AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Er litt fortvilet her. Hunden vår på 1,5 år har plutselig mistet helt lysten på tørrfôr. Holdt på sånn en liten stund. Vært hos vetrinær, han er frisk og rask, men må legge på seg noen kilo, men jaggu ikke lett når han bare snur rompa til matskåla. Prøvd å bytte for, det funket i 3 dager (blandet nytt og gammelt, han silte ut det nye og spiste bare det, det gamle lå igjen) prøvd å blande i litt våtfor for å "sprite" det opp, snuser og slikker litt på det, men spiser ikke. Han oppfører seg helt som seg selv, "hoppende" glad og aktiv.. Tips? er jakthund, så om bare noen uker skal han være MYE i aktivitet og trenger noe å gå på. Anonymkode: d9212...0d8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Har du prøvd rått fôr? De fleste hunder elsker det. Kanskje kunne du prøve å blande rått fôr med tørrfôr, virkelig gni inn tørrfôret med det råe og se om det hjelper? Anonymkode: ebd32...55e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Vi "baker" tørrfôret inn i vom til vår canan, da spiser han begge deler. Anonymkode: af8be...ea2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Skal prøve det hva bruker dere? Noe man kan kjøpe på dagligvare eller må man på dyrebutikk/vetrinær? Aldri testet ut rå mat til han før.. Anonymkode: d9212...0d8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal prøve det hva bruker dere? Noe man kan kjøpe på dagligvare eller må man på dyrebutikk/vetrinær? Aldri testet ut rå mat til han før.. Anonymkode: d9212...0d8 Prøv vom og hundemat, de fleste dyrebutikker har det. Ellers så kan dere lese dere opp å kjøpe rå mat på butikken som kan gies Anonymkode: 593c5...7af 1
Gjest RIFF/LIFE Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 (endret) Jeg må blande tørrfór med fiskeolje. Da spiser mine tørrfôr Endret 6. august 2017 av RIFF/LIFE .
nurcos Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 Enig med de over som skriver vom og hundemat. Jeg hadde også en hund som nesten ikke spiste tørrfor, og var undervektig. Gikk over til vom og hundemat, og nå er hun normalvektig, og har mye finere pels og virker rett og slett friskere.
Perle Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 (endret) Vom og hundemat er genialt om man vil ha en kresen hund opp i vekt. De kommer i flere forkjellige smaker, og spiser ikke hunden det ene, så kansje den liker det andre. Når det er sagt, vil ingen frisk hund sulte ved matskålen og dø. Den spiser tørrfòret om den blir sulten nok. På felleskjøpet får man også kjøpt frysetørjet vom i pose som innholder masse kalorier. https://www.felleskjopet.no/butikk/kjaeledyr/hund/utstyr-til-hund/app-freeze-dried-vom-500gr-50279165/ Endret 3. august 2017 av Perle
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #9 Skrevet 4. august 2017 4 timer siden, Perle skrev: Vom og hundemat er genialt om man vil ha en kresen hund opp i vekt. De kommer i flere forkjellige smaker, og spiser ikke hunden det ene, så kansje den liker det andre. Når det er sagt, vil ingen frisk hund sulte ved matskålen og dø. Den spiser tørrfòret om den blir sulten nok. På felleskjøpet får man også kjøpt frysetørjet vom i pose som innholder masse kalorier. https://www.felleskjopet.no/butikk/kjaeledyr/hund/utstyr-til-hund/app-freeze-dried-vom-500gr-50279165/ Ja, det er sant. En dag ville ikke hunden min ha frokost. Og det var rart fordi når jeg spør om hun vil ha mat, blir hun hoppende glad. Men hun ville ikke ha noe. Da jeg sjekket henne for å finne ut om hun var syk, eller hvorfor hun var så rar. Så jeg når jeg sjekket munnen at hun hadde knekt 2 tenner. Det hadde nok skjedd dagen før, hvor hun hadde gnagd på bein. Fikk time dagen etter hos vet, som trakk tenne. Og 1 ukene etterpå knasket hun tørrfòr som vanlig igjen. 🙂 Anonymkode: c7242...703
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #10 Skrevet 4. august 2017 Må han spise tørrfor? Anonymkode: 119f5...644
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #11 Skrevet 4. august 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må han spise tørrfor? Anonymkode: 119f5...644 Nei nei, men han må jo spise mat, og han må opp i vekt for han er for tynn. Derdor jeg spør om noen har tips, føler jeg har prøvd det meste uten hell. Men skal ut å kjøpe vom og prøve det 👍🏻 Anonymkode: d9212...0d8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #12 Skrevet 4. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei nei, men han må jo spise mat, og han må opp i vekt for han er for tynn. Derdor jeg spør om noen har tips, føler jeg har prøvd det meste uten hell. Men skal ut å kjøpe vom og prøve det 👍🏻 Anonymkode: d9212...0d8 Gi hunden noe mat bare, det er ikke så komplisert som forprodusentene skal ha det til. Min får det jeg spiser pluss rått kjøtt, fisk og bein, og er frisk som en fisk. Min forrige hund fikk det også. Hun var en schæfer som levde 11 år. Jeg var på et foredrag med en ernæringsekspert på hund for etpar år siden, og hun sa foring av hunder er ikke noen rakettvitenskap slik som vi har blitt opplært til å tro idag. De er hovedsakelig kjøttetere som kan fordøye endel annen mat også. Her er et foringsforslag til hund: http://www.dyrealternativen.com/42518673 Anonymkode: 119f5...644
NoDiggity Skrevet 4. august 2017 #14 Skrevet 4. august 2017 Mine hunder får en blanding av tørrfôr fra f.eks canagan/orijen o.l + vom og hundemat eller våtfôr. Dersom de ikke vil ha mat, fjerner jeg maten etter et par minutter og setter den i kjøleskapet til neste dag. Og det er kanskje derfor de alltid spiser maten sin også Men maten er mer tiltrekkende om du ikke bare gir tørrfôr, ja. Her går det altså (jeg har små hunder) i en bitteliten neve tørrfôr, et par ss råfôr eller våtfôr, olje, vitaminer, gjerne bær. Det blandes med vann og så får tørrfôret svelle ferdig før de får maten. 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #15 Skrevet 4. august 2017 1 time siden, Simbyxor skrev: Hva med vom og hundemat eller råfôring? Skal prøve vom 😊 Anonymkode: d9212...0d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #16 Skrevet 4. august 2017 2 minutter siden, NoDiggity skrev: Mine hunder får en blanding av tørrfôr fra f.eks canagan/orijen o.l + vom og hundemat eller våtfôr. Dersom de ikke vil ha mat, fjerner jeg maten etter et par minutter og setter den i kjøleskapet til neste dag. Og det er kanskje derfor de alltid spiser maten sin også Men maten er mer tiltrekkende om du ikke bare gir tørrfôr, ja. Her går det altså (jeg har små hunder) i en bitteliten neve tørrfôr, et par ss råfôr eller våtfôr, olje, vitaminer, gjerne bær. Det blandes med vann og så får tørrfôret svelle ferdig før de får maten. Jeg er å nøye på og ta det bort hvis han ikke spiser etter noen minutter. Skal prøve med vom eller noe slikt, å blande litt tørrfôr godt inn. så håper jeg han vil ha det når det er litt mer nytt og spennende Anonymkode: d9212...0d8
Gjest NotNaomi Skrevet 4. august 2017 #17 Skrevet 4. august 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Er litt fortvilet her. Hunden vår på 1,5 år har plutselig mistet helt lysten på tørrfôr. Holdt på sånn en liten stund. Vært hos vetrinær, han er frisk og rask, men må legge på seg noen kilo, men jaggu ikke lett når han bare snur rompa til matskåla. Prøvd å bytte for, det funket i 3 dager (blandet nytt og gammelt, han silte ut det nye og spiste bare det, det gamle lå igjen) prøvd å blande i litt våtfor for å "sprite" det opp, snuser og slikker litt på det, men spiser ikke. Han oppfører seg helt som seg selv, "hoppende" glad og aktiv.. Tips? er jakthund, så om bare noen uker skal han være MYE i aktivitet og trenger noe å gå på. Anonymkode: d9212...0d8 Har et råd jeg har fulgt selv. Tunfisk i olje på toppen av tørrfôr. Det funker alltid.
NoDiggity Skrevet 4. august 2017 #18 Skrevet 4. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er å nøye på og ta det bort hvis han ikke spiser etter noen minutter. Skal prøve med vom eller noe slikt, å blande litt tørrfôr godt inn. så håper jeg han vil ha det når det er litt mer nytt og spennende Anonymkode: d9212...0d8 Heldig hund da, som får jakte og være aktiv - gjøre det den er ment for! Ordner seg sikkert med maten, de fleste arbeidshunder er gjerne i tynneste laget, men det er jo ikke farlig. Mennesker som presterer høyt har sjelden mange gram fett de heller. Det som er farlig er å være overvektig, dette sliter ekstremt på ledd og sener hos hunden. Og det virker som om mange veterinærer foretrekker at hundene heller er litt for tjukke enn motsatt (sier ikke at det er tilfellet hos din vet altså). Er pelsen blank og hunden aktiv og blid ville jeg virkelig ikke vært bekymret. Lykke til Det går jo også an å tilby griseøre etc i blant hvis han trenger mer fett.
Simbyxor Skrevet 4. august 2017 #19 Skrevet 4. august 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal prøve vom 😊 Anonymkode: d9212...0d8 Lurt det Ellers, hvis hunden ikke vil ha det, kan du jo råfôre, det liker de fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå