst på. Det virker som et sant helvete.

Anonymkode: 53b4e...417

Noen av våre koseligste ferier har vært på hytte i Lalandia i Danmark, med 2 fulle dager i Legoland, og badeland og alt som hører med.
Men barna er store nok til å kunne kjøre litt karuseller selv, og dermed kan vi voksne mer være med der vi vil.
Pluss at vi har fokus på å ikke stresse, og ha tid til å "kjede oss" og slappe av. (Mellom øktene)

Det er også utrolig hvor stor forskjell det er på stressnivået når det er lange køer og når man ikke må stå i kø... Vi reiser gjerne slike steder utenom sesong... (Norsk høstferie, f.eks.)

Skrevet (endret)

Enig med siste AB. Det er (heldigvis) ikke automatisk slik at parkferier er utelukkende barneferie og noe alle voksne må hate. Våre beste ferier har vært et par uker i feriehus i et passende land hvor vi veksler mellom rolige dager og dager med f.eks. strandtur eller parker (ikke bare fornøyelsesparker, men også safariparker for å hilse på dyr og andre ting som labyrintparker, lekeparker med trehytter og annen moro) og andre aktiviteter. Noen ganger kan også "voksenting" være gøy for barna. F.eks. da vi besøkte en slottsruin i England og barna storkoste seg med å utforske slottet og uteområdene samt en grotte de hadde. Og jeg synes det er strålende. Ingen stress, barna har det gøy. vi har det gøy. Noen av oss foretrekker det faktisk slik. De mest nitriste feriene jeg hører om er to uker i syden med all inclusive og basseng eller strand hver eneste dag. Hvis det går an å dø av kjedsomhet hadde jeg definitivt gjort det da. Hver sin smak. ;)

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...