Gå til innhold

Touchmetoden-har aldri skjønt den jeg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk et år på handelsskole uten å lære meg Touchmetoden

Jeg torde ikke spørre noen om dette,og ei heller visste hvordan jeg skulle formulere spørsmålet på en kort og konsis måte. Jeg slet og skulle sikkert hatt hjelp.Men slik ble det ikke

Mange år siden dette nå.

Men et spørsmål som dukker opp hos meg nå er Touchmetoden- hvordan kan folk skrive uten å se på tastaturet så treffsikkert uten å bomme. Jeg så jo opplegget og prøvde men hvordan unngå å bomme på tastene.

Nei jeg øvde og øvde ved hjelp av touchmetoden  men mestret aldri dette. Må være noe i veien med min hjerne. Konsentrasjonsproblem.

Hørte alle de andre maskinene som et evig forvirrende surr. De virket så treffsikre mens jeg satt der.

Mulig dette innlegg skulle vært under arbeid og utdanning men da må i så fall adm flytte det.

Huff sier jeg bare.

Anonymkode: ae3ea...5ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er problemet?

AnonymBruker
Skrevet

Øvelse gjør mester.

Anonymkode: 666fc...0a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mengdetrening,

Anonymkode: 71cec...dbf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kompis av meg skriver med pekefingrene. Gjennom hele skoleåret hvis det var div innleveringer osv så satt de andre og tastet som bare det, mens han satt og trykket en og en bokstav med pekefingrene. Noen får det bare ikke til, er ikke noe galt i det. Men ting tar jo ofte litt lenger tid :P 

Anonymkode: 5e442...ff0

• Liker 2
Skrevet

Synes det går greit. Gjør blant annet bruk av de små "knastene" på F og J (i hvert fall på mitt tastatur) som fungerer som referansepunkt.

Gjest Ingenting2
Skrevet

Asdf    Jklø

det er grunnprinsippet. Du ville daua av meg og punching, ser aldri på tastaturet. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du øvd på datamaskin eller på skrivemaskin? Tastene på datamaskiner ikke er så harde som på skrivemaskiner, så de fleste vil nok oppleve at det enklere å skrive på en datamaskin. Jeg kjøpte meg en gang i tiden en CD-ROM med øvelsesoppgaver, og den hjalp meg mye. Det er sikkert mulig å få kjøpt noe slikt fremdeles.

Anonymkode: 62ad4...b3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvilken bokstav som skal brukes til hvilken finger, blir som å lære å spille piano. 

Du begynner med tastene asdfghjkløæ deretter lærer du strekkene opp og ned med de riktige fingrene. Er det førstmlært så sitter det. 

Hadde i sin tid lærebok i metoden. 

Anonymkode: 7e468...62c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Nevian skrev:

Synes det går greit. Gjør blant annet bruk av de små "knastene" på F og J (i hvert fall på mitt tastatur) som fungerer som referansepunkt.

Å ..ja..nå så jeg det,at der var merker. Først nå..

Skriver mens jeg ser på tastaturet jeg da,og vandkelig uvane å endre,,,,nå..etter så mange år..

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du øvd på datamaskin eller på skrivemaskin? Tastene på datamaskiner ikke er så harde som på skrivemaskiner, så de fleste vil nok oppleve at det enklere å skrive på en datamaskin. Jeg kjøpte meg en gang i tiden en CD-ROM med øvelsesoppgaver, og den hjalp meg mye. Det er sikkert mulig å få kjøpt noe slikt fremdeles.

Anonymkode: 62ad4...b3a

Takk,kanskje prøve det.

Det ville vært en enorm mestringsfølelse

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hvilken bokstav som skal brukes til hvilken finger, blir som å lære å spille piano. 

Du begynner med tastene asdfghjkløæ deretter lærer du strekkene opp og ned med de riktige fingrene. Er det førstmlært så sitter det. 

Hadde i sin tid lærebok i metoden. 

Anonymkode: 7e468...62c

Jeg også. Men hadde konsentrasjonsvansker og torde ikke be om hjelp

Takk nå forsto jeg litt av prinsippet hverfall

• Liker 1
Gjest RIFF/LIFE
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kompis av meg skriver med pekefingrene. Gjennom hele skoleåret hvis det var div innleveringer osv så satt de andre og tastet som bare det, mens han satt og trykket en og en bokstav med pekefingrene. Noen får det bare ikke til, er ikke noe galt i det. Men ting tar jo ofte litt lenger tid :P 

Anonymkode: 5e442...ff0

Kanskje han hadde dysleksi?

Gjest RIFF/LIFE
Skrevet (endret)

Jeg tror det bare gikk av seg selv. Jeg kan til og med gjøre det på iPad og iPhone. 

Endret av RIFF/LIFE
.
Skrevet

Jeg startet med maskinskriving i 8.klasse den gangen det var valgfag. På de var det lokk som vi la et ark, sånn at arket skjulte hendene og tastaturet.

Så lærte vi fra et stort tastatur oppe ved tavla. Begynte med asdf jklø og holdt på med det til vi skulle ta ftf jyj osv osv... 

Jeg har skrevet på tastatur uten å se ned siden den gangen, men cluet er nok å ha noe å se etter uten å se ned. Og øve øve øve øve. 

Jeg skriver nå like fort som jeg prater. De eneste gangene jeg har problemer med å skrive riktig er når jeg må se ned på tastaturet for å taste passord eller kombinasjoner av store, små, tall og symboler. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kansjke tvinge meg til å ikke løfte håndleddet fra tastaturet?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, du er jo kvinne. Trenger jeg å si mer?

Anonymkode: 220c2...a38

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri lært meg touchmetoden, men skriver fort som faen likevel :P Du må bare bli kjent med tastaturet.

Anonymkode: 96235...2ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vel, du er jo kvinne. Trenger jeg å si mer?

Anonymkode: 220c2...a38

Ja, det hadde vært fint med en utdypning :)

Anonymkode: 96235...2ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...