Gjest Flua - ikke innlogga Skrevet 11. januar 2005 #1 Skrevet 11. januar 2005 Jeg lurer på........hvis en person er sykmeldt i ett år, og går så over i rehabilitering i påvente av utbedring av arbeidsplassen, kan han da friskmelde seg? Altså 1/2 halvt år etter et rehabiliteringen tok til. Han er jo egentlig ikke sykmeldt lengre. Kan man bare bestemme seg for at: OK, da prøver jeg allikevel 100%, men det er jo stor sannsynlighet for at vedkommende blir sykmeldt igjen! -Håper dere skjønner hva jeg mener!!
Gjest Bhsiltsk Skrevet 11. januar 2005 #2 Skrevet 11. januar 2005 Er det for så å gå over på ett års sykemelding igjen denne personen vil i jobb igjen? I såfall er det dårlig gjort mot arbeidsgiver. Hvis utbedringene på arbeidsplassen ikke er gjort, vil jeg tro legen med skepsis sier det er greit å gå tilbake til jobb. Det som skal skje videre er jo legen også med på, selv om ikke sykmelding skrives ut lenger.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 11. januar 2005 #3 Skrevet 11. januar 2005 Dårlig gjort mot arbeidsgiver?? Etter 6 måneders sykmelding har arbeidsgiver anledning til å si opp en ansatt, hvis ikke annet er regulert av tariffavtale. De fleste langtidssykmeldte mister vel jobben sin(ansettelsen) hvis de er sykmeldte lenger enn 1 år? Regner derfor med at arbeidsgiver er innforstått med at den sykmeldte skal komme tilbake igjen etter at arbeidsplassen er "fikset opp". Kanskje det kan være et problem for flere arbeidstakere på denne arbeidsplassen og at det er derfor arbeidstakeren ikke er oppsagt enda? Ellers er jeg nok enig i påstanden om at "Hvis utbedringene på arbeidsplassen ikke er gjort, vil jeg tro legen med skepsis sier det er greit å gå tilbake til jobb."
Gjest StoreSky Skrevet 11. januar 2005 #4 Skrevet 11. januar 2005 Man har ikke lov å si opp personer som er i sykemelding. (med mindre det er nedleggelse o.l.)
Gjest Kaffegjesten Skrevet 11. januar 2005 #5 Skrevet 11. januar 2005 Dette har tydeligvis ikke Undomiel greie på. En arbeidstaker kan sies opp under sykdom etter 6 mnd hvis h*n har vært ansatt kortere tid enn 5 år. Arbeidstakeren kan sies opp etter 12 mnd sykdom hvis h*n har vært ansatt lenger enn 5 år. Arbeidsmiljøloven § 64
Gjest Kaffegjesten Skrevet 11. januar 2005 #6 Skrevet 11. januar 2005 Linken til Arbeidsmiljøloven i forrige innlegg fungerte ikke. Prøv denne i stedet: Arbeidsmiljølovens §64 og virker ikke denne heller prøver du www.lovdata.no -Arbeidsmiljøloven og § 64 - oppsigelsesvern ved sykdom
Pitten Skrevet 13. januar 2005 #7 Skrevet 13. januar 2005 En arbeidstaker kan ikke sies opp på grunn av sykdom de første 12 månedene vedkommende er sykemeld. Dersom en arbeidstaker skal sies opp i denne perioden må arbeidgiveren sannsynliggjøre at dette ikke har sin årsak i sykdommen. Når det gjelder å friskmelde seg i attføringsperioden, så ville jeg tatt utgangspunkt i den helsemessige tilstanden, og ikke sett meg blind på de økonomiske forholdene. Har sett kolleger være sykemeldt et år, for så å komme tilbake i jobb i 6 måneder og så være sykemeldt et år med fulle lønnsrettigheter igjen. Dette har ikke gagnet den helsemessige tilstanden. Jeg vil heller råde deg til å forsøke å finne en jobb du kan fungere i, eventuelt forsøke deg gradvis tilbake i jobb igjen for å se om du får det til å fungere. Dersom du fortsatt har noen yrkesaktive år foran deg må det vel være et ønske å finne et arbeid du kan fungere i for framtida ??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå