AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #1 Skrevet 3. august 2017 Jeg fant ut for snart 14 dager siden at jeg er gravid. Jeg prøvde å få time på privatklinikk for en gynekologisk undersøkelse/ultralyd for å vite nøyaktig hvor langt jeg er på vei. Men pga. sommerferie, kom jeg ikke inn forrige uke. Endte hos fastlegen på fredag, som kun regnet ut ift. siste mens. Nå er jeg altså 7 uker på vei, antakligvis, og legen sendte henvisning til sykehuset på mandag for abort. Enda ikke fått innkalling. Men ringte idag, og har fått time om 3 uker.. Er ikke det lenge å vente? Jeg sa at jeg ikke er 100% sikker enda på abort, og at jeg ønsker en ultralyd først, og da ble jeg rådet til å oppsøke en privatklinikk for det. Er det vanlig å måtte vente så lenge?? Anonymkode: f00de...7e3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #2 Skrevet 3. august 2017 Så lenge du ikke rekker å bli 12 uker på vei, så tror jeg ikke du blir prioritert nei spesielt når du sier at du ikke er helt sikker på at abort er for deg, da tenker de at du om Estensen deg sikkert uansett og avbestiller timen innen den tid. Anonymkode: 9f483...e8c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant ut for snart 14 dager siden at jeg er gravid. Jeg prøvde å få time på privatklinikk for en gynekologisk undersøkelse/ultralyd for å vite nøyaktig hvor langt jeg er på vei. Men pga. sommerferie, kom jeg ikke inn forrige uke. Endte hos fastlegen på fredag, som kun regnet ut ift. siste mens. Nå er jeg altså 7 uker på vei, antakligvis, og legen sendte henvisning til sykehuset på mandag for abort. Enda ikke fått innkalling. Men ringte idag, og har fått time om 3 uker.. Er ikke det lenge å vente? Jeg sa at jeg ikke er 100% sikker enda på abort, og at jeg ønsker en ultralyd først, og da ble jeg rådet til å oppsøke en privatklinikk for det. Er det vanlig å måtte vente så lenge?? Anonymkode: f00de...7e3 Det er ferietid og begrenset hvor mange aborter og andre ting de som er på jobb får gjort. Når det ikke er en hastesak på grunn av tid, (12 ukersfristen) så blir du som også er usikker på om du vil gjøre abort en de kan skyve på. De som er kommet lengre og som det haster mer med, blir følgelig prioritert. Du står fritt til å undersøke ventetiden ved andre sykehus over hele landet og reise dit. Tidlig ul er ikke noe du har "rett på" i det offentlige helsevesenet, derfor blir du med rette henvist til å gå privat. Anonymkode: 7c53e...556 4
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Jeg synes det høres litt rart ut med så lang ventetid. Ved 9 uker så må du ha utskrapning istedenfor medisinsk abort, det er vel fordelaktig å "fikse det" før den tid? Anonymkode: 1bfe5...df9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #5 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres litt rart ut med så lang ventetid. Ved 9 uker så må du ha utskrapning istedenfor medisinsk abort, det er vel fordelaktig å "fikse det" før den tid? Anonymkode: 1bfe5...df9 Jeg blir jo 10 uker på vei før jeg kan ta abort nå. Og da er det vel utskrapning som gjelder og ikke medisinsk abort hjemme? Og nå må jeg ta ultralyd på en privatklinikk og betale 1200,- for det, så jeg kan bestemme meg innen timen på sykehuset 🙄 Mye bortkastet tid og penger.. Anonymkode: f00de...7e3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #6 Skrevet 3. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres litt rart ut med så lang ventetid. Ved 9 uker så må du ha utskrapning istedenfor medisinsk abort, det er vel fordelaktig å "fikse det" før den tid? Anonymkode: 1bfe5...df9 Nei du tar feil, du kan ta medisinsk abort etter uke 9, men da gjøres det på sykehuset fremfor hjemme. Ts du får selvfølgelig ikke tidlig ul med de ressursene det krever når du ikke har tenkt å få barnet, men det er enkelt å fikse dette på privatklinikk, de har kort ventetid. Anonymkode: 01244...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #7 Skrevet 3. august 2017 Det er litt mye, men jeg skjønner jo at de må ha et køsystem... De som er i uke 10 eller 11 har jo større hast med å få gjennomført abort pga 12-ukersgrensa.. i tillegg har de situasjoner som haster (fare for mors liv) og andre situasjoner + ferietid. Jeg f.eks. Ble henvist til abort og fikk time 2 dager etterpå selv om jeg bare var 3 uker på vei. Graviditeten var resultat av voldtekt så jeg ble fremskyndet i køen pga psykisk helse og situasjonen forøvrig - og er veldig, veldig glad for det Så jeg skjønner at det er kjipt for deg - absolutt - men det er nok en grunn for det! Anonymkode: a3f24...76e 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #8 Skrevet 3. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei du tar feil, du kan ta medisinsk abort etter uke 9, men da gjøres det på sykehuset fremfor hjemme. Ts du får selvfølgelig ikke tidlig ul med de ressursene det krever når du ikke har tenkt å få barnet, men det er enkelt å fikse dette på privatklinikk, de har kort ventetid. Anonymkode: 01244...6f3 Om jeg vil beholde barnet eller ikke etter en ultralyd, burde jo være uvesentlig. En ultralyd er jo avgjørende for mange. Jeg kan være lenger på vei enn jeg tror og en ultralyd er jo ganske viktig for å ta en slik avgjørelse.. Anonymkode: f00de...7e3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #9 Skrevet 3. august 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres litt rart ut med så lang ventetid. Ved 9 uker så må du ha utskrapning istedenfor medisinsk abort, det er vel fordelaktig å "fikse det" før den tid? Anonymkode: 1bfe5...df9 Hvorfor uttale seg om ting man ikke vet noe om? Det må man absolutt ikke, og det er unødvendig å skremme folk på den måten. Anonymkode: 5ec4d...367
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #10 Skrevet 3. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor uttale seg om ting man ikke vet noe om? Det må man absolutt ikke, og det er unødvendig å skremme folk på den måten. Anonymkode: 5ec4d...367 Det var det Ullevål sykehus sa til meg da jeg måtte ta utskrapning istedenfor medisinsk abort i uke 10. Jeg sier bare videre det de sa til meg, men mulig det er annerledes på andre sykehus. Prøver ikke skremme. Anonymkode: 1bfe5...df9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #11 Skrevet 3. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var det Ullevål sykehus sa til meg da jeg måtte ta utskrapning istedenfor medisinsk abort i uke 10. Jeg sier bare videre det de sa til meg, men mulig det er annerledes på andre sykehus. Prøver ikke skremme. Anonymkode: 1bfe5...df9 Det er feil, man kan bare ikke ta hjemmeabort da fordi det er for risikabelt. Man må ta medisinsk abort på sykehus under oppsyn uke 9-13. De som tar senaborter må også ta det medisinsk fordi en kun kan ta utskrapning til og med uke 12. Anonymkode: 811f7...3e3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #12 Skrevet 3. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil, man kan bare ikke ta hjemmeabort da fordi det er for risikabelt. Man må ta medisinsk abort på sykehus under oppsyn uke 9-13. De som tar senaborter må også ta det medisinsk fordi en kun kan ta utskrapning til og med uke 12. Anonymkode: 811f7...3e3 Så rart at jeg måtte det da. Hvis det ikke går. Kanskje det var annerledes for sju år siden. Anonymkode: 1bfe5...df9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #13 Skrevet 3. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg vil beholde barnet eller ikke etter en ultralyd, burde jo være uvesentlig. En ultralyd er jo avgjørende for mange. Jeg kan være lenger på vei enn jeg tror og en ultralyd er jo ganske viktig for å ta en slik avgjørelse.. Anonymkode: f00de...7e3 Nei, det er ikke uvesentlig for om du får ul, om du skal beholde eller ei. Skal alle tenke som deg, så vil jo alle kunne "lure" seg til tidlig ul for å få den betalt av det offentlige. Når ul er utført så avslutter kvinnen abortprosessen fordi hun da har fått ul, vil det være riktig? 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så rart at jeg måtte det da. Hvis det ikke går. Kanskje det var annerledes for sju år siden. Anonymkode: 1bfe5...df9 Verden har gått videre på sju år. Rutiner og forskning er utviklet. Anonymkode: 7c53e...556
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #14 Skrevet 3. august 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om jeg vil beholde barnet eller ikke etter en ultralyd, burde jo være uvesentlig. En ultralyd er jo avgjørende for mange. Jeg kan være lenger på vei enn jeg tror og en ultralyd er jo ganske viktig for å ta en slik avgjørelse.. Anonymkode: f00de...7e3 Dette er ikke ment så krasst som det høres ut, men det er faktisk ikke sykehusets ansvar å hjelpe deg til å bestemme om du vil beholde barnet eller ikke. Det er din avgjørelse (evt sammen med barnefaren), og sykehuset forholder seg til den avgjørelsen du tar. Abort - javel da gjør vi det, beholde barnet - javel da hjelper vi når den tid kommer. Dersom du ønsker en UL for å bestemme deg så er det noe du må bekoste selv, og det kan som sagt ordnes raskt på egen regning. For de aller fleste er det ikke om de er 6 eller 10 uker på vei som avgjør om barnet skal bli født eller ikke, men alt som kommer etter at barnet er født. Anonymkode: 01244...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #15 Skrevet 3. august 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir jo 10 uker på vei før jeg kan ta abort nå. Og da er det vel utskrapning som gjelder og ikke medisinsk abort hjemme? Og nå må jeg ta ultralyd på en privatklinikk og betale 1200,- for det, så jeg kan bestemme meg innen timen på sykehuset 🙄 Mye bortkastet tid og penger.. Anonymkode: f00de...7e3 bortkastede penger? Du er jo selv ansvarlig for at du er gravid, det offentlige dekker ikke UL hvis man KANSKJE skal ta abort.. noe som har blitt påpekt til deg flere ganger. Om du tar timen for å ta abort så er det for å ta abort. Når UL da tas får du ikke se på skjermen, men de sier hvor langt du er på veg før de deler ut medikamentene. Jeg regner med en uke fra eller til ikke er det som avgjør om du ønsker abort eller ikke?! Det er ansvarsfraskrivende å tenke at du bare skal kunne bli gravid, få Ul dekt for så å ta et valg. Jeg skjønner ikke logikken? Anonymkode: 7e768...eba 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #16 Skrevet 3. august 2017 Og det er også helt urasjonelt at du skriver at en UL er vesentlig for å kunne ta et valg. What? Anonymkode: 7e768...eba
Suuusa Skrevet 3. august 2017 #17 Skrevet 3. august 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fant ut for snart 14 dager siden at jeg er gravid. Jeg prøvde å få time på privatklinikk for en gynekologisk undersøkelse/ultralyd for å vite nøyaktig hvor langt jeg er på vei. Men pga. sommerferie, kom jeg ikke inn forrige uke. Endte hos fastlegen på fredag, som kun regnet ut ift. siste mens. Nå er jeg altså 7 uker på vei, antakligvis, og legen sendte henvisning til sykehuset på mandag for abort. Enda ikke fått innkalling. Men ringte idag, og har fått time om 3 uker.. Er ikke det lenge å vente? Jeg sa at jeg ikke er 100% sikker enda på abort, og at jeg ønsker en ultralyd først, og da ble jeg rådet til å oppsøke en privatklinikk for det. Er det vanlig å måtte vente så lenge?? Anonymkode: f00de...7e3 Jeg tok abort i uke 5. Ringte rundt på sykehus i nærheten (3 forskjellige), fikk aborten bare 4 dager senere på er sykehus som ligger 1 time unna med bil. Hadde jeg derimot brukt det sykehuset jeg tilhører så hadde jeg ikke fått time før 4 uker senere. Har du bestemt deg for abort så tenker jeg det kan være lurt å gjøre det raskest mulig, for sin egen del. Vet også om at man kan gjøre det privat, da får man gjerne time etter noen dager bare og verdt å betale synes jeg da 👍
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå