Gå til innhold

Hjelp... jeg har dritet meg ut med ny jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har startet å jobbe i en butikk. Det er første gangen min, og jeg har jobbet ca. 5 skift til nå. Jeg er så redd for å gjøre feil heletiden og jeg passer virkelig ikke inn. Jeg er satt opp til ca 10 skift til nå i August, men jeg vil virkelig ikkem jeg er også gravid som jeg ikke har fortalt dagligleder enda.. kasse måten er på en gammeldags måte, alt i butikken blir tasten inn prisen på, så må man huske dobbelt 0 osv og det blir ikke scannet liksom som i de fleste butikker.. jeg har så vond følelse og angrer så på at jeg startet der.. jeg har prøvetid på 6 mnd (men om 4,5 mnd føder jeg). Kan jeg si opp før prøvetiden er over eller hva bør jeg gjøre? Alt man gjør må noteres med bonstaver og det er så mye skriving i 10-12 forskjellige bøker og jeg klarer virkelig ikke å huske alt dette, så skal jeg snart begynne å åpne butikken alene....

Anonymkode: 82c10...9d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke en gang navna til de jeg jobber med... det er alt for mye å lære :-( 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare si opp.

Anonymkode: c64fb...395

• Liker 2
Skrevet

Det er bare å si opp om jobben er helt feil for deg. Er derfor man har prøvetid. :) Bare vær åpen med sjefen om at dette ikke passer deg og lever oppsigelsen. Man har 14 dager oppsigelsestid i prøvetiden, så den burde du klare å holde ut. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pust med magen, nå har du panikk. Du har bare jobbet 5 skift og dette er helt nytt for deg, det er ikke rart at du ikke kan alt. 

Anonymkode: fa4a8...b92

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

lag en notatblokk hvor du skriver ned alt det du trenger oversikt over. ha den med deg på jobb.

Anonymkode: 5df90...522

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kjenner på den følelsen når de skal gjøre noe helt nytt som man føler at man ikke mestrer så godt. Jeg har hatt samme følelsen flere ganger, det vil gå over! 

Ta med deg en liten notatbok og skriv ned alt du må huske av feks rutiner og hva som skal skrives i hvilke bøker osv. 

Det med kassen, der må du bare ta deg god tid. Har dere skilt på dere som det står navn på? Evt om dere kan ordne et hvor det står "under opplæring", da vil de fleste forstå at ting kan ta bittelitt lenger tid en hos en som er dreven. 

Har du tatt opp bekymringene dine med sjefen din? 

Anonymkode: 0d84c...554

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Devilheart skrev:

Det er bare å si opp om jobben er helt feil for deg. Er derfor man har prøvetid. :) Bare vær åpen med sjefen om at dette ikke passer deg og lever oppsigelsen. Man har 14 dager oppsigelsestid i prøvetiden, så den burde du klare å holde ut. 

Kan ikke sjefen få problemer med f.eks. for få ansatte om jeg sier opp? 🙈 Takk for svar! :-)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ei dame

Derav "hen"! Nå, få deg inn på bakrommet!

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke sjefen få problemer med f.eks. for få ansatte om jeg sier opp? 🙈 Takk for svar! :-)

Det er sånne ting de må regne med :) det er nok mange som kan ta jobben hvis du sier opp. Men jeg anbefaler deg virkelig å prøve litt til. Man kan ikke gi opp bare fordi noe føles trått i oppstarten :) 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ikke jobben blir så ille når du kommer over kneika der alt er nytt. Jeg forstår at det er ubehagelig å bli kastet ut i noe man ikke føler seg sikker på, men som sagt -når alt begynner å sitte så tror jeg du vil slutte å grue deg til å dra på jobb. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kjenner på den følelsen når de skal gjøre noe helt nytt som man føler at man ikke mestrer så godt. Jeg har hatt samme følelsen flere ganger, det vil gå over! 

Ta med deg en liten notatbok og skriv ned alt du må huske av feks rutiner og hva som skal skrives i hvilke bøker osv. 

Det med kassen, der må du bare ta deg god tid. Har dere skilt på dere som det står navn på? Evt om dere kan ordne et hvor det står "under opplæring", da vil de fleste forstå at ting kan ta bittelitt lenger tid en hos en som er dreven. 

Har du tatt opp bekymringene dine med sjefen din? 

Vi har så sinnsykt mye som skal ligge under forskjellige kategorier. Det er er altså en dyrebutikk, og på kassen er det 15-20 knapper, og bare 4-5 av de er for hunder.. der det står f.eks (husker ikke presist) norsk hundemat, godbit, vom mat, utstyr hund, RC og ett merke til, ALT skal sorteres, en fórtype skal på RC, noe annet på vom mat, og den værste er løsvekta... der er det 2 "frysere" med mange bokser og masse forskjellige bein, som griseører osv. Der skal noe av det på knappen norsk hundemat, og det skal også andre produkter rundt i butikken. Men de som står i fryseren står ikke sortert heller så jeg må nok spørre for hver vare hver gang jeg skal få kunder.. ah.. håper jeg får sparken :-(

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke akkurat forsvarlig å bare si opp jobben slik uten videre? Har du nok av andre inntekter til å være i karantene hos nav? man får jo ikke dagpenger fra første dag etter frivillig oppsigelse på egenhånd.

Anonymkode: 2483a...f30

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har så sinnsykt mye som skal ligge under forskjellige kategorier. Det er er altså en dyrebutikk, og på kassen er det 15-20 knapper, og bare 4-5 av de er for hunder.. der det står f.eks (husker ikke presist) norsk hundemat, godbit, vom mat, utstyr hund, RC og ett merke til, ALT skal sorteres, en fórtype skal på RC, noe annet på vom mat, og den værste er løsvekta... der er det 2 "frysere" med mange bokser og masse forskjellige bein, som griseører osv. Der skal noe av det på knappen norsk hundemat, og det skal også andre produkter rundt i butikken. Men de som står i fryseren står ikke sortert heller så jeg må nok spørre for hver vare hver gang jeg skal få kunder.. ah.. håper jeg får sparken :-(

Du kommer til å komme inn i det. Jeg jobber i tre forskjellige butikker, hvor alle har forskjellig kassesystem, og jeg kan alle kassene. 

Har du fått skikkelig opplæring? For det kan nesten virke som du bare har blitt kastet ut i det. 

Forøvrig er det helt ok å si til kunder at man er ny, de fleste vil ha forståelse for det. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som forventer at du skal kunne alt fra første dag. Det er en grunn til man har opplæring, og prøvetid. Det er både for at sjefen skal se om du er rett personen, og du skal finne ut om det er noe for deg. Glem hele prestasjon skal klare alt med en gang. Alle må lære seg alt på ny jobb. Hvordan kaffemaskinen virker, hva er viktig for sjefen, hva heter jenta som jobber sammen med deg på fredager. Alt er nytt. 

Hvis du er gravid burde du virkelig holde på jobben. Er ikke lett å søke nye jobber gravid, og det blir jo bare nytt i en ny jobb også. Senk skuldrene, og bruk hjernekapasitet til å lære deg til i stede for å presse deg selv ned. Dessuten må du ikke være redd å spørre folk. Ta med blokk, og noter ned alt så du etter hvert slipper å spørre. Nøkkelen til skapet henger i gangen, husk å skru av lyset på pauserommet osv. Hvis du har glemt hvor nøkkelen er gå igjennom notatene dine. 

Problemet ditt er ikke at du kan alt med en gang, problemet ditt er holdningen din. Håper jeg får sparken sier du, eh hvis du er gravid å skal få ansvar for en unge burde jobbe litt med holdningen din. Det å få unge er også mange ny ting du må lære deg. It's life.

Anonymkode: fc190...ef6

• Liker 10
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som forventer at du skal kunne alt fra første dag. Det er en grunn til man har opplæring, og prøvetid. Det er både for at sjefen skal se om du er rett personen, og du skal finne ut om det er noe for deg. Glem hele prestasjon skal klare alt med en gang. Alle må lære seg alt på ny jobb. Hvordan kaffemaskinen virker, hva er viktig for sjefen, hva heter jenta som jobber sammen med deg på fredager. Alt er nytt. 

Hvis du er gravid burde du virkelig holde på jobben. Er ikke lett å søke nye jobber gravid, og det blir jo bare nytt i en ny jobb også. Senk skuldrene, og bruk hjernekapasitet til å lære deg til i stede for å presse deg selv ned. Dessuten må du ikke være redd å spørre folk. Ta med blokk, og noter ned alt så du etter hvert slipper å spørre. Nøkkelen til skapet henger i gangen, husk å skru av lyset på pauserommet osv. Hvis du har glemt hvor nøkkelen er gå igjennom notatene dine. 

Problemet ditt er ikke at du kan alt med en gang, problemet ditt er holdningen din. Håper jeg får sparken sier du, eh hvis du er gravid å skal få ansvar for en unge burde jobbe litt med holdningen din. Det å få unge er også mange ny ting du må lære deg. It's life.

Anonymkode: fc190...ef6

Dette!

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det trenger du ikke tenke på. Er hun en god sjef, klarer hun nok å omorganisere litt eller skaffe nye kjapt.

Men jeg var litt rask på avtrekkeren der. Du burde muligens ta en åpen prat med henne først, fortelle hvordan du har det, positive og negative sider med jobben, erfaringene hittil. Alle arbeidsplasser skal ha mulighet for god opplæring og tilpasning. Kan jo hende du får annen oppfølging eller andre oppgaver.

Men du får følge magefølelsen. Om hele jobben er helt feil for deg, er det lurere å bare slutte.

AnonymBruker
Skrevet

Bare pust inn og slapp av. Du kan prøve deg litt frem noen ganger til, det er som regel bedre etterhvert som man lærer det bedre! Trøst deg med at jeg var værre, den første uken som butikkmedarbeider klarte jeg følgende:

1. Trykke på ransknappen (var ikke merket og trodde den hørte til rullebåndet #BlondeMoment), og når nokas kom spurte de jo om noen hadde trykket på ransknappen. Det nektet jeg selvfølgelig på, jeg hadde da ikke trykket på noe slikt. Ble litt matt da de sjekket videokamera oh der satt jeg, og trykte på ransknappen mens jeg forventet respons av rullebåndet. Trykket ikke bare en gang heller :balltre::fart2:

2. Fikk ikke til å flytte på den skillen på rullebåndet (nei, jeg sleit litt med dette som dere skjønner), og istedet for å tenke meg om, brukte jeg alt eg hadde av makt, og røsket opp hele den skilledingsen så skuer spratt hit og dit (dette var i et desperat forsøk med masse kunder i kø og en stressa meg som prøvde å hjelpe på min måte)

3. En del annet jeg ikke vil gjenta i frykt for å bli gjenkjent

Ble en liten kjendis på jobb for å være stressa og litt kjapp i svingen den første stunden, men det gikk gradvis oppover herifra xD 

Dette er en deeeel år siden nå takk og lov, men jeg kjenner meg igjen i å være stresset og føle at alt er utenfor ens fatteevne i slike situasjoner. 

Anonymkode: 65138...7a3

• Liker 11
Skrevet (endret)

Slapp av TS.
Dette lærer du :) 
Det tar bare litt tid, men ikke gi opp :) 
Er litt ille, 6år etter jeg slutta i butikk, så kan jeg fortsatt de fleste PLU-Kodene og enda morsommere er det når kassadamen har glemt og jeg bare "4011" og det er riktig ;) 

Jeg har vært borti kasse hvor det står "Brus" Trykker inn der, så kommer det opp merkene, du slår inn på Cola og må trykke x1 (antall) Og om det skal være diet, regular, zero, osv...
Samme kasse måtte du inn på meny, velge barne/voksen meny og så klikke hva de skulle ha, lettere om alle valgte det samme ;)   Vin/drink kartet var ekstremt, stå å nistirre på skjermen for å finne riktig flaske vin :fnise: 
Handlet om å ha tunga rett i munnen, det høres og føles kanskje ekstremt ut her og nå..

Men, det ordner seg og du lærer det tilslutt =) 

PS..
Jeg jobbet i en bar en stund..
Første uka så tror jeg at jeg knuste 4-5 vinflasker, ett titalls ølglass og mye annet gikk i gulvet...
Sjefen min var en stund meget oppgitt over meg..
Mens mine andre kollegaer fikk 2 gratis pils etter jobb, så førte sjefen min stjerner i ei bok..Og gikk jeg 1 uke uten å knuse noe...Ja, da fikk jeg også 2 gratis pils... :skratte:

Endret av Chibi
  • Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...