Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest En dråpe i havet
Skrevet

Hvis du måtte velge mellom

1. Du, venner og familien din fikk leve men alle andre mennesker måtte dø + at du/venner og familie ikke fikk formere dere videre, med andre ord slutten på menneskeheten.

2. Du, venner og familien din måtte dø, men resten av menneskeheten fikk overleve, med andre ord menneskeheten lever videre

Hva ville du valg?

Din eksistens vs menneskeheten sin fremtidige eksistens, hva er viktigst?

Når du ikke eksisterer lengre, har eksistensen til noe som helst noe mening lengre?

Hvert enkelt menneske er hovedpersonen i sitt liv, og uten at du selv eksisterer vil noe som helst egentlig eksistere? Du vil kanskje si at "ja alt eksisterer videre selv om du ikke eksisterer lengre(dør). Men ved mindre det er et liv etter døden, vil alt på en måte slutte å eksistere etter at du slutter å eksistere.

Er agnostiker så er ikke så fastlåst til tanker om at det fins guder/liv etter døden/ingenting etter døden osv sov, Er en mulighet for alt, bare driver å filosoferer litt :laugh:.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men alt slutter ikke å eksistere sekv om jeg dør? 

Selv om min oldemor ikke lever lenge, er jeg likefullt et produkt av henne og min oldefar. Likeså vil mine barn og barnebarn vitne om min eksistens. 

Verden slutter jo ikke å eksistere sekv om jeg dør. Den består like fullt, bare uten meg.

Anonymkode: efa92...9d9

Gjest En dråpe i havet
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men alt slutter ikke å eksistere sekv om jeg dør? 

Selv om min oldemor ikke lever lenge, er jeg likefullt et produkt av henne og min oldefar. Likeså vil mine barn og barnebarn vitne om min eksistens. 

Verden slutter jo ikke å eksistere sekv om jeg dør. Den består like fullt, bare uten meg.

Anonymkode: efa92...9d9

Ja det er sant som du sier men for alt du vet eksisterer bare denne virkeligheten i hode ditt, og alt vil ende med deg. Det kan hende du er i et koma nå og alt rundt deg, denne verden du mener er virkelig er skapt i ditt hode.

Skrevet
9 timer siden, Kong Triton skrev:

Hvis du måtte velge mellom

1. Du, venner og familien din fikk leve men alle andre mennesker måtte dø + at du/venner og familie ikke fikk formere dere videre, med andre ord slutten på menneskeheten.

2. Du, venner og familien din måtte dø, men resten av menneskeheten fikk overleve, med andre ord menneskeheten lever videre

Hva ville du valg?

Din eksistens vs menneskeheten sin fremtidige eksistens, hva er viktigst?

Når du ikke eksisterer lengre, har eksistensen til noe som helst noe mening lengre?

Hvert enkelt menneske er hovedpersonen i sitt liv, og uten at du selv eksisterer vil noe som helst egentlig eksistere? Du vil kanskje si at "ja alt eksisterer videre selv om du ikke eksisterer lengre(dør). Men ved mindre det er et liv etter døden, vil alt på en måte slutte å eksistere etter at du slutter å eksistere.

Er agnostiker så er ikke så fastlåst til tanker om at det fins guder/liv etter døden/ingenting etter døden osv sov, Er en mulighet for alt, bare driver å filosoferer litt :laugh:.

Dette er "umulige" valg. Hvis det kun gjaldt MEG, ville jeg lett sagt "Skyt meg!", men tanken på at jeg skulle dømme alle jeg elsker til døden er jo umulig. På den annen side; hvilken livsglede ville det vært å være alene på denne lille svevekula...?? Kanskje det beste ville være å la dem slippe det og heller dø fra en folksom verden... 😯🤔 Puh! Så bra at det bare er en absurd problemstilling! 😁

Menneskehetens eksistens er et trist fenomen, men arten er nok viktigere enn individet.

Eksistensen gir dypest sett ingen mening verken med eller uten meg.

"Faller er tre i skogen dersom noen står og hører på det?" - en liten omskrivning av filosofien, der altså. 🤓 Dersom man ikke "flyttes" til et annet eksistensnivå, vil i hvertfall alt forsvinne fra den som dør. Den som dør vil da ikke eksistere mer. Men vi som lever opplever jo daglig at andre dør/opphører å eksistere mens vi må leve videre.

Det er godt mulig at alt bare finnes inni hodet og at jeg egentlig ikke finnes, men at det er du som "drømmer/tenker" at jeg skriver dette. I så fall slutter jo alt (også jeg) å eksistere når du dør. 

Spørsmålet blir jo da: Hvem/hva skapte "Tanken-Deg"...?

Ikke nye tanker, dette, men det er god jord å pløye i på dette området! 👍🏻🙂 

AnonymBruker
Skrevet

Slik menneskene er nå hadde jeg valgt å avslutte menneskeheten. Om jeg tenkte det var verdt å føre menneskene videre, samt at det ikke var så mange som hadde det for jævlig slik som nå, så hadde jeg valgt å la dem leve

Anonymkode: a29ca...199

Skrevet

menneskene - uten tvil, og at vi døde med en gang valget var tatt. Flertallet over mindretallet, dessuten ville det blitt ensomt å leve med famile /venner som man vet skal dø osv. Også fordi de nok vil bebreide deg valget du tok - døde bebreider ikke.. Og alle som lever videre teller..

AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt nr 2. Det hadde nok vært forferdelig vanskelig, men det er jo det rette å gjøre i forhold til situasjonen. At min familie får leve alene i verden til de dør hadde de ikke hatt noen glede av.

Anonymkode: 6df48...744

Skrevet (endret)

Jeg ville avstått fra å ta valget, selv om det ville kostet meg livet. 

Endret av omarel
AnonymBruker
Skrevet

1, familie betyr alt

Anonymkode: 6dc3f...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...