AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Hei! Er det noen her som har noen tanker om hvor viktig det egentlig er å ha riktig utgave av skolebøkene som står på pensumlista? Jeg kan f.eks kjøpe brukt metode og oppgaveskriving utgave 5 til 150 kr på finn.no, men så står det på pensumlista at jeg skal ha utgave 6 (utgitt 2017), og da må jeg plutselig ut med 449 kr. Samme er det med f.eks grunnleggende sykepleie bind 1-3. Kan spare flere hundre på å kjøpe utgavene som kom ut før 2017 (som er det pensumlista sier jeg må ha), men jeg aner jo ikke hva forskjellen er. Hva tenker dere? 🤔 Anonymkode: 1e8a5...08a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Vent til første forelesning. Da får du som regel informasjon om det! Anonymkode: 2ac56...d90 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Ofte så skriver de siste utgaven for den er til salgs i butikkene og lettere å få tak i. Men som sagt, vent litt til. Husk å sjekke biblioteket om de har pensumet som e-bok. Da sparer du også litt penger Anonymkode: 2ac56...d90
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 Grunnen til at man ofte må bruke den nyeste boken, er fordi det stadig kommer ny kunnskap og ny informasjon. Jeg studerte et tema som var i stadig forandring, så pensumboken min fra første året ville kanskje inneholdt noen detaljer som ikke lenger stemmer. Derfor er det viktig å ha en oppdatert, tror jeg. Anonymkode: fbcf3...e82 2
BeautyBox Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 (endret) Min erfaring etter mange år i høyere utdanning er at det der er veldig individuelt fra bok til bok. I noen utgaver har de gjort store endringer, i andre utgaver er det ikke så mye forskjell. Enkelte ganger inneholder de nye utgavene splitter nye kapittel som er det du har på pensum, og da er det viktig at du har den nye utgaven. Andre ganger er det den nye utgaven som er oppført fordi skolen ønsker å fremstå som oppdatert på pensum, i tillegg til at noen forelesere selv er forfatter av den nye utgaven og ønsker salg av disse. Så mitt råd er - vent til du får mer info om det! Eventuelt send mail til en av foreleserene og spør. Mulig at noen av de fortsatt har ferie. Lykke til Endret 3. august 2017 av BeautyBox 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 Akkurat nå, BeautyBox skrev: Min erfaring etter mange år i høyere utdanning er at det der er veldig individuelt fra bok til bok. I noen utgaver har de gjort store endringer, i andre utgaver er det ikke så mye forskjell. Enkelte ganger inneholder de nye utgavene splitter nye kapittel som er det du har på pensum, og da er det viktig at du har den nye utgaven. Andre ganger er det den nye utgaven som er oppført fordi skolen ønsker å fremstå som oppdatert på pensum, i tillegg til at noen forelesere gir ut utgavene selv og ønsker salg av disse. Så mitt råd er - vent til du får mer info om det! Eventuelt send mail til en av foreleserene og spør. Mulig at noen av de fortsatt har ferie. Lykke til Takk for svar! Får smøre meg med tålmodighet og vente til skolen begynner, da :-) Anonymkode: 1e8a5...08a 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 Det er veldig individuelt fra bok til bok, men det pleier å være ganske liten forskjell i de fleste bøker når det kommer til utgave. Forskjellige opplag kan være veldig ulike, og forskjellige redigeringer, men utgaver - spesielt fra 5 til 6 osv pleier endringene å være minimale. Eneste som en må ha oppdatert er bøker som omhandler juss, lover og regler da disse blir oppdatert hele tiden. Men man får som regel en oppdatering på første forelesning Anonymkode: a3d41...9a6
BeautyBox Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig individuelt fra bok til bok, men det pleier å være ganske liten forskjell i de fleste bøker når det kommer til utgave. Forskjellige opplag kan være veldig ulike, og forskjellige redigeringer, men utgaver - spesielt fra 5 til 6 osv pleier endringene å være minimale. Eneste som en må ha oppdatert er bøker som omhandler juss, lover og regler da disse blir oppdatert hele tiden. Men man får som regel en oppdatering på første forelesning Anonymkode: a3d41...9a6 Opplag er vel bare det opptrykket som er gjort av bøkene det året, og innebærer ikke store endringer. Det er år for ny utgave man skal se etter, f.eks når man refererer. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 6 minutter siden, BeautyBox skrev: Opplag er vel bare det opptrykket som er gjort av bøkene det året, og innebærer ikke store endringer. Det er år for ny utgave man skal se etter, f.eks når man refererer. Du har sikkert rett, men det er ikke utgave jeg mener... Jeg har bøker hvor det står: 1. 2004 2. 2008 3. 2015, 3. utg. Skjønner du? boken min er jo her 3. utg, 2015. Men om man har 1., 2. eller 3. utgave av 2015 modellen har ikke så mye å si som regel, men om du har 2004 ''modellen'' kan det ha kommet store endringer.. Årh jeg husker virkelig ikke hva det heter. Heter nok ikke opplag, beklager det Anonymkode: a3d41...9a6
BeautyBox Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har sikkert rett, men det er ikke utgave jeg mener... Jeg har bøker hvor det står: 1. 2004 2. 2008 3. 2015, 3. utg. Skjønner du? boken min er jo her 3. utg, 2015. Men om man har 1., 2. eller 3. utgave av 2015 modellen har ikke så mye å si som regel, men om du har 2004 ''modellen'' kan det ha kommet store endringer.. Årh jeg husker virkelig ikke hva det heter. Heter nok ikke opplag, beklager det Anonymkode: a3d41...9a6 Ok, tror jeg skjønner hva du mener Det jeg hele tiden har gjort er å ignorere der det står opplag, for det har som regel ingenting å si når du skal referere, og hvis du skal kjøpe nyeste utgave av en bok så er det uansett ikke vanskelig å finne ut hvilket år den har kommet ut.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #12 Skrevet 3. august 2017 Kommer litt an på om du følger forelesninger eller ei, tenker jeg. Hvis du får med deg forelesninger og all "uformell informasjon" man kan få der, samt er nøye med å følge Fronter og dokumentasjon som blir lagt ut (inkludert følge gruppearbeid osv), så tror jeg neppe utgivelse er win or fail. Dersom du ønsker å lese mer selvstendig, derimot, ville jeg vært veldig nøye med å sette meg inn hva som er pensum og ikke minst gå på de forelesningene på slutten av semesteret som gir deg en oppsummering av hva som blir lagt vekt på i vurderingen av eksamen Anonymkode: 7fd81...4bb
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #13 Skrevet 4. august 2017 Dersom det er et fag i forandring kan det være vesentlige forskjeller på de forskjellige utgavene. Dersom det er et fag som står temmelig stille betyr det som regel ikke noe særlig. Anonymkode: 39608...9a2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #14 Skrevet 4. august 2017 Veldig avhengig av fag og type bok. Da jeg gikk på sos.ant var det ikke så farlig om boken var tre-fire år gammel, for mye av forskningen som ble omtalt var den samme og lå tilbake i tid. En del metodebøker presenterer jo heller ikke nyvinninger i faget, jeg har en metodebok som er 15 år gammel og fremdeles gyldig. Nå studerer jeg et medisinsk fag, og der er det annerledes. Selv om f.eks anatomien er den samme, vil mye forskning rundt symptomer, utredning, behandling og forebygging av sykdom/skader kunne ha endret innholdet fra bok til bok. F.eks at "tiltak slik og sånn er viktig for å oppnå dette", men det i boken etter står at "tidligere antok man at tiltak slik og sånn var viktig for dette, men nyere forskning viser at det ikke bør tillegges like stor vekst som før, og heller gjøres sammen med blablabla". I den ene boken jeg kjøpte i fjor var innholdet så revidert at den gamle utgaven var direkte feil, så spør foreleser om det er mye endringer eller om en tidligere utgave holder. De har god forståelse for at studentene ikke kan kjøpe hele pensum, og som regel kommer det info helt i begynnelsen av semesteret om hvilke bøker man må ha og hvilke som kan lånes eller deles på. Det kan også være lurt å få seg en kollokviegruppe, så kan alle kjøpe en bok hver av de mindre viktige f.eks og låne til hverandre. Anonymkode: 51e1c...4ff
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #15 Skrevet 4. august 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer litt an på om du følger forelesninger eller ei, tenker jeg. Hvis du får med deg forelesninger og all "uformell informasjon" man kan få der, samt er nøye med å følge Fronter og dokumentasjon som blir lagt ut (inkludert følge gruppearbeid osv), så tror jeg neppe utgivelse er win or fail. Dersom du ønsker å lese mer selvstendig, derimot, ville jeg vært veldig nøye med å sette meg inn hva som er pensum og ikke minst gå på de forelesningene på slutten av semesteret som gir deg en oppsummering av hva som blir lagt vekt på i vurderingen av eksamen Anonymkode: 7fd81...4bb Du får ingen detaljkunnskap fra forelesninger, det må du lese selv. Forelesningene gir deg rammeverk, forklaringer, forståelsesmodeller og noen detaljer. Skal du bli flink må du både følge forelesninger OG lese selv. Rådet ditt er bare gyldig for studenter som har som eneste mål å stå. Anonymkode: 5552e...a4c
Gjest Boxee Skrevet 4. august 2017 #16 Skrevet 4. august 2017 Husker i starten av da jeg gikk sykepleien var det ei i klassen som hadde en eldre bok enn oss andre i klassen. Det var litt forskjeller, blant annet beskrivelsene av feber og de forskjellige stadiene. Fikk dette på eksamen, og da er der jo veldig dumt å ikke ha rett definisjon. Var også noen kapitler som var flyttet på/nye/manglet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå