AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Jeg er akkurat ferdig utdannet som lærer, og skal begynne å jobbe på en videregående skole. Av og til, sånn ca to-tre ganger i året, røyker jeg hasj. Jeg lurer rett og slett på hva som ville ha skjedd dersom jeg ble tatt for dette (av politiet altså)? Vil det få konsekvenser for jobben? Jeg har lyst til å fortsette å kose meg med det ett par ganger i året, men det er ikke verdt å ofre karrieren heller. Noen som har peiling? Og dette er ikke en diskusjon om cannabis eller narkotika. Ønsker kun å vite konsekvensene. Anonymkode: b6142...a0c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Hvis du blir tatt kan det muligensbli en utfordring ved evt jobb bytte om det kreves politiattest. Anonymkode: ba12d...683 4
Minlillesky Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Det kreves politiattest når man skal jobbe med barn. Så blir du tatt, så blir det vanskelig for deg med jobb bytte.. Du kan og miste jobben.. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Dersom aktuelle arbeidsplasser krever politiattest kan det bli et problem dersom du blir tatt, ja (jeg er ikke helt sikker på om arbeidsgiver har lovhjemmel for å hente inn opplysninger om denne typen lovbrudd ved ansettelse i skoleverket, men det vet kanskje noen andre?) Har du alt fått en jobb så har ikke arbeidsgiver lov å kreve politiattest gjennom et løpende arbeidsforhold, så dersom et slikt lovbrudd er noe en ny arbeidsgiver har lovhjemmel til å innhente opplysninger om så er det vel bare å forbli i den jobben du alt har (det er nemlig ikke alle typer lovbrudd som dukker opp på politiattesten, det er kun brudd på visse lover avhengig av hva slags type jobb du har fått tilbud om) Anonymkode: 0e939...1e1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 Ja, jeg har jo fått en politiattest nå. Ser jo at narkotikaloven er med der, men lurte på om "dosen" har noe å si. Mest sannsynlig ikke. Ja ja, da var den "moroa" over. Er jo ikke verdt å kaste bort de fem årene på skolebenken. Anonymkode: b6142...a0c 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 Blir litt skremt når du skriver du er ferdig utdannet lærer og lurer på om bare litt narkotika er lovlig. Narkotika uansett hvor lite det er straffbart i følge norske lover. Anonymkode: d6f5b...e46 5
Miklo Velka Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir litt skremt når du skriver du er ferdig utdannet lærer og lurer på om bare litt narkotika er lovlig. H*n spør ikke om det er lovlig, kun hvilke konsekvenser det muligens kan få for jobben. 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir litt skremt når du skriver du er ferdig utdannet lærer og lurer på om bare litt narkotika er lovlig. Narkotika uansett hvor lite det er straffbart i følge norske lover. Anonymkode: d6f5b...e46 Hva har det å si hvilken utdannelse han har? Er sikkert en del leger, ingeniører, snekkere og bensinstasjonansatte som har lurt på det samme. Jeg er lærer og ble tatt i å røyke under en razzia noen år før jeg begynte i jobben. Står ikke noe sted om det i politiattesten min. Anonymkode: eb1f7...b99 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 Dette bør du ikke gamble med. Skal du røyke cannabis bør du gjøre det lovlig. Det betyr at du må ta et par turer i året til steder det er lov. F.eks tur til Amsterdam. Anonymkode: d406c...90f 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er akkurat ferdig utdannet som lærer, og skal begynne å jobbe på en videregående skole. Av og til, sånn ca to-tre ganger i året, røyker jeg hasj. Jeg lurer rett og slett på hva som ville ha skjedd dersom jeg ble tatt for dette (av politiet altså)? Vil det få konsekvenser for jobben? Jeg har lyst til å fortsette å kose meg med det ett par ganger i året, men det er ikke verdt å ofre karrieren heller. Noen som har peiling? Og dette er ikke en diskusjon om cannabis eller narkotika. Ønsker kun å vite konsekvensene. Anonymkode: b6142...a0c Ville ikke tatt sjansen. Men en lærer som skal undervise på videregående burde vite når man skal bruke ett og når man skal bruke et. Anonymkode: e0802...443 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 Politiattesten går kun på om du kan jobbe med barn. Altså om du har gjort noe ulovlig i forhold til barn. Står ikke noe om annet. Jeg er rektor. Hadde du fortalt meg du røyka hasj et par ganger i året ville jeg bedt deg kutte det ut. (Slik jeg ville sagt til alle andre yrkesgrupper.) Anonymkode: c095d...704
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #12 Skrevet 3. august 2017 Har også en jobb som har krevd politiattest ved ansettelsen, så vidt jeg husker så står det i arbeidskontrakten at arbeidsgiver kan forlange en oppdatert politiattest underveis i stillingsperioden. Selv har jeg mange forhåndsregler rundt røykingen, f.eks. at det er kjæresten som skal stå for kjøpet av greiene da det ikke vil ha konsekvenser for jobben til kjæresten om h*n skulle bli tatt, og at det går minimum 24 timer mellom røyk og jobb. Her er det som regel litt røyking på kvelden i helgene, og vi bor langt ute til skogs og dermed ingen forstyrrelser eller forbigåere. Anonymkode: 2208a...d16 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #13 Skrevet 3. august 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også en jobb som har krevd politiattest ved ansettelsen, så vidt jeg husker så står det i arbeidskontrakten at arbeidsgiver kan forlange en oppdatert politiattest underveis i stillingsperioden. Selv har jeg mange forhåndsregler rundt røykingen, f.eks. at det er kjæresten som skal stå for kjøpet av greiene da det ikke vil ha konsekvenser for jobben til kjæresten om h*n skulle bli tatt, og at det går minimum 24 timer mellom røyk og jobb. Her er det som regel litt røyking på kvelden i helgene, og vi bor langt ute til skogs og dermed ingen forstyrrelser eller forbigåere. Anonymkode: 2208a...d16 Forholdsregler mener du vel... Anonymkode: 37308...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #14 Skrevet 3. august 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forholdsregler mener du vel... Anonymkode: 37308...a2a Så flink du er som korrekturleser Anonymkode: 2208a...d16 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #15 Skrevet 4. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har jo fått en politiattest nå. Ser jo at narkotikaloven er med der, men lurte på om "dosen" har noe å si. Mest sannsynlig ikke. Ja ja, da var den "moroa" over. Er jo ikke verdt å kaste bort de fem årene på skolebenken. Anonymkode: b6142...a0c Det er jo mulig å dra til for eksempel Nederland, om du synes det er verdt det. Anonymkode: 18634...1ba
Gjest Coolaid Skrevet 4. august 2017 #16 Skrevet 4. august 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er akkurat ferdig utdannet som lærer, og skal begynne å jobbe på en videregående skole. Av og til, sånn ca to-tre ganger i året, røyker jeg hasj. Jeg lurer rett og slett på hva som ville ha skjedd dersom jeg ble tatt for dette (av politiet altså)? Vil det få konsekvenser for jobben? Jeg har lyst til å fortsette å kose meg med det ett par ganger i året, men det er ikke verdt å ofre karrieren heller. Noen som har peiling? Og dette er ikke en diskusjon om cannabis eller narkotika. Ønsker kun å vite konsekvensene. Anonymkode: b6142...a0c Du er kun opptatt av hva som skjer dersom du blir tatt. Jeg syns du burde være mer opptatt av at du er en rollemodell ovenfor ungdom. Det handler om du er "ekte" på innsiden. Dersom du blir tatt får du vel bare et forenklet forelegg som du kan vedta på stedet, du blir bøtelagt om mengden ikke er noe særlig. Vet ikke hvordan det ser ut på rullebladet men tviler på om det dukker opp der. Hvorfor spør du ikke politiet eller en advokat? Uansett, tenk på hvem du er ovenfor disse ungdommene. Det blir veldig feil med "gjør som jeg sier - ikke som jeg gjør" holdninger.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #17 Skrevet 4. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo mulig å dra til for eksempel Nederland, om du synes det er verdt det. Anonymkode: 18634...1ba Nja. Det kjipe med å reise til utlandet er at man må forholde seg til dobbelt sett lover. Det som gjelder i landet du bor og deg som gjelder i landet du besøker. Blir man stanset i tollen av en hund som lukter noe og man blir anmeldt, har ikke hvor man brukte narkotika noe å si siden det er straffbart i Norge. Anonymkode: 0a159...781 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #18 Skrevet 4. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nja. Det kjipe med å reise til utlandet er at man må forholde seg til dobbelt sett lover. Det som gjelder i landet du bor og deg som gjelder i landet du besøker. Blir man stanset i tollen av en hund som lukter noe og man blir anmeldt, har ikke hvor man brukte narkotika noe å si siden det er straffbart i Norge. Anonymkode: 0a159...781 Siterer meg selv for å legge til noe. Det kommer endel over grensa fra Nederland og myndighetene har høy frekvens på sjekk av innreisende. Så jeg vil faktisk tro det er større sjans for å bli anmeldt etter en helg i Nederland enn etter fest i Norge. Anonymkode: 0a159...781
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #19 Skrevet 4. august 2017 Det var sikkert gøy, men nå er du voksen med seriøs jobb. På tide å finne på noe annet som passer med de verdier du bør ha som lærer og som er hyggelig for deg. Anonymkode: cdac6...c94 1
Rights Skrevet 4. august 2017 #20 Skrevet 4. august 2017 De er da søte, alle disse lovlydige borgene som skriver her, og det så politisk korrekt overhode mulig! Om du vil ta deg en joint noen ganger i året, hvorfor ikke bare gjøre det? Hvordan i all verden skal det kunne ha konsekvenser, med mindre du er dum som et brød og gjør det så åpenlyst at noen hanker deg inn for ditt grufulle lovbrudd? Da kan du også banne på at de politisk korrekte ønsker å brenne deg på et båle, slik som de tidligere hadde gjort med alle de jævla heksene som var ute der i vår herres land, og drev på med.. vel.. heksekunster! Er det ikke en uskreven regel at vi aldri skal tenke selv, men la alle andre ta seg av tenkingen? Kan være farlig å tenke selv 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå