AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Jeg har prøvd frie vekter. Jeg holdt ut i 3 måneder. Hadde en pt også. Jeg hater det bare så innmari. Elsket løping og dansing med musikk på full guffe. Elsker å sykle også. Styrke derimot, verste jeg vet. Lurer derfor på om jeg kan få en grei effekt av å bruke maskiner istedenfor å måtte ta disse squatsene osv. Jeg vet at jeg gjør de riktig, men blir så mye ekstra tiltak rundt treningen med frie vekter, så gidder jo aldri og går bare med dårlig samvittighet. Jeg vil ha effekt, men om effekten ikke utgjør all verden på maskin vs frie vekter, velger jeg maskin. Alternativet er at jeg sitter hjemme Anonymkode: b38a2...13a
Strikkagenser Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 All trening er bedre enn ingen trening. Dans, sykle, tren i apparater og ha det gøy på trening ☺ blir effekt av det også! 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Har du prøvd kroppsvektøvelser? De kan du gjerne gjøre hjemme også. Anonymkode: 24f6d...51f
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Alt er bedre enn ingenting, dårlig innsats på frivekter gir mindre resultater enn medium innsats med maskiner. Men anbefaler å gjøre noe du liker, om du liker best å løpe eller sykle så gjør du det isteden for å stå og hate inne på et gym. Når du gjør noe du liker vil det være mer motiverende å pushe grensene litt som fører til bedre treningsutbytte. Anonymkode: d874d...806
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #5 Skrevet 4. august 2017 Jeg liker også å bruke apparater når jeg trener styrke. Alle sier det ikke har noen effekt, og at frivekter er bedre, men jeg er blitt mye sterkere etter at jeg begynte. Feks etter å ha brukt nedtrekk-apparatet i noen måneder klarte jeg nettopp min første pullup ever Anonymkode: 64cc9...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #6 Skrevet 4. august 2017 Jeg skal ha PT-time til uka og målet da er å få et program med apparater og kroppsvekt. Jeg løper også en del og liker det kjempegodt, men ser jo at jeg trenger mer oppstramming også 😁 Frivekter funker ikke for meg og jeg tenker jo at apparater må være bedre enn å ligge på sofaen? Anonymkode: a38be...fcf 1
Gjest Cyrus Skrevet 4. august 2017 #7 Skrevet 4. august 2017 Trening uten frivekter??!! What is this blasphemy??!!
Muffen Skrevet 4. august 2017 #8 Skrevet 4. august 2017 Frivekter er gull for å trene på å ha en stabil kjerne mens man gjør bevegelser som tar andre muskelgrupper samtidig, og er sånn sett mer funksjonelle (tenker da på feks markløft, knebøy, skulderpress...). Det betyr ikke at apparater ikke fungerer eller gir effekt, men jeg ville da anbefale å trene kjernen i tillegg til alle disse isolasjonene som apparater som regel er (at du fokuserer på en/få muskler om gangen). Det viktigste er jo at du kommer deg på trening; ikke at du trener "optimalt" men bare en sjelden gang fordi du ikke liker det!
Roci Skrevet 4. august 2017 #9 Skrevet 4. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker også å bruke apparater når jeg trener styrke. Alle sier det ikke har noen effekt, og at frivekter er bedre, men jeg er blitt mye sterkere etter at jeg begynte. Feks etter å ha brukt nedtrekk-apparatet i noen måneder klarte jeg nettopp min første pullup ever Anonymkode: 64cc9...aa0 Det er klart at apparater funker og man blir sterkere, men de fungerer annerledes enn frivekter. Man får f.eks. ikke samme effekt på kjernemuskulatur når man trener i apparater, fordi kroppen ikke behøver å bruke disse musklene i samme grad for å stabilisere kroppen. En annen ting er at apparater "låser" deg i en bestemt bevegelsesbane, mens du med frivekter vil få en mer naturlig bevegelsesbane. Nå gjelder dette hovedsakelig apparater som Smith-maskin, beinpressmaskin og flies-apparat, der man vil få bedre utbytte av å trene f.eks. knebøy, skulderpress og benkpress med frivekter/stang. Dersom du trener nedtrekk med kabel, vil du få litt av den samme stabiliseringseffekten som med frivekter, så det apparatet er ikke noen versting, i så måte På den andre siden kan apparater være bra for nybegynnere, siden man vanskelig kan gjøre øvelsene feil. Frivekter krever en del terping på teknikk.
Aesthetics Skrevet 4. august 2017 #10 Skrevet 4. august 2017 Phil Heath, som er 6x Mr. Olympia i bodybuilding, bruker mer maskiner enn frivekter, så du skal ikke være redd for at det er ineffektivt. Så lenge du presser deg til det brenner på hvert sett, skal du se at fremgangen kommer. Med maskiner slipper man i stor grad å tenke så mye på teknikk, da maskinene er formet for å simplifisere øvelsene. Det er imidlertid helt korrekt som @Roci sier, du vil gå glipp av en hel del trening for kjernemuskulaturen hvis du utelukkende bruker maskiner, nettopp pga. det faktum at de simplifiserer øvelsene for deg. Dette kan du fikse med å aktivt trene mage og korsrygg, da.
Gjest Ingenting2 Skrevet 4. august 2017 #11 Skrevet 4. august 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker også å bruke apparater når jeg trener styrke. Alle sier det ikke har noen effekt, og at frivekter er bedre, men jeg er blitt mye sterkere etter at jeg begynte. Feks etter å ha brukt nedtrekk-apparatet i noen måneder klarte jeg nettopp min første pullup ever Anonymkode: 64cc9...aa0 Jeg regner ikke nedtrekk som typisk apparat-trening egentlig. Men kanskje vi tenker på ulike nedtrekk?
penny_ Skrevet 4. august 2017 #12 Skrevet 4. august 2017 (endret) 31 minutter siden, Aesthetics skrev: Phil Heath, som er 6x Mr. Olympia i bodybuilding, bruker mer maskiner enn frivekter, så du skal ikke være redd for at det er ineffektivt. Så lenge du presser deg til det brenner på hvert sett, skal du se at fremgangen kommer. Med maskiner slipper man i stor grad å tenke så mye på teknikk, da maskinene er formet for å simplifisere øvelsene. Det er imidlertid helt korrekt som @Roci sier, du vil gå glipp av en hel del trening for kjernemuskulaturen hvis du utelukkende bruker maskiner, nettopp pga. det faktum at de simplifiserer øvelsene for deg. Dette kan du fikse med å aktivt trene mage og korsrygg, da. Men bodybuilding handler vel mest om å se bra og ikke det å ha en funksjonell kropp? Eller... kroppen må jo fungere for at man skal klare å drive med bodybuilding, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Endret 4. august 2017 av penny_
Aesthetics Skrevet 4. august 2017 #13 Skrevet 4. august 2017 28 minutter siden, penny_ skrev: Men bodybuilding handler vel mest om å se bra og ikke det å ha en funksjonell kropp? Eller... kroppen må jo fungere for at man skal klare å drive med bodybuilding, men du skjønner sikkert hva jeg mener. Hovedfokuset for de fleste bodybuildere ligger naturligvis på symmetri, proposjoner og størrelse, dog kan man likevel holde seg rimelig funksjonell. Man blir ikke god på hinderløyper gjennom bodybuilding, akkurat, men det er hva man gjør det til. Selv er jeg bodybuilder, men jeg er over gjennomsnittet spretten, driver med forskjellige ballsporter, kan gå over en fotballbane på hendene og har drevet mye med dans. Vet ikke helt hvordan du definerer "funksjonell kropp", men jeg liker å tro at min kropp er tilstrekkelig funksjonell, i alle fall. Uttøying er selvsagt en viktig bidragsyter i dette for å holde kroppen fleksibel, men vektløfting hjelper også veldig på dette da du i slutten av den eksentriske fasen i et løft strekker musklene godt med motstand, forutsatt at man gjør øvelsen riktig. Svarte jeg greit på spørsmålet ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå