AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Spoiler Spoiler (kom borti spoilerknappen) Hei! Noen som har studert arabisk her? Jeg skal starte på et årsstudium i arabisk på universitetet(nettbasert). Har dere fått bruk for arabisk etter studie? Jeg ser for meg at dette blir kjempevanskelig når jeg ser skriftspråket er helt annerledes(og ikke minst innviklet) enn norsk/engelsk osv. Anonymkode: ef9d8...912
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Har ikke studert arabisk men kan se for meg at de som tar studiet ønsker å bruke det til noe. Tolk for eksempel. Ekstra språk er godt å ha i forhold til arbeid med mennesker. Jeg tror ikke den skriftlige delen blir et problem. Kinesisk er visst det verste skriftlig, og kjenner folk som har hatt det uten problemer. Anonymkode: 2fa04...761
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #3 Skrevet 3. august 2017 Arabisk skrift er i utgangspunktet ikke så vanskelig. Det er 28 konsonanter og 3 vokaler + litt tegn for lange vokaler og dobbelt konsonsnt. Du lærer det fort. Problemet er at de bruker bare konsonantene til vanlig. Da må du skjønne hele setningen/sammenhengen for å forstå enkeltord. Jeg har ikke studert på universitet og kan bare litt. Anonymkode: d41bf...e7a
AnonymBruker Skrevet 3. august 2017 #4 Skrevet 3. august 2017 Jeg har tatt et år arabisk ved UiO. Nettbasert høres vanskelig ut, jeg må innrømme at jeg aldri har vært så glad for å ha en lærer og en klasse som da jeg studerte arabisk, og jeg liker vanligvis best å studere på egenhånd. Jeg synes skriften i grunn var det minste problemet. Ja, bokstavene er annerledes, men det er det rett og slett bare å pugge. Det er i bunn og grunn mye pugging på arabisk, det er ofte lite man har inne fra før. Jeg brukte memrise.com mye til pugging. Jeg lagde eget kurs der med alle gloser vi skulle kunne, og brukte det en stund hver dag. Da virket det litt mer overkommelig. Viktig at man legger inn selv og ikke bruker eksisterende kurs, der er det ofte mye feil/dialektvariasjoner. Jeg har brukt arabisk litt på ferie og når jeg møter arabisktalende her, er ofte en icebreaker, men kan absolutt ikke føre lange og innviklede samtaler etter ett år med studier. Og for å være ærlig, om man ikke har bakgrunn fra arabisk på forhånd, så er de studiene jeg kjenner til i Norge altfor smale til å kunne begynne som tolk etterpå. Jeg tviler sterkt på at mine klassekamerater hadde kommet inn på tolkestudiet arabisk-norsk med det nivået de lå på (med unntak av de som hadde arabisk som morsmål). Anonymkode: 0bfd8...1db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå