Gå til innhold

Bleieslutt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt som ble 3 år i juni. Han var ikke klar for å slutte med bleie i fjor, men nå synes han det er så stas å tisse på potte siden de andre i barnehagen gjør det. Han er veldig flink og har bare tisset på potte i hele sommer, ikke er uhell. 

Men han nekter å bæsje på do eller potte. Noen tanker om hvordan vi kan få han til å bæsje uten bleie? Vi har allerede belønningssystem med klistremerker og han får en liten ting på slutten av dagen hvis han har gått på potten hele dagen. 

Anonymkode: 20be2...21d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 3-åring sluttet med bleie nå i sommer. Bæsjingen var den vanskeligste biten, han holdt seg i 3-4 dager før han bare måtte. Vi var hjemme hele dagen og gikk på do hver gang han trodde han ikke greide å holde seg. Det tok hele dagen, men til slutt tok kroppen over og han hadde ikke noe valg. Dette gjentok seg over et par uker, så ble han vant til å bæsje sittende på do i stedet for stående i bleien, og nå går det lettere og lettere for hver gang. Hvis han ikke hadde bæsjet etter 5 minutter på do avsluttet vi og gjorde noe annet til neste gang vi forsøkte. Ikke noen vits i å sitte lengre enn det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her i hus er det en på 3,5 år som klarer å tisse på do men glemmer det hele tiden så nesten alt går i trusa, og hvertfall bæsj.. virker ikke som det er plagsomt en gang.. vet ikke hva vi skal gjøre!! Ahh.. :(

Anonymkode: c8bfc...020

AnonymBruker
Skrevet

Det løsnet heldigvis i dag😄 Ga han svisker og da kom alt ut noen timer senere - på potta!! Han gjorde det en gang til senere i dag. Veldig stolt!

Nå er det bare det å få han på doen for det er litt slitsomt å ha med den potta overalt😅 Doen er per nå veldig skummel og det er bare "voksne" som tisser på do. Har prøvd å kjøpe et kult dosete, men det hjalp ikke.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her i hus er det en på 3,5 år som klarer å tisse på do men glemmer det hele tiden så nesten alt går i trusa, og hvertfall bæsj.. virker ikke som det er plagsomt en gang.. vet ikke hva vi skal gjøre!! Ahh.. :(

Anonymkode: c8bfc...020

Vi slet med det samme. Den første uken spurte vi ca hvert 15 minutt om han måtte tisse eller bæsje. Nå (5 uker sende) spør vi han ca hver time eller etter han har våknet, lekt eller spist, men som regel kommer han selv og sier det.

Skrevet

Å- gjett om vi "sleit"med det samme a 😩 I fjor var vesla 3, jeg syns at : joda, nå er det på HØY tid å slutte m bleie!! 

Bare at vesla ikke var klar 🙃

Vi måtte "bite i det sure eplet" og vente til nå i sommer- jenta 4 sist i juli ... Hun tisset uten noe som helst problem - aldri uhell - men å bæsje... Nei og Nei.. hun gjorde i trusa - vi måtte ta på bleia... (Vræææl) 

MEN - så kom vi på en løsning😍😍 For henne var det umidddelbart met interessant å prøve "det skumle " : å bæsje på doen, når hun fikk premie direkte etterpå 😊😊 En kjærlighet, en liten kjeks, et drops .. en is... MASSE skryt🙊🙊

Klistremerker tror jeg hadde blitt "fir lenge å vente på belønningen" for hennes del.. 

2 dager tok det!! 

Hun er helt ig fullstendig do-trent😍 

Så; bare et tips som hjalp oss og henne hvertfall..

Lykke til❤

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det er noe galt med ungen så mestrer h*n det i sitt eget tempo. Barnet vært sluttet omtrent på dagen fordi vi ventet til han var klar. Vi gjorde aldri noe stort nummer ut av det.

Anonymkode: c7f97...7e7

Skrevet

Vi sluttet nettopp med bleier for ei lita jente her. Vi gruet oss noe veldig til dette da hun er meget bestemt og kan ha noen raserianfall som har ført til at de ansatte i bhg føler seg utilstrekkelig(!)
Uansett så tenkte vi at nå er sommeren kommet og denne ferien SKAL hun slutte med bleier. Vi har jo mer eller mindre halvhjertet hatt potta og en doring stående klar i 6 måneder nå men kunne telle på en hånd de gangene hun har brukt dem.

Første feriedag så kjøpte vi inn fine truser som hun ble kjempeglad i og superstolt av å bruke. Satte henne på potta uten resultat men tok den med ned i stua slik at hun kunne hoppe på den ved kort varsel. 
Vel. Kort varsel eller ei. Hun ga egentlig rimelig blaffen i potta og tisset på gulvet i stua, kjøkkenet, nye teppet til fruen *ikke populært*:)

Vi så egentlig litt mørkt på det men ettersom hun fyller 3 år i september så syntes vi uansett det var på høy tid. 
Første dagene gikk ikke så bra men så begynte hun å tisse på potta og også doringen. Etter ca en uke så var det slutt på uhell, og etter 1,5 uke så sluttet vi også med bleie på natta.
Hun har hatt noen uhell etter dette. 3 ganger i bhg og en gang i en bursdag. Virker som at hun holder seg litt når det er mye unger og greier som skjer og da kan uhellet skje. Dette var helt normalt sa dem i bhg og ikke noe jeg tenkte å å bry meg om. 

Vi skrøt veldig av henne når hun fikk det til, men fikk også klar beskjed om at å tisse på gulvet var ikke noe bra da uhellet var ute. Da var hun ikke flink og måtte opp og dusje slik at hun ble ren. Noen ganger så fikk hun en belønning også når hun tisset på do. Spesielt når hun gikk helt alene! Da fikk hun kanskje noen jordbær eller noe annet hun likte veldig godt.

SÅ til spørsmålet til TS. Selv om hun tisser veldig greit så er det verre med nr 2! Dette er noe hun fortsatt ikke synes er veldig artig. Jeg tror det har en sammenheng med at det tar litt mer tid enn hun har lyst til å ofre på å sitte på potta. Dermed så holder hun seg og og blir da litt hard. Ergo så kan det bli litt hardt å få ut. 
Er inne i en litt dårlig sirkel med andre ord:)

I det siste så har jeg brukt å kjøpe en flaske sviskesaft som hun liker veldig godt. kan også kjøpe noen vanlige svisker å gi henne. Planen er å få litt mer gang på det slik at hun må litt oftere på do (håper jeg) og dermed kanskje får litt mer rutine på det.
SÅ langt så har det hjulpet litt da hun ikke har vært så hard i magen og hun virker også litt mer fornøyd. 

Vi passer også på å ikke gi henne for mye av mat som kan føre til hard mage i denne fasen.

Skrevet

Vi sliter også med å få jenta vår til å bæsje i do! Før vi tok vekk bleien bæsjet hun av og til på do, men etter st vi ble enige med hu om å slutte med bleie på dagtid har hun bare bæsjet en gang i potta! Vi tar henne på do ofte, og rundt de tider hun pleier å bæsje, men kommer ingen ting. Kort tid etter at vi har prøvd kommer bæsjen i trusa!  Vi har også lest bøker om bæsj på do, synget osv. Hun får også tilbud om å få på bleie så hu kan bæsje i den. Av og til vil hun ha bleie, men etter en time og det ikke har kommet noe tar vi den vekk. Så går det kanskje 15 min, og hun har bæsjet i trusa! Mega frustrerende! 

Hun har begynt i barnehagen igjen nå, og vil ikke bruke bleie. Har resultert i at hu har bæsja i trusa der også hver dag. Det er slitsomt, og jeg vet rett og slett ikke hva vi skal gjøre. En del av meg tenker at hun skal få vaske bæsjetrusene selv (med litt hjelp fra meg), og kanskje hun da etter hvert syns det blir styr og bæsjer i do. Jeg har også tenkt på å la hu gå lenge med bæsjen i trusa, men vil ikke at hu skal bli sår. Dessuten synes jeg ikke det er en riktig måte å gjøre det på. 

Jeg er usikker på om vi bare skal si at hun MÅ bruke bleie siden hun ikke klarer bæsje i do/potte. Samtidig er det kjedelig, når hun er så flink til å tisse.. Hvis det ikke løser seg til det blir kaldt vurderer jeg å kjøpe inn avvenningstruser... Men håper å slippe det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...