AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Mitt avkom har gått en grundig runde i byen vår med søknad om jobb - hatt sommerjobb i tre år nå (men det er bare sommeren), og starter snart 2. klasse på videregående (er dermed 17 år). Den samme beskjeden går igjen overalt - ansetter ingen under 18 år. Jeg vet at da jeg var på den alderen, men også fra venner de siste årene, at ungdom lett fikk jobb i matbutikker og andre steder med rydding av hyller, varemottak og alt annet som ikke krever at man er myndig (ølsalg, låsing etc). Er det nye regler for dette, eller er det opp til hver enkelt forretning om de vil ansette ungdom under 18? Har de i så fall lov til dette? Arbeidsmarkedet er ikke akkurat enkelt fra før, så for en ungdom som faktisk er villig til å jobbe er det ganske kjedelig å miste denne erfaringen og punktet på CV'en på grunn av lokale forretninger Anonymkode: aff30...052
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Man ansetter ikke lengre under 18 år til å rydde i hyller m.m. fordi det er god tilgang på andre som kan brukes til alt i butikkene. Noe som er langt bedre økonomi for butikkene. Jeg hadde diverse private vaskejobber på den alderen i tillegg til barnepass. Anonymkode: fcbc9...f2d 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Bakeri og cafeer. Anonymkode: 3aa80...9dc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Kjenner en som fikk jobb som "varehenter" på rema 1000 på søndager. H*n fikk tilbud mer jobb nå som vedkommende skal bli 18, arbeidsgiver var veldig fornøyd. Anonymkode: 32b05...d0f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 Sitat Arbeidsmarkedet er ikke akkurat enkelt fra før, så for en ungdom som faktisk er villig til å jobbe er det ganske kjedelig å miste denne erfaringen og punktet på CV'en på grunn av lokale forretninger Det er helt umulig å få jobb i min by når man går på videregående, veldig vanskelig for studenter også. Det er rett og slett ikke nok jobber, og de jobbene som er blir ofte tatt av de som er overkvalifiserte. Ikke lenge siden det var over 600 søkere til en rema jobb nær der jeg bor, og da sier det seg vel selv at en 17 åring ikke har mye å komme med når folk med mastergrad søker De fleste ungdommer og studenter vil jobbe, men veldig få får en sjanse Anbefaler å se etter frivilligarbeid om han eller hun ønsker noe på cvn. Anonymkode: e3021...1e5 1
Gjest Papirblomst Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 Burger King ansetter folk under 18.
boblevann Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 Det er veldig vanskelig å få jobb i matbutikk om man er under 18 år. De ansetter som regel ikke egne folk til varelager/rydde i hyller osv. De fleste som jobber i en matbutikk må kunne stå i kassen, og for å gjøre det må man være 18 år i de fleste butikker. Jeg fikk meg jobb når jeg var under 18 (noen år siden) og da kunne jeg bare sitte i kassen etter kl. 20 (når ølsalget stengte). Var vi bare to på jobb, var det en over 18 i kassen, og jeg hadde ansvar for resten av butikken. Det er ikke ansvarlig å gi en 17-åring ansvar for en hel butikk, men er ungdommen over 18, kan hn sitte i kassen og den andre (erfarne, fast ansatte) arbeideren kan ha ansvar. Skjønner du? dessuten har de fleste bransjer mengder av overkvalifisert arbeidskraft og velge av, fordi det er en del arbeidsløse..... Veldig trist for ungdommene. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 9 minutter siden, Papirblomst skrev: Burger King ansetter folk under 18. Vet om et sted (butikk og bens.stasjon) som ansetter bare folk UNDER 18. Dette for å kunne betale lavere lønn. Ingen kvelds og helgetillegg osv. Arb. markedet er blitt kynisk som F... Anonymkode: 446a7...f8d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #9 Skrevet 4. august 2017 Både jeg og søsteren min fikk jobb som ekstrahjelp da vi var henholdsvis 17 og 16 år gamle. Før det hadde jeg jobbet med å sette reklame i lokalavisa og vært renholder for en bedrift. Prøv derfor heller bokhandel, klesbutikker etc. Anonymkode: b43cd...d96
The Kitten Skrevet 4. august 2017 #10 Skrevet 4. august 2017 Jeg jobber i to butikker hvor vi ikke selger varer med aldersgrense, og en hvor vi gjør det. I den ene hvor det ikke er varer med aldersbegrensing har vi folk fra 16 år og opp. Sjefen på den andre av de to butikkene ansetter ingen under 20 år, for da slipper hun å ta hensyn når vi har lønningspils. I butikken hvor vi har varer med aldersbegrensning har vi et par stykker som er under 18, men de kan jo ikke selge disse varene så de kan ikke ha ansvar for kassen. Personlig synes jeg det er bra om studenter blir prioritert til å få jobbene fremfor 17-åringer som strengt tatt ikke må forsørge seg selv. 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #11 Skrevet 4. august 2017 Min erfaring er at 17 år er den desidert verste alderen å søke jobb. Det er mange steder som ansetter ungdommer under 18, men de vil gjerne helst ansette folk på 15-16. I mange dagligvarebutikker, for eksempel, så ansettes det ofte 1-2 ungdommer som kan jobbe kortere kvelds- og helgevakter på gulvet, for å få unna varer og gjøre forefallende ting (tidligere ofte kalt flaskiser - ikke like relevant nå, for pantemaskinene blir mindre og mindre tidkrevende). Problemet er at hvis du ansetter en 17-åring, så vil vedkommende etter noen ganske få måneder fylle 18, og da er det brått en selvfølge at de skal være kasserere, i tillegg til at de selvfølgelig skal ha høyere lønn. For det første er det slettes ikke sikkert at du trenger en ny kasserer, og for det andre må du kanskje ansette en ny flaskis. Hvis du ansetter en 15-16-åring, så vil du beholde den samme funksjonen og de samme kostnadene over lengre tid. I tillegg vet arbeidsgivere at arbeidsmarkedet åpnes mye mer opp så snart en person fyller 18. Hadde jeg drevet en fastfood-sjappe (ikke ansett som spesielt attraktivt) ville jeg fryktet at en 17-åring ville søke seg bort så snart han fylte 18. Dermed ville jeg kanskje foretrukket en på 15/16, som ikke vil ha den muligheten på en stund, eller en på 18+, som åpenbart har utelukket andre muligheter allerede. Altså, jeg sier ikke at dette er hyggelig, eller at det er riktig, men jeg kan forstå arbeidsgiverne. Selv fikk jeg jobb så lett som ingenting både da jeg var 15 og da jeg var 18. Jeg søkte haugevis av jobber da jeg var 17 - uten hell. Anonymkode: 07b33...f6a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #12 Skrevet 4. august 2017 Har ansatt opp til flere 17 åringer i løpet av årene hos meg men det er veldig forskjell fra 17 åring til 17 åring så alt står på personlighet og kjemi! Er bare å fortsette spørre! Anonymkode: de0af...ef3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #13 Skrevet 4. august 2017 Grunnen er jo at det er en del restriksjoner på hva en ansatt under 18 kan gjøre. Det er også noen som ikke ansetter under 20 fordi aldersgrensen for salg av alkohol er 20. 17 er ikke en bra alder. Den eneste grunnen til at en skulle ha lyst til å ansette noen under 18 er for billig arbeidskraft, når man er 17 så er det like før de må begynne å betale en del mer i lønn. Anonymkode: 593f4...335
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #14 Skrevet 5. august 2017 De fleste steder ansetter ikke folk under 18 år, nei. Hvorfor ikke bare la gutten være ung og fri for bekymringer og ansvar utenom skole i et år til? Du har jo forsørgerplikt. Som en over her skrev syntes jeg det er bra at studenter som må forsørge seg selv (for studielånet holder jo ikke til stort annet enn husleie) prioriteres til ledige deltidsjobber fremfor elever på videregående som forsørges av foreldrene. Dersom du vil at 17-åringen skal ha noe på CV'en så kan han kanskje gå med aviser om morgenen eller levere reklame på ettermiddagen ? Anonymkode: f028f...144 1
Grylet Skrevet 5. august 2017 #15 Skrevet 5. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen er jo at det er en del restriksjoner på hva en ansatt under 18 kan gjøre. Det er også noen som ikke ansetter under 20 fordi aldersgrensen for salg av alkohol er 20. Anonymkode: 593f4...335 Hvor har du dette fra? Vi snakker jo butikk her, og ikke Vinmonopol eller bar med alle rettigheter. Alkoholloven sier at en må være 18 år for å selge alkohol som har 18-årsgrense: § 1-5.Aldersgrenser Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk gruppe 3 må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2 må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk gruppe 3, må ha fylt 20 år, og den som selger, utleverer eller skjenker alkoholsvak drikk og alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke ved salg av alkoholsvak drikk når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrift om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for personer med fagbrev dersom fagbrevet har naturlig sammenheng med salgs- og skjenkevirksomhet og utdanningen gir tilstrekkelig opplæring i alkohollovgivningen. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring. I denne loven betyr: -alkoholfri drikk: drikk som inneholder under 0,7 volumprosent alkohol -alkoholsvak drikk: drikk som inneholder fra og med 0,7 til og med 2,5 volumprosent alkohol -alkoholholdig drikk gruppe 1: drikk som inneholder over 2,5 og høyst 4,7 volumprosent alkohol -alkoholholdig drikk gruppe 2: drikk som inneholder over 4,7 og mindre enn 22 volumprosent alkohol -alkoholholdig drikk gruppe 3: drikk som inneholder fra og med 22 til og med 60 volumprosent alkohol
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #16 Skrevet 5. august 2017 Før jeg fylte 18 jobba jeg som barnevakt. Ikke den best betalte jobben, men. Jobb var det, og bedre enn ingenting. Slet også med å få jobb på butikk. Ca 10 år siden det. Jobba også med å male gjerder osv. Venner av foreldre som trengte hjelp. Hjalp også foreldre av ei venninne med noe malejobb og diverse. Hør litt rundt om noen trenger hjelp! Anonymkode: 7ebe0...357
Kuleku Skrevet 5. august 2017 #17 Skrevet 5. august 2017 Min datter på 15 år, snart 16 fikk sommerjobb/ekstrajobb på Coop Extra. Hun har jobbet mye i sommer 😊 Sendte søknad, ble inkalt til intervju og fikk jobben! Vi var nesten i sjokk. Hun fikk jobben, uten at det gikk gjennom kjente. Så det er mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #18 Skrevet 5. august 2017 Det er ikke sånn supergøy å ansette folk som er under 18 år til å f.eks jobbe i kassen nettopp fordi de hverken kan selge alkohol, røyk, snus eller produkter fra NorskTipping til kunder... Anonymkode: 1044b...f06 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2017 #19 Skrevet 5. august 2017 Telefonselger ol vil hun kunne få jobb som! Anonymkode: 94f49...53e
Blodets rett Skrevet 6. august 2017 #20 Skrevet 6. august 2017 På 4.8.2017 den 0.09, AnonymBruker skrev: Jeg vet at da jeg var på den alderen, men også fra venner de siste årene, at ungdom lett fikk jobb i matbutikker og andre steder med rydding av hyller, varemottak og alt annet som ikke krever at man er myndig (ølsalg, låsing etc). Anonymkode: aff30...052 Ja, men dette var før innvandringen ødela det norske arbeidsmarkedet for norsk ungdom. Mange steder i landet nå så ansetter ikke lenger bedriftene norsk ungdom fordi de har så lett tilgang på innvandret arbeidskraft, og innvandret arbeidskraft har blitt en så integrert del av det norske arbeidsmarkedet at bedriftene klarer seg uten norsk ungdom på jakt etter sommerjobb. Kanskje noe å tenke på til valget?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå