Gå til innhold

Gutter er så hjelpsomme

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Etter flere år på et studie med gutter i overtall, og nå i en jobb som eneste jente blant 10 gutter så har jeg registrert en ting...

Man får utrolig god hjelp av gutter, de tar seg tid til å forklare og hjelper masse om man står fast. Jeg tror ikke de har noen baktanke fordi at jeg er jente, er ikke det jeg mener. Men på skolen f.eks, så var det jo krise for en jentegruppe hvis noen så oppgaven deres eller "kopierte" et svar eller noe. Mens guttegruppene var utrolig hjelpsomme, og ga oss ofte hele besvarelsen deres så vi kunne bruke den om vi sto fast. Har inntrykk av at jentene generelt er opptatt av sitt eget arbeid, og av å få det gjort.

Det var en episode siste året på mitt it-studie... En jentegruppe og en guttegruppe skulle ha en fremføring sammen der de skulle stille hverandre spørsmål osv. Og jentegruppa hadde glemt å legge restriksjoner på oppgaven sin så alle kunne få tilgang til den. Guttegruppa kikka litt på denne, for å se hva de hadde skrevet om, og det ble helvete!! Jentene klikka helt, grein og gikk til læreren. Guttene forsto ingenting... de skulle jo snakke om samme oppg. og tilbød jentene å se på deres oppg.

Har blitt utrolig godt mottatt på den nye jobben her jeg foreløpig bare jobber med gutter. Og på skolen virka det flere ganger som om guttene nedprioriterte sitt eget arbeid og heller ville hjelpe om vi sto fast. Fikk aldri noe særlig hjelp av jentene egentlig. De hadde som regel nok med sitt... Selv om de hadde gjort nettopp det man spurte om, så huska de typisk ikke hvordan de gjorde det. Det er noe i dette, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg orket å dra frem grunnfagspensum psykologi, kunne jeg henvist til en undersøkelse som viser akkurat dette. Menn hjelper oftere kvinner. Kvinner skal visstnok ikke gjøre noen forskjell på hvem de hjelper mest.

Hadde vært interessant å vite om gutter føler at de oftere får hjelp fra jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Hadde jeg orket å dra frem grunnfagspensum psykologi, kunne jeg henvist til en undersøkelse som viser akkurat dette. Menn hjelper oftere kvinner. Kvinner skal visstnok ikke gjøre noen forskjell på hvem de hjelper mest.

Hadde vært interessant å vite om gutter føler at de oftere får hjelp fra jenter.

ja enig :) men tror fortsatt generelt at menn er mer hjelpsomme enn kvinner. kvinner er oftere opptatt av sitt eget arbeid, og menn er ofte veldig lite egoistiske. enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...både og. I studiet mitt er guttene hypermotiverte og veldig kvasi-seriøse. De er ikke spesielt hjelpsomme.. Tror det kommer an på personlighet :) Og kanskje også måte man spør om hjelp på. Ikke usannsynlig at du oppfører deg annerledes når du spør om hjelp fra gutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv ii.
Tja...både og. I studiet mitt er guttene hypermotiverte og veldig kvasi-seriøse. De er ikke spesielt hjelpsomme.. Tror det kommer an på personlighet :) Og kanskje også måte man spør om hjelp på. Ikke usannsynlig at du oppfører deg annerledes når du spør om hjelp fra gutter.

OK da, jeg innrømmer at jeg knepper opp en knapp... :wink:

Nei helt seriøst. jeg synes jeg har merka dette i årevis jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har inntrykk av at også hypermotiverte eller ambisiøse gutter også tar seg tid til å hjelpe. de ser liksom ikke på det som å hjelpe konkurrenten eller at de taper av egen tid.. Kanskje det har med kjønnsroller å gjøre, har jo ikke lagt merke til om de hjelper andre gutter like mye som de hjelper jenter. Men det er IKKE knyttet til seksuelle baktanker.

Og det gjelder nok ikke like mye i heimen, nei. Dessverre. Har vært på hyttetur med gutter som er verdens søteste og mest hjelpsomme medstudenter - og hvor er de når man skal lage mat? Vaske opp? Rydde før man drar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Forøvrig gjorde en av våre psykologiforelesere nylig et studium hvor hun fant det motsatte. Menn/gutter bruker skitne triks på å komme seg fram i livet, og hjelper ingen, kvinner derimot er ikke så nøye og vil heller hjelpe andre og sørge for godt miljø enn å gjøre det bra selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Vet ikke, har opplevd begge deler fra begge kjønn. Den særeste, mest egoistiske og minst hjelpsomme jeg var borti på skolen var en gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...