Gå til innhold

Fortelle min arbeidsgiver om jobbintervju?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har i det stille sett litt på jobbannonser,mest for moro skyld.MEN..Fant drømmejobben for et par uker siden og sendte inn en søknad (trodde aldri jeg skulle gå videre i prosessen).I går ble innkallt til jobbintervju:nori:

Problemet er at sjefen min vet ikke om at jeg søkte og jeg må oppgi referanser.Når sjekker de referanser i forbindelse med jobbintervju?Før selve intervjuet eller kun viss de har tenkt å gi deg stillingen?

Er redd sjefen min føler jeg har gått bak ryggen hans ettersom jeg ikke har gitt inntrykk av at jeg ønsker å slutte. Er redd det blir dårlig stemning på jobb om jeg ikke får den nye jobben og sjefen vet at jeg har sett meg rundt etter noe nytt.Må vel bare bite i det sure eplet og forklare sjefen at jeg har søkt.

Anonymkode: 6848e...d8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen andre du kan bruke som referanse?

Det er vanlig å oppgi referanser på intervju, men de sjekker bare referansene om du er aktuell for jobben.

Du får forklare sjefen, som du gjør her, at du ikke er på tur ut, men at denne jobben var en sjanse du ikke kunne la gå fra deg.

Anonymkode: 0ae19...d85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å oppgi referanser på intervju, men de sjekker bare referansene om du er aktuell for jobben.

Du får forklare sjefen, som du gjør her, at du ikke er på tur ut, men at denne jobben var en sjanse du ikke kunne la gå fra deg.

Enig.

Anonymkode: 884eb...1c1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Som AB sier, er det vanlig å sjekke referanser først i siste runde, feks når det er to kandidater som er i finalen. Men det er IKKE vanlig å sjekke nåværende arbeidsgiver. Det skjer, men er ikke vanlig. Om man har vært veldig lenge et sted og har få ferske og relevante referanser, kan det være aktuelt å be kollega/eks-kollega/eks-sjef stille fremfor nåværende leder.

Dette fordi det kan skape en kinkig arbeidssituasjon for kandidaten om vedkommende ikke får jobben. Denne vil jo ikke være uhildet; vil han/hun gi deg gode skussmål for å bli kvitt en svak medarbeider eller dårlige referanser fordi han/hun blir fornærmet eller vil beholde. Noen gir tilsynelatende gode referanser, men legger inn noen halvkvedede viser ellervtvetydigheter slik at rekrutterer blir usikker. 

Jeg ville ikke sagt noe til sjefen før du evt er i en finalerunde - om ikke du er i dialog med sjefen om nye oppgaver. Uansett hvor mye du prøver å si at du ikke er misfornøyd, og at dette var en unik sjanse, er det jo klart for sjefen at du kan tenke deg bedre steder å jobbe eller mer interessante oppgaver. Om sjefen vet at du er klar for nye roller og du har tatt dette opp, kan ekstern søknad vise at du mener alvor og styrke sjansene for at di får fortgang i intern prosess om opprykk eller nye utfordringer, da kan dey være verdt å nevne. Lykke til!

Anonymkode: 9ce7f...77a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar☺

Ts

Anonymkode: 6848e...d8e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som AB sier, er det vanlig å sjekke referanser først i siste runde, feks når det er to kandidater som er i finalen. Men det er IKKE vanlig å sjekke nåværende arbeidsgiver. Det skjer, men er ikke vanlig. Om man har vært veldig lenge et sted og har få ferske og relevante referanser, kan det være aktuelt å be kollega/eks-kollega/eks-sjef stille fremfor nåværende leder.

Dette fordi det kan skape en kinkig arbeidssituasjon for kandidaten om vedkommende ikke får jobben. Denne vil jo ikke være uhildet; vil han/hun gi deg gode skussmål for å bli kvitt en svak medarbeider eller dårlige referanser fordi han/hun blir fornærmet eller vil beholde. Noen gir tilsynelatende gode referanser, men legger inn noen halvkvedede viser ellervtvetydigheter slik at rekrutterer blir usikker. 

Jeg ville ikke sagt noe til sjefen før du evt er i en finalerunde - om ikke du er i dialog med sjefen om nye oppgaver. Uansett hvor mye du prøver å si at du ikke er misfornøyd, og at dette var en unik sjanse, er det jo klart for sjefen at du kan tenke deg bedre steder å jobbe eller mer interessante oppgaver. Om sjefen vet at du er klar for nye roller og du har tatt dette opp, kan ekstern søknad vise at du mener alvor og styrke sjansene for at di får fortgang i intern prosess om opprykk eller nye utfordringer, da kan dey være verdt å nevne. Lykke til!

I alle jobbene jeg har hatt har det vært helt standard å sjekke de 2 siste arbeidsgiverne, og referanser utenom leder er ikke godkjent. Kanskje det er en "offentlig greie". Mulig det er annerledes i konkurrerende private bedrifter.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også på utkikk etter ny jobb uten at sjefen vet det. Tenker også å vente til intervjuet med å oppgi referanser. og si at jeg ikke har sagt ifra til sjefen min ennå at jeg har søkt på denne jobben, Men at de selvsagt må ringe hvis jeg er en aktuell kandidat. Så får jeg heller varsle sjefen om at hun muligens blir oppringt hvis jeg føler at intervjuet gikk bra? huff.....

Har søkt tidligere i staten, og da har det blitt ringt til mine referanser selv om det var helt sikkert at jeg ikke fikk jobben. (Det var to internt overtallige som begge hadde søkt, og måtte prioriteres - men jeg fikk beskjed om at det var noe reglement som sa at de måtte ringe alles referanser. De hadde til og med sagt til sjefen min da de ringte at det var to internt overtallige som hadde søkt, og at jobben måtte gå til en av dem). Det syntes jeg var litt unødvendig...

Anonymkode: 02e9e...9fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle jeg har vært på intervju hos har ønsket å snakke litt med også nåværende sjef. Det er heller ikke uvanlig å google, og ringe folk som man ikke har satt opp på referanse. Rekrutterere følger ofte faktisk ingen regler i dag. 

Anonymkode: 60c7d...5a4

Skrevet

Vi sjekker ofte referanser før intervju for å få innblikk i hvem vi skal snakke med, om det er ting vi får vite av referansene som vi ønsker personen skal få svare på osv. Som regel er det ikke slik at referansene bare må si noe positivt om vedkommende, vi spør også etter det "negative" - ting de ikke er så gode på osv, så i intervjurunden er spørsmålene våre gjerne slik at vi ser om personen selv kjenenr igjen dette osv. og i så fall hva de tenker om dette, hvordan det er for den jobben vi ønsker dem inn i..

Men, en refeanse trenger ikke være sjefen din - derimot bør den være noen som kjenner deg både som person og som ansatt, og som kjenner oppgavene dine som er relevante for oss, som kan si noe om hvordan du er som ansatt.

Når det er sagt, jeg personlig ville ikke sagt noe til sjefen i første runde fordi jeg ikke ville det skulle føre til uro rundt min stilling eller meg. Men jeg ville sagt til sjefen om jeg kom videre til siste runde, at jeg har søkt en jobb jeg kan tenke meg å takke ja til om jeg får den og det er fordi det er en mulighet jeg ønsker videre som jeg ikke ser i denne stillinge / organisasjonen osv. Forklart at det IKKE var fordi du ikke er fornøyd der du er, men at det er en mulighet for deg som du ønsker prøve.

Skrevet

Høres veldig lurt ut å oppgi noen som referanse uten å spørre. Ser for meg den kleine stemninga som oppstår når sjefrn din blir ringt.

Og vips var du der uten noen jobb.

Skrevet

Jeg pleier ikke å ta med referanser på førstegangsintervju, og pleier heller ikke å oppgi nåværende arbeidsgiver som referanse.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Siri_H skrev:

I alle jobbene jeg har hatt har det vært helt standard å sjekke de 2 siste arbeidsgiverne, og referanser utenom leder er ikke godkjent. Kanskje det er en "offentlig greie". Mulig det er annerledes i konkurrerende private bedrifter.  

Det har nok bare vært praksis der du gar intervjuet, det er ikke noe forskriftskrav om det i alle fall (s la forskrift om offentlige anskaffelser). Antar de ikke ba om nåværende leder. 

Har selv også intervjuet for offentlige virksomheter, har oppgitt ledere i tidligere jobber, men aldri nåværende. I noen tilfeller har jeg oppgitt medarbeidere el også underordnede, i tillegg, avhengig av stillingen jeg søker.  

Jeg har også vært referanse for både underordnede og eks-kolleger som er igjen hos tidligere arbeidsgiver, da de ikke ønsker å oppgi nåværende ledere. Selv om man ikke er leder, kan eks-kolleger bekrefte at vedkommende jobbet der, ansvar og oppgaver, kompetanser og generell omgjengelighet. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Carrot skrev:

Vi sjekker ofte referanser før intervju for å få innblikk i hvem vi skal snakke med, om det er ting vi får vite av referansene som vi ønsker personen skal få svare på osv. Som regel er det ikke slik at referansene bare må si noe positivt om vedkommende, vi spør også etter det "negative" - ting de ikke er så gode på osv, så i intervjurunden er spørsmålene våre gjerne slik at vi ser om personen selv kjenenr igjen dette osv. og i så fall hva de tenker om dette, hvordan det er for den jobben vi ønsker dem inn i..

Men, en refeanse trenger ikke være sjefen din - derimot bør den være noen som kjenner deg både som person og som ansatt, og som kjenner oppgavene dine som er relevante for oss, som kan si noe om hvordan du er som ansatt.

Når det er sagt, jeg personlig ville ikke sagt noe til sjefen i første runde fordi jeg ikke ville det skulle føre til uro rundt min stilling eller meg. Men jeg ville sagt til sjefen om jeg kom videre til siste runde, at jeg har søkt en jobb jeg kan tenke meg å takke ja til om jeg får den og det er fordi det er en mulighet jeg ønsker videre som jeg ikke ser i denne stillinge / organisasjonen osv. Forklart at det IKKE var fordi du ikke er fornøyd der du er, men at det er en mulighet for deg som du ønsker prøve.

Det er en uting å sjekke referanser før intervju. Du gjør søkerne en bjørnetjeneste.

Om en kandidat søker flere jobber før han/hun får napp, og alle han/hun søker til skal ringe referansene, kan det fort bli utidig å være referanse. Har diskutert dette med headhuntere og rekrutteringsselskaper (i fm bruk av deres tjenester), og den allmenne holdningen er at de venter m referansesjekk til slutten for å ikke "bruke opp" søkeresultat referanser.

Dere bør vurdere å endre praksis. Jeg hadde iaf aldri søkt hos dere om dere skal ha ref før jeg engang vet om jeg er en het kandidat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nesten alle jeg har vært på intervju hos har ønsket å snakke litt med også nåværende sjef. Det er heller ikke uvanlig å google, og ringe folk som man ikke har satt opp på referanse. Rekrutterere følger ofte faktisk ingen regler i dag. 

De fleste vil høre på argument mot å ringe nåværende sjef. Nå er min erfaring fra den seriøse delen av markedet, mulig det er verre i cowboy-markedet, som Jobzone og liknende aktører. 

Å Google og å undersøke andre kilder er noe annet enn å kreve formell referanse el samtale m nåværende leder.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste vil høre på argument mot å ringe nåværende sjef. Nå er min erfaring fra den seriøse delen av markedet, mulig det er verre i cowboy-markedet, som Jobzone og liknende aktører. 

Å Google og å undersøke andre kilder er noe annet enn å kreve formell referanse el samtale m nåværende leder.

Det jeg siktet til med tanke på googling, var ikke bare "vanlig" googling, sjekk av sosiale medier osv. som mange gjør, men at det gjøres forsøk på å Google seg frem til hvilke samarbeidspartnere, kolleger, ledere osv. en søker har hatt, for deretter å kontakte disse, selv om de ikke nødvendigvis er oppført på referanseliste. Det er selvfølgelig en uting, siden disse kontaktene både kan være utdaterte og lite relevante sett opp mot stillingen man søker, men kjenner til tilfeller der det ble gjort likevel. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i denne situasjonen for et år siden. Referanser fra tidligere jobber stod på CV-en min for ordens skyld. Seriøse arbeidsgivere sjekker uansett ikke referanser før etter intervju. Det var tre intervjurunder, hvorav den første var hos en rekrutterer, den andre var et ordinært intervju med overordnede, og det siste var en serie intervjuer med overordnede og andre relevante ledere. Jeg var den eneste som ble kalt inn til siste runde, og etter denne runden ble mine oppgitte referanser kontaktet. Deretter fikk jeg beskjed om at jeg kom til å få et tilbud, men at de måtte snakke med min nåværende leder. Først da fortalte jeg sjefen min om det. Da var jo risikoen borte, fordi jeg visste at jeg ville få et tilbud så fort de hadde snakket med sjefen min. 

Anonymkode: 450aa...97e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...