Gå til innhold

Hvordan går man fram for å søk om/få barnehageplass før august (mars)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen som vet hvordan man gjør det om man ønsker å få barnehageplass fra mars? Jeg er gravid med termin i februar/mars 2018, og tenker plass fra den er ett år i mars 2019.  Jeg bor i Sandefjord i Vestfold. Må man ringe rundt til barnehager å høre om se har ledig på  våren? Eller må man ta en plass fra august og betale den fram til start? Noen som har erfaring med å få plass til vårbarn? Jeg er i vikariat og de har muntlig sagt at de skal finne et nytt et til meg etter endt permisjon. Håper jo å komme meg i jobb igjen våren 2019 for at ikke jobbmulighetene mine går i dass. 

Hilsen egenstlig vikar mamma

Anonymkode: bdd5c...cdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen garanti for at du får det. Vår eldste er også født i mars og vi fikk beskjed av barnehagene at vi måtte søke om plass fra nyttår. Vi fikk dog ikke plass før i august og måtte bruke dagmamma før bhg start.

AnonymBruker
Skrevet

Min er født i februar og hadde et håp om bhgplass fra mars/april, men fikk ikke før august. Hadde også vikariat så jeg var hjemme uten lønn i 6 mnd. Fikk kontantstøtte da. 

Anonymkode: 91b3f...12f

Skrevet

Du er litt sent ute kanskje?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, QQbaby skrev:

Du er litt sent ute kanskje?

Sent ute ? Hun har termin i mars 2018...

Vi fikk baby i januar og fikk ikke barnehageplass før i august året etter. 

Anonymkode: 55285...563

Skrevet

Du har krav på plass fra august 2019. Du må enten ringe rundt i slutten 2018 eller begynnelsen av 2019, kanskje du er heldig. Et annet alternativ er dagmamma. 

AnonymBruker
Skrevet

Hører til i samme kommunen som deg.

eldste vår søkte vi om plass utenom bhg opptaket, skrev når vi ønsket oppstart, det var april, få dager etter fikk vi brev om at vi hadde fått plass fra april. Var 2 til som hadde fått plass da, og 2 som hadde fått plass i januar. Hadde da ikke krav om plass før i august.

denne gangen søkte vi til fristen for opptaket, skulle egentlig få plass fra august, men fikk lov til å utsette oppstarten til januar da vi skal gjennom en del ting denne høsten som ville gjort bhg starten veldig veldi lang med mye avbrudd.

sånn jeg skjønte det på styreren i vår bhg er at om du ønsker plass på annet tid enn august må du søke utenom opptaket, søker du til opptak får man plass ved start om man har krav på plass.

og om man får plass utenom avhenger også av dekningen til bhg, vår bhg har god dekning og så og si alle får plass.

Anonymkode: a99a1...dfb

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare søke kommunen og oppgi fra når du ønsker plass, og har du veldig flaks så får du plass på våren. Men sannsynligvis får du ikke plass før i august, så du må nok regne med å finne en annen løsning på våren, med dagmamma e.l.. Dere har ikke rett på plass før fra august 2019. Det er ikke lov å betale for en plass uten å benytte den. Plassene tildeles etter prioritet og alder på barnet mener jeg å huske (særskilte behov, søsken i barnehagen o.l.), ikke etter når det er søkt. Men man bør uansett søke i god tid. Det er dog ikke mulig å søke før barnet er født selvfølgelig. De aller fleste private barnehager inngår i det kommunale opptaket, så jeg tror ikke det hjelper å kontakte disse spesielt heller.

https://sandefjord.ist-asp.com/sandefjordpub/public/flow/k/_cE07BCA66-A05E-92AE-0D0D-14B6AC36D144_kC8DBD73F-3D46-F7EB-13A2-4E449A0320D0

Anonymkode: af4aa...418

• Liker 1
Skrevet

Send mail til den aktuelle barnehagen og spør hvordan de gjør det. Noen får plass når de vil, andre får plass fra august og må betale fra august - men trenger ikke å benytte seg av plassen før de ønsker det, noen MÅ bruke plassen fra august dersom de får tildelt plass. 

Jeg vet at barnehager her gjerne gir plass hele året - så lenge det er plasser til det... Kommer ofte veldig an på hvor stort press det er på barnehagen.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Noen som vet hvordan man gjør det om man ønsker å få barnehageplass fra mars? Jeg er gravid med termin i februar/mars 2018, og tenker plass fra den er ett år i mars 2019.  Jeg bor i Sandefjord i Vestfold. Må man ringe rundt til barnehager å høre om se har ledig på  våren? Eller må man ta en plass fra august og betale den fram til start? Noen som har erfaring med å få plass til vårbarn? Jeg er i vikariat og de har muntlig sagt at de skal finne et nytt et til meg etter endt permisjon. Håper jo å komme meg i jobb igjen våren 2019 for at ikke jobbmulighetene mine går i dass. 

Hilsen egenstlig vikar mamma

Anonymkode: bdd5c...cdd

Hei.

Ring rundt i barnehagene og spør,noen hat ledige plasser. Andre fulle. 

Hilsen ansatt i Sandefjord 

Anonymkode: a5269...193

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...