Gå til innhold

Kjipt av meg å ikke bytte vakt med kollegaen min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig ferie denne uken, men har sagt ja til å bryte den og ta en vakt for en kollega siden ingen andre ville eller kunne. 

Fikk spørsmål fra en annen kollega om jeg kunne bytte med henne, slik at hun åpner og jeg stenger. Jeg svarte at jeg ikke hadde så veldig lyst til det, siden jeg i har gitt opp en feriedag for å jobbe og da vil jeg være tidlig ferdig siden det er lørdags kveld. Jeg har ingen planer, men har jobbet sent på den andre jobben min veldig mye i sommer. Der har vi åpent til kl 21 om lørdagene, og jeg har stengt 4 eller 5 lørdager på rad. 

Det er selvsagt ikke min kollega på denne jobben sin feil, men jeg vil jo likevel være tidlig ferdig for en gangs skyld. Kollegaen min har ikke sagt hvorfor hun vil bytte, bare at det hadde passet veldig bra for henne. 

Er det dårlig gjort av meg å ikke bytte med henne? 

Anonymkode: 593e4...fc7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nope- du har vært mer enn snill nok da du byttet den vakten med den andre kollegaen. 

Stå på ditt du- og du trenger ikke forklare for henne hvorfor du ikke vil/kan. Bare si nei..

Anonymkode: 8ba7a...283

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nope- du har vært mer enn snill nok da du byttet den vakten med den andre kollegaen. 

Stå på ditt du- og du trenger ikke forklare for henne hvorfor du ikke vil/kan. Bare si nei..

Anonymkode: 8ba7a...283

Jeg har sagt nei, og hun har respektert det. Men så fikk jeg litt dårlig samvittighet. 

Skrevet

Ja, egoistisk av deg !

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt nei, og hun har respektert det. Men så fikk jeg litt dårlig samvittighet. 

Du har ingen grunn til å ha dårlig samvittighet. 

Anonymkode: cc26f...4ca

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, QQbaby skrev:

Ja, egoistisk av deg !

Hvorfor det?

Jeg tenker at kollegaen kan spørre, men det må da være ok å si nei?

TS: Ingen grunn til å dårlig samvittighet. 

• Liker 4
Skrevet

Nei, det er aldri dårlig gjort å si nei til bytte. Jeg har selv sagt nei uten annen grunn enn at jeg ikke ville/orket. Så lenge man er fleksible frem og tilbake og hjelper hverandre en gang i blant, tenker jeg det er helt greit å si nei. Du har allerede vist stoor fleksibilitet ved å avbryte ferien din. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. 

Er litt det jeg føler og. At jeg allerede har vært veldig grei og fleksibel, men så sitter jeg og lurer på om denne kollegaen som spurte om å bytte skal noe spesielt? Men da burde hun jo sagt det. Men bare så det er sagt, hun er ikke sur for at jeg sa nei. Og jeg tenker som andre her at det er lov å spørre. 

• Liker 3
Skrevet

Det er absolutt ikke dårlig gjort av deg. Du har allerede vært veldig snill som avbryter ferien din for å hjelpe til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke har dårlig samvittighet. Selv om du strengt tatt kunne slutte sent lørdag, så skader det ikke å slutte tidligere for en gangs skyld. Dersom det var ekstremt viktig for henne å bytte til tidlig vakt (at hun skulle noe spesielt) så hadde man jo kunnet reverurdert, men da må jo i så fall kollegaen si fra. Man er jo ikke tankeleser, så hun har ingen grunn til å være sur hvertfall :)

Man skal være litt fleksibel, men man skal passe seg for å være for fleksibel. Erfaringsmessig kan man oppfattes som at man ikke setter sterke nok grenser, og da er veien til utnyttelse dessverre kortere enn man tror ved at kolleger og i verste fall leder begynner å ta det for gitt at man gjør den ene tjenesten etter den andre, selv om det ikke har noe med egne arbeidsoppgaver og egen arbeidstid å gjøre. Det er også viktig at det er en viss gjensidighet, dvs. dersom du bytter vakter iblant, så bør dine kolleger også kunne gjøre det ovenfor deg innimellom. 

Anonymkode: 042ff...9ce

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, The Kitten skrev:

Det er absolutt ikke dårlig gjort av deg. Du har allerede vært veldig snill som avbryter ferien din for å hjelpe til. 

Forsåvidt rett !    Men det kan være du (hun) som trenger hjelp en annen gang.  Her hos oss bytter vi så sant vi kan.

Anonymkode: 4e1a3...472

Skrevet

Nei, det er ikke kjipt av deg.

Gjest RIFF/LIFE
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har egentlig ferie denne uken, men har sagt ja til å bryte den og ta en vakt for en kollega siden ingen andre ville eller kunne. 

Fikk spørsmål fra en annen kollega om jeg kunne bytte med henne, slik at hun åpner og jeg stenger. Jeg svarte at jeg ikke hadde så veldig lyst til det, siden jeg i har gitt opp en feriedag for å jobbe og da vil jeg være tidlig ferdig siden det er lørdags kveld. Jeg har ingen planer, men har jobbet sent på den andre jobben min veldig mye i sommer. Der har vi åpent til kl 21 om lørdagene, og jeg har stengt 4 eller 5 lørdager på rad. 

Det er selvsagt ikke min kollega på denne jobben sin feil, men jeg vil jo likevel være tidlig ferdig for en gangs skyld. Kollegaen min har ikke sagt hvorfor hun vil bytte, bare at det hadde passet veldig bra for henne. 

Er det dårlig gjort av meg å ikke bytte med henne? 

Nei det syns jeg ikke. Ta ferie med god samvittighet, og kos deg! Tenk på deg selv, det er helt greit etter min mening. 😀

Skrevet

Det er ikke dårlig gjort! Du bytter kun hvis du ønsker og kan. Det kan selvfølgelig være greit å si ja til å bytte innimellom for å vise at man er fleksibel og for at andre gjerne lar deg lettere bytte med dem om du har behov noen ganger. 
Når noen spør meg om å bytte vakt så spør jeg dem rett ut om hvorfor de ønsker å bytte. Jeg trenger ikke full forklaring. Men det er ok å vite om det "kun" er pga h*n ønsker å gå på kino med venner eller om det er type 50årsdag, bryllup, dåp, reise, får tilreisende venner/familie på besøk o.l...Så kan jeg heller si ja til å bytte når noen skal viktige ting enn noen som skal noe mindre viktig som lettere kan tas igjen (f.eks kino). Noen er f.eks. gjengangere i å bytte vakter og bytte for den minste ting. Da gidder jeg ikke å bytte særlig ofte. Man har en jobb og en vaktplan. Denne må man følge så langt det lar seg gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke ha dårlig samvittighet! Du har vært snill nok ved å i det hele tatt si ja til å jobbe en vakt i ferien din <3

Men jeg vet hvordan du har det, jeg får også dårlig samvittighet for sånt, selv om jeg øver meg på å være hardhudet.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Takk for svar alle sammen. Da skal jeg legge fra meg den dårlige samvittigheten. Hun som spurte om å bytte spurte på en felles facebookgruppe vi har, så jeg følte jeg var veldig kjip som sa nei når hun spør foran alle. Men det er lov å spørre, men hun kunne tatt det privat. Men bare så det er sagt så er hun ikke sur for at jeg sa nei. Hadde hun kommet med en veldig god grunn så er det mulig jeg hadde sagt ja, men at "det hadde passet bra for henne" holder ikke denne gang. 

Ellers tar jeg vakter for folk så sant jeg har anledning til det. Er flere ganger jeg har vært den eneste som sier ja, men innimellom må det være greit for meg å si nei også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...