Gjøksuppe Skrevet 4. august 2017 #1 Skrevet 4. august 2017 Siden det er så mange her på KG som mener at innbyggerene i Os sin behandling av svanen "Havnesjefen" er grunnen til svanens oppførsel og derav skyldig i dens handlinger, og mener av den grunn at svanen ikke bør straffes for sine handlinger. Gjelder dette for mannen/kvinnen som, på grunn av noens behandling av dem utvikler en psykisk lidelse og skader voksne og barn? Lar vi voldsutøver gå fri eller beskytter vi samfunnet? Hvem må bære skylden? For å gi et eksempel; ta soldater som ved allmen verneplikt ufrivillig blir sendt i krig og kommer tilbake og ikke klarer å leve med hva de har sett, føler seg hatet og ender selv opp med å hate samfunnet som deres liv ble ofret for å beskytte.
kat-e Skrevet 4. august 2017 #2 Skrevet 4. august 2017 Det er litt rart. En del reagerte veldig da Obama slo ei flue under et intervju. Ganske rart siden en flue ikke har bevissthet. Noen mener dyr skal sidestilles med mennesker. 1
Gjøksuppe Skrevet 5. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 5. august 2017 23 timer siden, kat-e skrev: Det er litt rart. En del reagerte veldig da Obama slo ei flue under et intervju. Ganske rart siden en flue ikke har bevissthet. Noen mener dyr skal sidestilles med mennesker. Det blir så fort veldig ekstremt når dyrene skal beskyttes ja. En ting en å fremme dyrevelferd, en annen ting er å oppfordre til drap fordi noen spiser kylling til middag.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Dyreliv har mer verdi enn for eks voldtektsmenn og mennesker som dreper for moro Anonymkode: e6a18...5d9 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #5 Skrevet 5. august 2017 For meg personlig, foretrekker jeg dyr. De er pålitelige, snille og dømmer ikke. Alltid glad for å se deg. Og så er de enkle. Man trenger bare hund. Anonymkode: ec8aa...061 1
Gjøksuppe Skrevet 5. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For meg personlig, foretrekker jeg dyr. De er pålitelige, snille og dømmer ikke. Alltid glad for å se deg. Og så er de enkle. Man trenger bare hund. Anonymkode: ec8aa...061 Men domestiserte dyr som du omtaler er jo i mange tilfeller nærmest menneskeskapte. Meningen med deres eksistens er jo å tjene mennesket, noe ville dyr ikke gjør. Om du tar en isbjørn inn i stuen, er den pålitelig, snill og alltid glad for å se deg? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #8 Skrevet 5. august 2017 Naturen og jorda hadde nok fått det bedre om alle mennesker forsvant, jeg synes at en tiger eller isbjørn er verdt mye mer enn et menneske, mange mennesker ødelegger så alt for mye. Jeg vet ingenting om denne svanen, men hvorfor ble den ikke flyttet? Eller er ikke det mulig med svaner? Anonymkode: b0bcf...8b7 3
Gjøksuppe Skrevet 5. august 2017 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyreliv har mer verdi enn for eks voldtektsmenn og mennesker som dreper for moro Anonymkode: e6a18...5d9 Dyr som blir besteret mot sin vilje er jo vanlig i dyreriket, er det da voldtekt? En rev som leket med en halvdød mus, er den da en morder? Er mennesker også dyr?
Gjøksuppe Skrevet 5. august 2017 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Naturen og jorda hadde nok fått det bedre om alle mennesker forsvant, jeg synes at en tiger eller isbjørn er verdt mye mer enn et menneske, mange mennesker ødelegger så alt for mye. Jeg vet ingenting om denne svanen, men hvorfor ble den ikke flyttet? Eller er ikke det mulig med svaner? Anonymkode: b0bcf...8b7 Territorielle dyr lar seg vanskelig flytte, spesielt om de kan fly "hjem". Den kunne jo blitt buret inne, men det er jo ikke spesielt dyrevennlig heller.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #11 Skrevet 5. august 2017 2 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Dyr som blir besteret mot sin vilje er jo vanlig i dyreriket, er det da voldtekt? En rev som leket med en halvdød mus, er den da en morder? Er mennesker også dyr? Som kjent er det forskjell på mennesker og dyr, de fleste mennesker har evne til refleksjon og vet hvordan det de gjør påvirker andre mennesker (eller dyr for den saks skyld). Man kan derfor ikke sette samme forventninger til adferd i rev som hos et menneske, for reven har begrenset viten om hvordan det den gjør skader andre. Vet reven i det hele tatt at mus kan føle smerte, lissom? Det er ikke som om reven er i stand til å forske, filofisere og empatisere med mus slik mennesket kan. Man kan ikke sammenligne "kriminelle" handlinger hos dyr og menneske, for det er ekstremt stor forskjell på hva de er i stand til å forstå Mennesker blir gjerne definert som dyr, ja, men i dagligtalen brukes ofte dyr om ikke-mennesker for å simplifisere kommunikasjon. Lettere å si dyr og mennesker, enn dyr som ikke er mennesker og mennesker. Det er en praktisk greie. Anonymkode: e6a18...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #12 Skrevet 5. august 2017 9 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Men domestiserte dyr som du omtaler er jo i mange tilfeller nærmest menneskeskapte. Meningen med deres eksistens er jo å tjene mennesket, noe ville dyr ikke gjør. Om du tar en isbjørn inn i stuen, er den pålitelig, snill og alltid glad for å se deg? Jeg forstår hva du mener men det gjelder ikke alle dyr. Har du en katt er det du som er tjeneren Anonymkode: e584f...155
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #13 Skrevet 5. august 2017 Sitat Territorielle dyr lar seg vanskelig flytte, spesielt om de kan fly "hjem". Den kunne jo blitt buret inne, men det er jo ikke spesielt dyrevennlig heller. Takk for svar, var ikke klar over det Har sett ender blir flyttet rundt i byen her om de er for nær fabrikker og kjøpesenter, så tenkte det var en smal sak å kjøre den ut til en dam på landet. Anonymkode: b0bcf...8b7
Gjøksuppe Skrevet 5. august 2017 Forfatter #14 Skrevet 5. august 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som kjent er det forskjell på mennesker og dyr, de fleste mennesker har evne til refleksjon og vet hvordan det de gjør påvirker andre mennesker (eller dyr for den saks skyld). Man kan derfor ikke sette samme forventninger til adferd i rev som hos et menneske, for reven har begrenset viten om hvordan det den gjør skader andre. Vet reven i det hele tatt at mus kan føle smerte, lissom? Det er ikke som om reven er i stand til å forske, filofisere og empatisere med mus slik mennesket kan. Man kan ikke sammenligne "kriminelle" handlinger hos dyr og menneske, for det er ekstremt stor forskjell på hva de er i stand til å forstå Mennesker blir gjerne definert som dyr, ja, men i dagligtalen brukes ofte dyr om ikke-mennesker for å simplifisere kommunikasjon. Lettere å si dyr og mennesker, enn dyr som ikke er mennesker og mennesker. Det er en praktisk greie. Anonymkode: e6a18...5d9 Så hvorfor skal da dyr gis lik verdi som mennesker om de ikke kan tilregnes noen av de samme essensielle egenskapene? Eller vet vi egentlig noe om hva reven fostår eller ikke forstår om musens smerte?
Gjøksuppe Skrevet 5. august 2017 Forfatter #15 Skrevet 5. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår hva du mener men det gjelder ikke alle dyr. Har du en katt er det du som er tjeneren Anonymkode: e584f...155 Katt er et nyttedyr som har blitt avlet på i tusenvis av år. Veldig greit med en selvstendig jeger som holder seg rundt huset og fjerner skadedyr som sprer sykdom samtidig som den ikke prøver å spise deg mens du sover eller stikker av ved første mulighet. Gaupa er jo en meget dyktig jeger og, men jeg tviler på at du ville hatt den hjemme på kjøkkenet
Gjest RIFF/LIFE Skrevet 5. august 2017 #16 Skrevet 5. august 2017 Du kan faen ikke sammenligne reven og musa. Mange mennesker piner dyr for morroskyld, dyr dreper 99% for å få mat, for å overleve.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #17 Skrevet 5. august 2017 1 minutt siden, Gjøksuppe skrev: Katt er et nyttedyr som har blitt avlet på i tusenvis av år. Veldig greit med en selvstendig jeger som holder seg rundt huset og fjerner skadedyr som sprer sykdom samtidig som den ikke prøver å spise deg mens du sover eller stikker av ved første mulighet. Gaupa er jo en meget dyktig jeger og, men jeg tviler på at du ville hatt den hjemme på kjøkkenet Angående gaupa: ja takk. Gjerne en tiger om du har en på lager Nyttedyr ja, men den tjener deg ikke. Den gjør det den selv vil. Enten det er å drepe en mus, dytte vannglasset ned fra bordet mens den ser deg i øynene, eller ignorerer deg totalt frem til det den bestemmer at den vil ha kos Anonymkode: e584f...155 1
Gjøksuppe Skrevet 5. august 2017 Forfatter #18 Skrevet 5. august 2017 Akkurat nå, RIFF/LIFE skrev: Du kan faen ikke sammenligne reven og musa. Mange mennesker piner dyr for morroskyld, dyr dreper 99% for å få mat, for å overleve. Jeg tror faktisk det er mer vanlig for mennesker å pine mennesker for morro skyld en det er for mennesker å pine dyr. Dreper huskatten til naboen småfuglene fordi den må det for å overleve? Katter er kanskje den største faren småfugler og gnagere har, men katten er likevel mer verd en deg og meg? 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #19 Skrevet 5. august 2017 3 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Så hvorfor skal da dyr gis lik verdi som mennesker om de ikke kan tilregnes noen av de samme essensielle egenskapene? Eller vet vi egentlig noe om hva reven fostår eller ikke forstår om musens smerte? Huset ditt er mer verdt enn en stein, ikke sant? Familien din er mer verdt enn huset ditt? Hvordan kan du sammenligne verdien på de når de er så ulike? Selv om reven vet at musen føler smerte, så har den fortsatt ikke menneskets måte å reflektere og tenke på, så det i seg selv er ikke nok til å dømme reven på lik linje med mennesker. Hadde dyr vært i stand til å tenke på en likeverdig måte som mennesker hadde vi levd i en science fiction verden av ulike tenkede arter. Anonymkode: e6a18...5d9
Try2 Skrevet 5. august 2017 #20 Skrevet 5. august 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår hva du mener men det gjelder ikke alle dyr. Har du en katt er det du som er tjeneren Anonymkode: e584f...155 Katter er en av de værste lystmorderene som finnes. Mennesket er det farligste dyret på jorden. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå