WubWub Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 (endret) Kan en som mottar ung uførepensjon kalle seg en pensjonist da han har pensjonistkort (honnørkort) og mottar per sms en gang i måneden "Du har fått X SUM i pensjon". Er han da en pensjonist til tross for at han kanskje er 21 år? KJØR DEBATT Endret 3. august 2017 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Debatt om semantikk må være noe av det kjedligste jeg vet. Ord er ord, de betyr det man vil de skal bety Anonymkode: 62a1d...065 3
WubWub Skrevet 3. august 2017 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Debatt om semantikk må være noe av det kjedligste jeg vet. Ord er ord, de betyr det man vil de skal bety Anonymkode: 62a1d...065 Uenig. Ord betyr det ordboken sier de skal bety. Om alle hadde egne definisjoner og betydninger på ord ville vi ikke hatt muligheten til å tale samme språk eller kommunisere. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 3 minutter siden, WubWub skrev: Kan en som mottar ung uførepensjon kalle seg en pensjonist da han har pensjonistkort (honnørkort) og mottar per sms en gang i måneden "Du har fått X SUM i pensjon". Er han da en pensjonist til tross for at han kanskje er 21 år? KJØR DEBATT Ingen mottar uførepensjon i dag, den ordningen ble avskaffet 31.12.2014. Nå heter det uføretrygd. Dermed faller grunnlaget for spørsmålet og følgespørsmålene dine bort. Anonymkode: ec459...c33 5
WubWub Skrevet 3. august 2017 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen mottar uførepensjon i dag, den ordningen ble avskaffet 31.12.2014. Nå heter det uføretrygd. Dermed faller grunnlaget for spørsmålet og følgespørsmålene dine bort. Anonymkode: ec459...c33 Åh. Rart statens pensjonskasse fremdeles kaller det uførepensjon da og jeg fremdeles får sms en gang i måneden med "Du har mottatt 20 500kr i pensjon". Burde de ikke oppdatere det til "Du har mottatt 20 500kr i trygd" om det er slik du hevder? Artikler fra statens pensjonskasse datert til 2017 ; https://www.spk.no/Uforepensjon/ UFØREPENSJON Har du fått redusert inntektsevnen din på grunn av sykdom eller skade, kan du ha rett til uførepensjon fra Statens pensjonskasse. Pensjonen utbetales vanligvis når du har vært sykmeldt i ett år. https://www.spk.no/Pensjon/Uforepensjon/slik-beregnes-uforepensjon/
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 21 minutter siden, WubWub skrev: Åh. Rart statens pensjonskasse fremdeles kaller det uførepensjon da og jeg fremdeles får sms en gang i måneden med "Du har mottatt 20 500kr i pensjon". Burde de ikke oppdatere det til "Du har mottatt 20 500kr i trygd" om det er slik du hevder? Artikler fra statens pensjonskasse datert til 2017 ; https://www.spk.no/Uforepensjon/ UFØREPENSJON Har du fått redusert inntektsevnen din på grunn av sykdom eller skade, kan du ha rett til uførepensjon fra Statens pensjonskasse. Pensjonen utbetales vanligvis når du har vært sykmeldt i ett år. https://www.spk.no/Pensjon/Uforepensjon/slik-beregnes-uforepensjon/ Da henger ikke statens pensjonskasse med i svingene. Gå til Nav og gå til politikernes vedtak om omgjøring av uførepensjon til uføretrygd. Anonymkode: ec459...c33
WubWub Skrevet 3. august 2017 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da henger ikke statens pensjonskasse med i svingene. Gå til Nav og gå til politikernes vedtak om omgjøring av uførepensjon til uføretrygd. Anonymkode: ec459...c33 Ok så den statlige etaten som deler ut uførestønader er ikke oppdatert enda? Eller kanskje du har blandet litt her? Det som har blitt omgjort er det som kalles midlertidig/tidsbegrenset uføre. Før het det uførepensjon men nå heter det uføreytelse. Men det gjelder bare for en midlertidig stønad og ikke en permanent noe som ung uføre er. Den heter fremdeles uførepensjon så statens pensjonskasse tar ikke feil.
ekkoet Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 Jeg tenker at pensjon er noe man mottar og det finnes flere typer pensjon. Den vanligste pensjonen er alderspensjon og mottar man denne er man pensjonist. For å bli pensjonist må i mine ører man "pensjonere seg", dvs gå ut av arbeidslivet pga. alder eller aldersrelaterte årsaker. At man kjøper en viss billett på bussen betyr ikke at man er noe, det er bare lettere med en sekkepost enn en for hver grunn. Feks. om "alle kan reise på barnebiletter på lørdager!" så blir ikke jeg barn om jeg tar buss på lørdager Dette er ingen fasit, men slik det høres ut i mitt hode. Er man pensjonist er det implisitt at man er gammel (med mindre man er ballettdanser).
WubWub Skrevet 3. august 2017 Forfatter #9 Skrevet 3. august 2017 5 minutter siden, ekkoet skrev: Jeg tenker at pensjon er noe man mottar og det finnes flere typer pensjon. Den vanligste pensjonen er alderspensjon og mottar man denne er man pensjonist. For å bli pensjonist må i mine ører man "pensjonere seg", dvs gå ut av arbeidslivet pga. alder eller aldersrelaterte årsaker. At man kjøper en viss billett på bussen betyr ikke at man er noe, det er bare lettere med en sekkepost enn en for hver grunn. Feks. om "alle kan reise på barnebiletter på lørdager!" så blir ikke jeg barn om jeg tar buss på lørdager Dette er ingen fasit, men slik det høres ut i mitt hode. Er man pensjonist er det implisitt at man er gammel (med mindre man er ballettdanser). og her er du inne på sakens kjerne. for jeg skulle nemlig ta bussen, da jeg har et veldig ungt utseendet så spurte busssjåføren "barn eller voksen?" , jeg svarer "pensjonist" , han ser på meg så ler han å svarer "ok så nebbete som du er så tipper jeg vel barn" sier han mens han ler. Men jeg var ikke nebbete, jeg slang frem pensjonistkortet så sier jeg "hører du dårlig eller, pensjonist sa jeg", han tittet på rabattkortet mitt så forsvant gliset han hadde som dugg for solen før han kremtet frem "uh øh eh uhm beklager". 2
ekkoet Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 Da tenker nok han automatisk at er man pensjonist så er man gammel. Men du måtte jo skjønne at han ikke ville tro deg på det om du ikke viste pensjonistkortet automatisk? (Heter kortet pensjonistkort?) 1
WubWub Skrevet 3. august 2017 Forfatter #11 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, ekkoet skrev: Da tenker nok han automatisk at er man pensjonist så er man gammel. Men du måtte jo skjønne at han ikke ville tro deg på det om du ikke viste pensjonistkortet automatisk? (Heter kortet pensjonistkort?) det har to navn, pensjonistkort og honnørkort. joda jeg skjønte jo det, men greia var at jeg måtte lete i lommene før jeg fant kortet så jeg svarte han før jeg hadde funnet det. jeg skulle hverken ha barnebillett eller voksenbillett men en pensjonistbillett så han fikk uansett korrekt svar.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #12 Skrevet 4. august 2017 Svigerfar var alderspensjonist, og han sa alltid at "nå kom barnetrygden" da han mottok pensjonen sin. Men svaret på spørsmålet ditt er ja, en ufør er pr definisjon en pensjonist. En pensjonist er en som lever av sin pensjon, og pensjon er "kontantbeløp som utbetales etter pensjonering". Sitat Pensjon Kontantbeløp som utbetales etter pensjonering. Pensjoneringsalder Den alderen en person trer helt eller delvis ut av arbeidslivet. Pensjoneringsalderen kan være lavere eller høyere enn den formelle pensjonsalderen. Men som jeg skrev i første innlegg, det er vanlig å skille mellom alderspensjonister, og andre pensjonister. Anonymkode: 809c5...a16 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #13 Skrevet 4. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Svigerfar var alderspensjonist, og han sa alltid at "nå kom barnetrygden" da han mottok pensjonen sin. Men svaret på spørsmålet ditt er ja, en ufør er pr definisjon en pensjonist. En pensjonist er en som lever av sin pensjon, og pensjon er "kontantbeløp som utbetales etter pensjonering". Men som jeg skrev i første innlegg*, det er vanlig å skille mellom alderspensjonister, og andre pensjonister. Anonymkode: 809c5...a16 *Det skulle selvsagt stå, "men som jeg skrev i første setning" Anonymkode: 809c5...a16
WubWub Skrevet 4. august 2017 Forfatter #14 Skrevet 4. august 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Svigerfar var alderspensjonist, og han sa alltid at "nå kom barnetrygden" da han mottok pensjonen sin. Men svaret på spørsmålet ditt er ja, en ufør er pr definisjon en pensjonist. En pensjonist er en som lever av sin pensjon, og pensjon er "kontantbeløp som utbetales etter pensjonering". Men som jeg skrev i første innlegg, det er vanlig å skille mellom alderspensjonister, og andre pensjonister. Anonymkode: 809c5...a16 Ok takk, var egentlig det jeg lurte på. Flere mennesker har reagert på at jeg kaller meg selv pensjonist til tross for at jeg er ung. Men per definisjon er det korrekt. Om jeg mottar pensjon så er jeg pensjonist så enkelt er det
WubWub Skrevet 4. august 2017 Forfatter #16 Skrevet 4. august 2017 8 minutter siden, For et liv skrev: Nei, han er trygda. Hvorfor heter det da pensjon?
WubWub Skrevet 4. august 2017 Forfatter #17 Skrevet 4. august 2017 Akkurat nå, For et liv skrev: Det heter uføretrygd nå. Nei det heter det ikke.
Gjest En dråpe i havet Skrevet 4. august 2017 #18 Skrevet 4. august 2017 For min del vil jeg kalle vedkommende uføretrygdet, det er bare at ordet pensjon/pensjonist forbinder jeg med en gammel person. Pensjonist = Retiree (a person who has retired from employment). Retired (having left one's job and ceased to work). Så egentlig blir det ikke galt å kalle en som er uføre som 21 år pensjonist.
Hurepoix Skrevet 4. august 2017 #19 Skrevet 4. august 2017 (endret) 21 minutter siden, Kong Triton skrev: Pensjonist = Retiree (a person who has retired from employment). Retired (having left one's job and ceased to work). Norsk og engelsk kan ikke sammenlignes så lett. Pensjon kommer av fransk pension, fra latin pēnsiō, pēnsiōnem, betaling, vekt, rente, fra latin pendere, å veie (fra den gang man betalte med veid sølv og gull). Den samme rota finner en i kompensasjon, avveiing (mht. erstatning). En pensjonist er da en person som nyter godt av en slik utbetaling. I våre dager nesten ensbetydende med en alderspensjonist, men kunne tidligere også bety stipendiat (kunstner, vitenskapsmann osv. med offentlig stipend / kunstnerlønn), losjerende (i pensjonat, internat osv.) osv. En annen form er pensjonær. Med (alders)pensjonist forstod man tidligere nesten alltid pensjonert embetsmann eller (høyere) offentlig tjenestemann, da det kun var de som hadde pensjon. Andre, private næringsdrivende, lavere offentlige tjenestemenn og kvinner var rentenister, kårfolk, fattigkasseunderstøttede eller enker (eventuelt med enkepensjon fra enkekasse osv.) Endret 4. august 2017 av Hurepoix
Hurepoix Skrevet 4. august 2017 #20 Skrevet 4. august 2017 (endret) I republikken De forente Nederland var pensionaris (pensjonist, pensjonær = lønnet embetsmann) en av de fremste embetstitlene og mange byer, provinser og selveste republikken (generalstendene) hadde sine by- og råds-pensjonister. Generalstendenes rådspensjonist var i praksis De forente Nederlands statsminister. Se https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensionaris eller https://da.wikipedia.org/wiki/Pensionær_(titel) Endret 4. august 2017 av Hurepoix
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå