Gjest I startgropa Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Hei. Jeg skal bygge og drive en barnehage, og vil gjerne "bruke" dere som er foreldre til barnehagebarn eller ansatte i barnehage til å samle inn gode tips og praktiske løsninger. Det er snakk om en avdeling med barn fra 1-6 år, ca 18 stk. Har du lyst til å fortelle om din barnehage som du syns er flott, eller som du syns barnehagen mangler? Alle tips taes imot med takk
Gjest Lina Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 Hei Vil bare si at pass på at barnehagen er stor nok. Der jeg har jobba er det rett og slett ikke nok plass. Ikke er garderobene stor nok. Tragt i yttergarderoeb der vi henger regntøyet, og det er ikke stor nok inneplas til barnas lek. Ellers.. ha CD brenner i barnehagen og kopier alle cder dere kjøper de blir utrolig fort ødelagt, men hvis du har orginalen på et lurt sted kan du bare kopiere igjen ... Og ha stellebordet et sted hvor den som skifter bleie samtidig kan ha oversikt over andre barn. Barnehager blir alltid underbemanna på høsten/vinteren. ... hmm.. kommer ikke på noe mer akkurat nå ..
Gjest I startgropa Skrevet 13. januar 2005 #3 Skrevet 13. januar 2005 Tusen takk for tipsene Lina, og for at du tok deg tid til å svare på denne tråden. Kom gjerne med flere tips dere andre også! Ønsker litt mer engasjement her! Det er tross alt snakk om "arbeidsplassen" til barna deres
LilleMy Skrevet 13. januar 2005 #4 Skrevet 13. januar 2005 I banehagen til min eldste datter bestemte de i høst at 3-maten ikke lenger skulle bestå av youghurt o.l., men frukt (som barne har medbrakt). Den deler de opp og legger frem delikat på fat, og barna elsker det! Og dermed mindre sukker på de søte små - og mer vitaminer og naturlig smak! Jeg har i alle fall satt kjempepris på det!
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2005 #5 Skrevet 13. januar 2005 Kutt ut feiring av bursdager med kaker og søtt. Bytt ut pålegget og alt det som skal spises med fornuftige ting. Vet om en barnehage som har lagt om alt og de merka forskjell på ungene
Gjest Gjestelise Skrevet 14. januar 2005 #6 Skrevet 14. januar 2005 (hmm... vår barnehage...) Det kan være greit å ha en uke/månedsplan med faste turdager (sånn at foreldrene vet når de må sørge for ekstra klær i sekken osv), faste rutiner på når barna skal ut sånn at du sikrer at de får seg en tur ut hver dag, lag timeplan for dagen med spising, soving, aktiviteter, ute osv. Flott hvis noen blant personalet kan spille et instrument. Les mye bøker for dem. Vær glade og positive ovenfor foleldre og barn. Sett opp utstyrslister for hva barna bør ha i barnehagen. Kommer ikke på mer i farta. Jeg har hatt barn et grusomt sted hvor barna fikk hverken utetid, bleier og lite mat, ansatte fikk ikke lønn og lokalene ble ikke betalt for. Det gjør at jeg setter utrolig stor pris på den barnehagen de er i nå, velorganisert og fint. -- Gjestelise
Gjest Svanhild Skrevet 14. januar 2005 #7 Skrevet 14. januar 2005 Og ha stellebordet et sted hvor den som skifter bleie samtidig kan ha oversikt over andre barn. En glimrende ide egentlig, at ikke flere barnehager tenker på dette. Som oftest er faktisk stellerommet et lite og bortgjemt rom, til tross for at det er et meget viktig rom. Jeg tror en åpning med vindu/pleksiglass fra stellrommet og ut i åpent landskap hadde vært ideelt slik at man kunne ha kontroll på de andre barna mens man skiftet bleier på et barn.
Annie Skrevet 15. januar 2005 #8 Skrevet 15. januar 2005 Ha knagger ute, sånn at man kan henge opp våte dresser og regntøy der. Så slipper man og dra det med inn. Lettere for foreldrene og huske det også om dere henger det ved inngangen. Skotørker er også en ting man bude ha. Gjerne en som man kan sette skoene på (skohyllemed varme) der kan man legge våte våtter og luer også.
Pearl Skrevet 15. januar 2005 #9 Skrevet 15. januar 2005 Fremkall bilder og la foreldrene få kjøpe dem for 5-10 kr, overskuddet kan brukes til leker eller andre aktiviteter som barna kan ha glede av. Min gutt har satt veldig pris på barnehage bildene nå i ettertid. Gå til anskaffelse av en lavo, kjempe greit på vinteren når det er inne vær men ungene alikevel har godt av å komme seg ut. Ha en del utklednings klær, barn liker godt rollespill og lærer utrolig mye hvis de får utfolde seg på den måten. Lag et rom som ungene kan være rolige i med litt tepper og puter, speil og lys på vegger og tak + en kassett spiller med klassisk musikk eller annen musikk uten vokal, slik at ungene kan dromme seg vekk og fantasere. Dere kan kalle det drommerommet, ungene vil garantert elske det. Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå