Gå til innhold

Tenker du mye på hvor heldig du er?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en veldig ustabil sjel og sliter mye psykisk. Jeg er likevel så enormt takknemlig for alt jeg har. Alt jeg har gått gjennom har fått meg til å tenke så utrolig mye gjennom ting, perspektiver i tankemåten. Jeg har blitt flinkere til å ikke klage på ting. Generelt synes jeg det er mange nordmenn som klager mye. Jeg vet ikke, men i det siste har jeg begynt å tenke over alt vi har. Vi kan gjøre det vi vil når vi vil. Alle barn og unge får gå på skole. Vi har hus med tette tak, dusjer og varme, myke og behagelige senger. De fleste har matbutikker i nærheten, og mange kan ta sin egen bil til butikken for å kjøpe akkurat det de vil når de vil ha det. Vi har fritid, ferier og frihet. Vi kan jobbe og tjene våre egne penger, virkelig føle oss til nytte. 

Det er mange i Norge som har det vondt. Derfor innledet jeg innlegget med at jeg selv sliter. Jeg har traumer etter omsorgssvikt og jeg har en annen diagnose. Jeg er ustabil, usikker, sårbar, nervøs, dårlig og fylt av skyldfølelse veldig mye av tida. Likevel har jeg stabilitet i ustabiliteten. Vi bor i et land der vi når vi er syke (fysisk eller psykisk)  kan få hjelp. På en slik måte kan jeg si at jeg er heldig med alle de tilgjengelige midlene jeg har. Jeg har det ikke lett, men alt det jeg har hjelper meg til å holde ting i sjakk. 

Hva tenker dere? Kjenner takknemlighet er en utrolig god ting. Det å f.eks. sette pris på å ligge rolig i en seng er det nok mange som tar for gitt, men det er ikke en selvfølge...

Anonymkode: 6665c...bc1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det i tankene ja.  At jeg er en av de mest privilegerte her på jorden. At jeg var heldig både med tid og sted. Tenker litt på hvordan jeg kan gjøre at min velstand og forbruk ikke skjer for mye på bekostning av andre.

Særlig når jeg som nå er i utlandet, er kontrastene tydelige og man skjønner at den en har  er ingen selvfølge. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, stan skrev:

Har det i tankene ja.  At jeg er en av de mest privilegerte her på jorden. At jeg var heldig både med tid og sted. Tenker litt på hvordan jeg kan gjøre at min velstand og forbruk ikke skjer for mye på bekostning av andre.

Særlig når jeg som nå er i utlandet, er kontrastene tydelige og man skjønner at den en har  er ingen selvfølge. 

Det er veldig bra!!

Merker generelt at det er ganske mange overfladiske mennesker i Norge, så er bra som du sier å se på kontrastene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NÅ er jeg heldig, og setter veldig pris på det. Barndommen min var mitt helvete. Å ha muligheten til å bygge meg opp igjen som voksen er jeg utrolig glad for. Hadde jeg hatt samme oppvekst i et annet land kunne det gått ille.

Anonymkode: a9d79...1f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NÅ er jeg heldig, og setter veldig pris på det. Barndommen min var mitt helvete. Å ha muligheten til å bygge meg opp igjen som voksen er jeg utrolig glad for. Hadde jeg hatt samme oppvekst i et annet land kunne det gått ille.

Anonymkode: a9d79...1f9

Same... Er glad for å høre at du har bygget deg opp igjen. Vi fortjener å ha det bra

Skrevet

Vi har alle vårt, men ja jeg tenker daglig på hvor glad og takknemlig jeg er for det livet jeg har i dag. 🤗 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, tenker ofte på det. Syns det er ganske forjævlig å vite at jeg er lavest på rangsstigen her til lands, jeg lever et fattig, kummelig og mislykket liv, mange ville sikkert tatt livet av seg hvis de måtte bytte liv med meg. Men jeg har jo alt jeg trenger, jeg er utrolig takknemlig for alt og ser verdien i hver minste lille ting, selv om jeg er for syk til å ta nytte av alle godene som er tilgjengelig for meg. Innerst inne syns jeg faktisk at folk som syns synd på meg bør sette seg i skammekroken, de som henger seg opp i overfladiske forskjeller som i det store perspektiv er forsvinnende ubetydelige.

Anonymkode: 366cc...cac

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på det hver eneste dag:-)

Jeg har strøm i veggen, mat på bordet, mobiltelefon, internett, tak over hodet, varmt og godt, netflix, masse spill jeg kan spille, venner, band, foreldre i live, slipper å jobbe, styrer dagene helt selv.

Og mest av alt: Jeg er fri, kan gå rundt uten bomber, krig, vold osv.

Jeg er i sannhet heldig:)

Anonymkode: f333d...20a

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jeg kan ofte drukne megselv i tanker over hva jeg skulle ha gjort,

klesvasken som burde vært vaska, hybelkaninene på badet, regningene jeg må huske å betale, bilen som skal på reparasjon, treningen jeg skulket og burde ta igjen denne uka, fisketuren jeg lovet ungene men glemte av, sjokoladen jeg ikke burde spist osv osv osv... 

Så legger jeg meg i senga for kvelden og ser på de friske små barna mine og den flotte mannen min.. Hører pusten deres og kjenner varmen. Og alle de tåpelige bekymringene forsvinner og jeg tenker; " Fyfaen.. du er så sjukt heldig.. du er rik du"! - også sovner jeg! bekymringsfri og tilfreds :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke mye på det, men med jevne mellomrom slår tanken ned i meg at når det gjelder hvor i verden og når i historien man kan ha blitt født har jeg virkelig vunnet i lotteriet. Landet og systemet vårt er ikke perfekt, men sett i et historisk verdensperspektiv er vi jaggu nærmere enn de aller fleste. :) 

Anonymkode: 3d2ba...14e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange positive folk!😘

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke på hvor heldig jeg er, men jeg vet at jeg er heldig. Jeg tar det ofte for gitt! Jeg har så lyst til å føle mere glede og takknemlighet! Jeg føler meg ganske likegyldig til tider! Tips og råd til hvordan man kan føle mer?

Anonymkode: f328d...e39

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg må jo tenke over det. Men dessverre er jeg ikke fornøyd. Jeg er utålmodig og har store krav til meg selv. Jeg tenker på karrieren. Jeg har slekt med lite sykdommer, samlet slekt og en mor som er der hele tiden. Arbeidet.ledig har jeg heller ikke vært.

Det jeg derimot ikke er fornøyd med er at jeg har slitt sosialt, har angst og sliter med å like meg selv. 

Anonymkode: 78061...098

Skrevet

Hver dag er en gave , jeg er ved god helse og økonomien er grei, så ja jeg føler meg absolutt heldig med tilværelsen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser begge sidene. Har det bra i forhold til sykdommen min. Men har det jævla dårlig i forhold til at om jeg var frisk kunne jeg jobbet med hva som helst, tjent nok penger til å slippe snu på kronene og hatt overskudd til et sosialt liv

Anonymkode: 9dda5...743

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser begge sidene. Har det bra i forhold til sykdommen min. Men har det jævla dårlig i forhold til at om jeg var frisk kunne jeg jobbet med hva som helst, tjent nok penger til å slippe snu på kronene og hatt overskudd til et sosialt liv

Anonymkode: 9dda5...743

Hva slags sykdom? :(

Anonymkode: 78061...098

Skrevet (endret)

Jeg gjorde ikke det før. Ser for eksempel på gamle statuser på Facebook, og blir litt flau over hvor mye jeg klagde. 

Så gikk jeg i kjelleren, og etter det ble jeg mer bevisst over hvor heldig jeg er som bor i Norge. Jeg kan være negativ, men tenker ofte på at jeg er glad for hvordan jeg har det og det mulighetene jeg har. 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Gjest Axl Rose
Skrevet (endret)

Jeg er evig takknemlig for at jeg har dama, og vennene mine. Mister jeg de så er ikke livet verdt å leve uansett hvor godt vi i Norge har det.

Jeg har vært så nedfor at jeg har prøvd å ende livet, men det er bedre nå.

Endret av Axl Rose
AnonymBruker
Skrevet

Føler meg veldig heldig for at jeg er frisk og har det bra og kan bruke kroppen til å være i naturen. 

Anonymkode: db81d...3e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...