Gå til innhold

Endelig er ferien over

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på ferie i nesten 3 uker med mann og barn. Barna er 4 mnd og 3 år. Vi har reist rundt i omtrent hele sør-Norge og teltet på campingplasser og noe fricamp + primus. Jeg er dønn sliten.

Mannen min elsker dette livet og vi campet en del før vi fikk barn, da likte jeg det også. Nå håper jeg teltet mugner eller blir bitt filler av mus i garasjen frem til neste sommer. Jeg vil ikke campe før barna er større og kan klare seg mer selv.

Det er ikke lett å få barn til å sovne/sove i telt når andre barn fremdeles leker ute til nærmere 23 på kvelden. Etter 23 var det fortsatt litt bråk av de voksne som koste seg med vin, øl og høylytt snakk/latter. Jeg ser sjarmen med dette, men ikke med trøtte/slitne barn. Matlaging på primus og en mann som virkelig har hatt ferie. Han har kost seg med å sove lengre enn oss hver dag, til nød gått en liten tur med barna mens jeg har ordnet mat. Om kvelden har han tatt seg noen øl og blitt litt kjælen, men jeg har virkelig ikke orker sex denne ferien. Vi har småkranglet litt om dette.

Det endte stort sett med at jeg la meg senest 21, da var barna utslitte, samme som meg. Han satt da gjerne oppe en stund til og koste seg, mens jeg dyttet smokk i babyen og prøvde å få begge til å sove. Tidlig våknet vi hver morge 6-7 tiden.

Jeg har fått beskjed om at dette var en strålende ferie for han og han skjønner ikke hvorfor jeg ikke mener det samme. Neste år kan han dra på telttur aleine og gjerne ta med barna også. Da kan JEG ha ferie hjemme aleine. 

Måtte bare få ut frustrasjon. Ferien min begynner på Mandag, da begynner han å jobbe og eldste i BHG. Da skal jeg nyte livet maksimalt.

Anonymkode: a410e...03a

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan vel fort bli sånn, men viktigste er vel at man lærer av erfaringene. Ærlig sak å ville ha en annen type ferie. 

Anonymkode: 2a981...543

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Neste år bør du få bestemme hva slags ferie dere skal på. Det nytter ikke med ferie som kun er ferie for den ene parten og et slit for den andre. Her må du være tydelig med mannen; Han har kost seg, du har hatt hendene fulle med deres små barn, og campingferie blir ikke aktuelt før barna er større og mer selvgående. 

Neste år forteller du mannen at du bestiller en ferie du ønsker, og spør om mannen vil bli med. Å ha sex i et telt med en 3-åring og en baby til stede hører dessuten ingensteds hjemme. 

Anonymkode: d07d4...6eb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Omg! Skjønner deg så utrolig godt. Teltliv er slitsomt, og med så små barn over lang tid høres mye ut! Neste år er det vel din tur å bestemme 😊

Anonymkode: 88f37...180

Skrevet

Åh, kjære deg, jeg blir sliten bare av å lese innlegget ditt, og jeg har ikke barn engang! Du må være helt klar med mannen din og forklare han hvor mye du har måttet styre med denne ferien.

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri orket telttur med så små barn!! Skjønner godt du er sliten! Nyt fritiden du får nå med god samvittighet!! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår veldig godt at du er sliten, og at du er sur ang fordeling av ansvar her. jeg er selv helt ferdig etter en ferie med en 4 åring og mann, og aldri fikk sove ut.

Du må rett og slett kommunisere bedre med mannen. Avtale med han! I morgen står du opp med de barna. Men jeg forstår at det er lettere sagt enn gjort, da ungene vil helst ha mamma siden mamma alltid er der. ;) Du får gå å tømme litt vann i teltet hver kveld, så skal du se at det vil gro til i brunt og grønt til neste år.

Hva med ny camping bil til neste år?

Anonymkode: 2ef5c...29b

• Liker 2
Gjest Cocosa
Skrevet

Kan mannen din få noen campingturer med kompiser og eldste barn utover året? Så kan dere feriere på annen måte neste sommer?

AnonymBruker
Skrevet

Åh, det høres skikkelig slitsomt ut! Her har alle hatt ferie i 5 uker sammen og jeg gleder meg til hverdagen igjen. Da skal jeg ha en uke heeelt alene! 

Er ikke bare bare med ferie når man har små barn. De krever mye! 

Anonymkode: 7625f...25f

Skrevet

Men skjønner han ikke skjevfordelingen?? Har du gitt han det med t-skje??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barna er da altfor små til campingferie, jeg ville aldri tatt med meg en liten baby på slikt, og knapt nok en treåring. Altfor mye styr med bleier og dobesøk og soving og trilling og mat. Skjønner ikke hva dere tenkte på i den planleggingen.

Vent minst tre år til neste gang, og krev (fom i dag) at han bidrar like mye som deg når det gjelder aktivisering, mat osv, både på ferie og i hverdagen. Det skulle da være din ferie også, hvordan hadde du sett deg for det på forhånd egentlig?

Anonymkode: 9b7d0...723

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barna er da altfor små til campingferie, jeg ville aldri tatt med meg en liten baby på slikt, og knapt nok en treåring. Altfor mye styr med bleier og dobesøk og soving og trilling og mat. Skjønner ikke hva dere tenkte på i den planleggingen.

Vent minst tre år til neste gang, og krev (fom i dag) at han bidrar like mye som deg når det gjelder aktivisering, mat osv, både på ferie og i hverdagen. Det skulle da være din ferie også, hvordan hadde du sett deg for det på forhånd egentlig?

Anonymkode: 9b7d0...723

Enig, veldig korttenkt å ta med en på fire måneder! Men da har dere prøvd, og det funket IKKE! Det må mannen din bare innse. Du skal ha for forsøket!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner mannen godt som sover litt lengre og trekker seg litt unna når du er gretten og nekter han kos.

Anonymkode: 14241...afd

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor dro dere /du ikke bare hjem igjen? Det ville jeg gjort. Hadde aldri orket tanken på å campe med en fire mnd. gammel baby. Lett for han når du gjorde det meste.

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært på ferie i nesten 3 uker med mann og barn. Barna er 4 mnd og 3 år. Vi har reist rundt i omtrent hele sør-Norge og teltet på campingplasser og noe fricamp + primus. Jeg er dønn sliten.

Mannen min elsker dette livet og vi campet en del før vi fikk barn, da likte jeg det også. Nå håper jeg teltet mugner eller blir bitt filler av mus i garasjen frem til neste sommer. Jeg vil ikke campe før barna er større og kan klare seg mer selv.

Det er ikke lett å få barn til å sovne/sove i telt når andre barn fremdeles leker ute til nærmere 23 på kvelden. Etter 23 var det fortsatt litt bråk av de voksne som koste seg med vin, øl og høylytt snakk/latter. Jeg ser sjarmen med dette, men ikke med trøtte/slitne barn. Matlaging på primus og en mann som virkelig har hatt ferie. Han har kost seg med å sove lengre enn oss hver dag, til nød gått en liten tur med barna mens jeg har ordnet mat. Om kvelden har han tatt seg noen øl og blitt litt kjælen, men jeg har virkelig ikke orker sex denne ferien. Vi har småkranglet litt om dette.

Det endte stort sett med at jeg la meg senest 21, da var barna utslitte, samme som meg. Han satt da gjerne oppe en stund til og koste seg, mens jeg dyttet smokk i babyen og prøvde å få begge til å sove. Tidlig våknet vi hver morge 6-7 tiden.

Jeg har fått beskjed om at dette var en strålende ferie for han og han skjønner ikke hvorfor jeg ikke mener det samme. Neste år kan han dra på telttur aleine og gjerne ta med barna også. Da kan JEG ha ferie hjemme aleine. 

Måtte bare få ut frustrasjon. Ferien min begynner på Mandag, da begynner han å jobbe og eldste i BHG. Da skal jeg nyte livet maksimalt.

Anonymkode: a410e...03a

1: Hvordan TRODDE du det skulle bli å telte med en 3-åring og en baby på 4 måneder, da? Trodde du at alle var stille på campingplassen kl 20, og at det var et magisk telt som gjorde at barna sov fra kl 21-09? For du har jo tydeligvis sagt ja til dette her ;) Du er ikke et offer.

2: Det er bra du har funnet ut hva du liker og ikke liker! Neste år kan dere bo på hotell. 3 dager på hotell koster omtrent det samme som 3 uker i telt.

3: Har du bedt mannen din gjøre noe med barna? Hvorfor sov han lengre enn dere hver dag? Eller: Hvorfor LOT DU ham sove lenger? Hvorfor har du vært den eneste som har laget mat? 

Hva gjorde du for å endre det og få ham til å bidra mer enn hva han gjorde? 

Jeg synes det er helt sykt med slike forhold der den ene parten står opp med barna, og den andre ligger og drar seg. Har aldri skjønt greia med det (med mindre den ene har hatt nattevakt og bidrar på andre områder).

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Atea skrev:

Hvorfor dro dere /du ikke bare hjem igjen? Det ville jeg gjort. Hadde aldri orket tanken på å campe med en fire mnd. gammel baby. Lett for han når du gjorde det meste.

En 4 måneder gammel baby er som oftest null stress på camping. De krever særdeles lite. Verre er det med de fleste 3-åringer.

• Liker 1
Skrevet (endret)
39 minutter siden, Simbyxor skrev:

En 4 måneder gammel baby er som oftest null stress på camping. De krever særdeles lite. Verre er det med de fleste 3-åringer.

Da har vi forskjellig mening om det. En treåring kan bli med på forskjellige aktiviteter, bade, fisking, plukke bær og ha glede av f.eks. besøk på bondegård, kanskje prøve å ri litt, spille fotball, være med på litt matlaging. En baby blir som oftest ammet og da blir moren mindre fri enn med et litt eldre barn.

Endret av Atea
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Atea skrev:

Da har vi forskjellig mening om det. En treåring kan bli med på forskjellige aktiviteter, bade, fisking, plukke bær og ha glede av f.eks. besøk på bondegård, kanskje prøve å ri litt, spille fotball, være med på litt matlaging. En baby blir som oftest ammet og da blir moren litt mindre fri enn med et litt eldre barn.

Men mer fri hjemme, eller på en hyttetur? Det er hele poenget - en 4 mnd gammel baby blir (som oftest...) ammet av moren, og det er veldig, veldig lettvint sammenlignet med en 3-åring som kanskje er i bleieslutt-fasen, som gjør på seg i teltet, som trasser og ikke vil sove, som stikker av fordi det er gøy, som forventer underholdning hele dagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner mannen godt som sover litt lengre og trekker seg litt unna når du er gretten og nekter han kos.

Vel, her virker det jo som at han koser seg og slapper av som om barna knaptnok er til stede, mens hun er den som sørger for at alle får mat, søvn og rene/tørre klær/bleier. Så etter å ha vært kokk, bleieskiftarbeider, og underholdningsartist i 15 timer, er det ikke alle som har mer overskudd igjen å gi når kvelden kommer. Spesielt ikke til å ha sex, siden man helst vil ha mentale krefter nok til å faktisk være med på moroa også. Man kan jo ligge der som en potetsekk og la ham forsyne seg, men da blir det også feil, fordi "hun bare ligger der" ...

Samboeren min var også gretten for dette en periode. Man kan ikke sette livet på vent bare fordi man får en baby, må vite! Så kom pappapermen, og han ba meg skynde meg hjem fra jobb slik at han "kunne faktisk få utrette noe". Vel, han skjønte i alle fall at det ikke er bare-bare å ha ansvar for en baby selv om man "bare går hjemme hele dagen". Nå vil han prøve å legge henne, hun har blitt ammet i søvn på kvelden fram til nå. Så jeg er litt spent på om han kommer til å sovne sammen med henne, slik jeg ofte har gjort.

Anonymkode: 34767...119

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slapp  bare helt av, ingen tar agnet...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...