AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Jente 19 Jeg og kjæresten min har vært i lag i 3 år nå, og tenker på å kjøpe oss bolig om få år. Men ingen av oss vet helt hvordan dette fungerer. Foreldrene våres er heller ikke til hjelp. Jeg har skjønt det sånn at vi må ta opp lån, men betale 30% av prisen på boligen selv? Eller hvordan fungerer det? Hvordan hadde dere penger til å kjøpe bolig? Jeg blir ferdig utdannet helsesekretær om 1 år, og tenker å begynne med sparingen da. Men da må jo vi spare ufattelig lenge? En helsesekretær tjener heller ikke så mye. Anonymkode: 30c59...38f
funginger Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Ja, dere må spare ufattelig lenge. Det er ikke vanlig at man er så ung når man kjøper seg bolig, da må du enten ha penger i familien eller ha jobbet fryktelig mye og spart. 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Dere må ha 15% av boligens kjøpesum i egenkapital, og ja det betyr at dere må spare lenge. Dere får heller ikke mer lån enn dere er i stand til å betjene. Anonymkode: 0173e...135 3
Pikeliten Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Synes denne forklarer det enkelt og greit: https://finanssans.no/forstegangskjoper-av-bolig Spør gjerne hvis du lurer på mer
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 Jeg kjenner da mange som har fått lån uten egenkapital? Anonymkode: 22134...222 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jente 19 Jeg og kjæresten min har vært i lag i 3 år nå, og tenker på å kjøpe oss bolig om få år. Men ingen av oss vet helt hvordan dette fungerer. Foreldrene våres er heller ikke til hjelp. Jeg har skjønt det sånn at vi må ta opp lån, men betale 30% av prisen på boligen selv? Eller hvordan fungerer det? Hvordan hadde dere penger til å kjøpe bolig? Jeg blir ferdig utdannet helsesekretær om 1 år, og tenker å begynne med sparingen da. Men da må jo vi spare ufattelig lenge? En helsesekretær tjener heller ikke så mye. Anonymkode: 30c59...38f Dere må leie og spare så mye dere klarer. Det er realiteten. Anonymkode: 2dd28...518 3
Ny Bruker Skrevet 4. august 2017 #7 Skrevet 4. august 2017 1. Begynn å leve sparsommelig og spar så mye dere kan. Sett opp budsjett og snakk om økonomien ofte. 2. Sett dere sparemål 3. Skaff dere fast jobb med god inntekt 4. Gå i banken og finn ut hvor mye dere kan låne/hvor stor kjøpesummen er
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #8 Skrevet 4. august 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner da mange som har fått lån uten egenkapital? Anonymkode: 22134...222 Da har de fått låne det av familie, hatt sterke kausjonisten eller annet som du ikke vet om Eventuelt fått låne egenkapital av husbanken... ingen får lån uten egenkapital i Norge Anonymkode: 69e0f...bb8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2017 #9 Skrevet 4. august 2017 Kommer an på hvor dere skal bo. Utenfor Oslo er det ikke så dyrt. da må dere ikke spare i evigheter. Anonymkode: 9a975...599 1
penny_ Skrevet 4. august 2017 #10 Skrevet 4. august 2017 Selvfølgelig må man spare. Det er ikke en menneskerettighet å eie bolig når man er 20 år. Eller 40 for den saks skyld.
Gjest Coolaid Skrevet 4. august 2017 #11 Skrevet 4. august 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har de fått låne det av familie, hatt sterke kausjonisten eller annet som du ikke vet om Eventuelt fått låne egenkapital av husbanken... ingen får lån uten egenkapital i Norge Anonymkode: 69e0f...bb8 Tidligere fikk man det. Snakk om 10-15 år siden. Jeg har hatt det - altså 100% fullfinansiering fra bank - vi var da to med vanlig inntekt, ikke spesiell høy lønn. Nå de siste årene kommer man ikke unna 15% egenkapital. Kausjonist eller andre ordninger hvor familie stiller opp dekker selvfølgelig egenkapitalen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå