Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Jeg har fått påvist moderat til alvorlig depresjon, men jeg og psykologen er enig om å ikke hoppe på antidepressiva med det første. Jeg tror jeg har lest en plass at kostholdet kan ha mye å si for psyken, er det rett?
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #3 Skrevet 11. januar 2005 Ja,kostholdet har mye å si for den psykiske tilstanden vår,Hva vi spiser er med på å påvirke hormonbalansen vår og dermed psyken. De vanlige rådene er å spise sundt i form av mye grønt og frukt og fisk. Å kutte ned på sukkerinntaket er nok også lurt. Det kan fort bli mye sukker om man er glad i brus og sjokolade. Min mann har tatt noni nå i 3måneder og har jobbet til alle døgnets tider de siste ukene og han pleier å bli ganske så irritabel og sur i sånne perioder, men han har virket nesten litt" svevende" i det siste. Vi spiser ganske sundt og har kuttet ut alt potetgull,brus og sjokolade i ukene og er tilbake til lørdagsgodtet. Tror det har vært lurt for jeg har også hatt en liten "nedtur" i høst og er på god vei opp i gjen. Det finnes sikkert noen bøker om mat og god mental helse, eller du kan jo også ta kontakt med Landsforeningen for kosthold og helse de har sikkert noen gode råd og gi deg
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2005 #4 Skrevet 11. januar 2005 Kosthold har kanskje noe å si. Det er spesielt omega-3 fettsyrer som har vist å gi gunstig effekt. Uheldigvis i så store mengder at det er vanskelig for en vanlig person å få dette i seg. Men for all del, et sunt kosthold anbefales. Hvis du ikke gjør det allerede, så burde du begynne med trening. Regelmessig trening (i hvert fall 30 min. 2-5 ganger i uken) kan gi like bra effekt som antidepressiva. For en mild depresjon burde trening alltid være det første man prøver.
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2005 #5 Skrevet 11. januar 2005 En spiseskje tran hver kveld, gir ikke det nok Omega3? Problemet med depresjon dersom den grunnes at man får for lite O3 er vel at man ikke spiser fet fisk fire ganger i uken... og da trenger man i hvert fall en barneskje daglig av denne oljen. Jeg ville også tatt en barneskje skikkelig olivenolje daglig... Kjøp en dyr en, de smaker mye bedre enn de fæle greiene til rundt femtilappen.... grrrøsss
Gjest Daniella_ Skrevet 11. januar 2005 #6 Skrevet 11. januar 2005 Tran er egentlig en vidunderkur. Den har hjulpet meg med å holde meg frisk OG opplagt! Jeg er nå avhengig.
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #7 Skrevet 11. januar 2005 Du har jo fått gode råd allerede, men jeg vil også si at jeg har inntrykk av at det er viktig å kutte ut sukkerbombene. Store inntak av brus og annen søplenæring gir deng store blodsukkersvigninger, som helt sikkert påvirker humøret. Om man ikke blir direkte sint eller deppa blir man i hvert fall sliten og giddalaus, og oppturen er også lite konstruktiv - varer kort og gjør deg bare stressa. trening, evt bare en lengre gåtur om dagen hjelper sikkert også, ja. Og lettere middager/mindre tunge kjøtt og potetmiddager? Så blir man mindre passiv etter mat. Fisk er bra sånn sett også... Også gjelder det vel å ikke blir FOR opphengt i å være sunn. Hehe. Når grunnlaget er lagt synes jeg man skal unne seg både et glass vin og godteri...
Gjest Anonymous Skrevet 11. januar 2005 #8 Skrevet 11. januar 2005 Vis du vil øke inntaket av omegasyrer er Udos Choice et glimrende alternativ. Den inneholder omega 3,6,og 9 som alle er viktige. Du får den i ren olje og i kapsler. Selv foretrekker jeg kapslene, de smaker ingenting og er greie å ta med når man reiser bort.
Gjest Ikke deppa lenger Skrevet 11. januar 2005 #9 Skrevet 11. januar 2005 Ja, kutt ut sukker. Personlig er jeg også motstander av fett og kjøtt-kuren til Fedon som mange kvinner nå liker. Jeg er veldig for sunne karbohydrater (korn og durumhvetepasta, IKKE sukker) og masse furkt og grønt. Dette gjelder spesielt kvinner. Er du kvinne, så hold hormonsystemet ditt (menssystemet) i balanse med god kost og kosttildkudd som omega 3 - det vil også styrke deg i forhold tl depresjonen, for hormoner og humør henger sammen! Tro meg. Akupuntur hjelper mot depresjon, og meg hjalp det med en gang. Men du må gå flere ganger for å få en langtidsvirkning. Det gjør du når du vil slutte på piller. Finn en treningeform som du føler ikke bare gir deg fysisk energi, men som også styrker deg mentalt. Kan trene ute i naturen, så er det kanskje det aller beste. Gjerne i dagslys!! Da jeg var deprimert nektet jeg smatalebehandling fordi jeg ikke våget. Jeg råder deg til å ta noen timer hos en seriøs og skikkelig terapeut du føler deg komfotabel med og stoler på. Ta den grunnleggende jobben nå - ikke vent! Lykke til. Vær sosial også - når du orker. Sosialt påfyll er viktig.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2005 #10 Skrevet 15. januar 2005 Kombiner et sunt kosthold med O3 og Noni (juice eller kaplser). Det virker!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå