Gå til innhold

Utleie og betaling for strøm - hva er vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva som er vanlig angående strømkostnader ved utleie. Er det vanlig at leietaker betaler sitt strømforbruk + sin andel av hele nettleien basert på strømforbruket eller sitt strømforbruk + kun sin del av den variable delen av nettleien (altså ingen del av fastleddet i nettleien)?

Håper noen utleiere kan svare hvordan de gjør det eller noen leietakere kan svare angående hvordan det er der de leier. :-)

Anonymkode: d81ed...eb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hva som er vanlig angående strømkostnader ved utleie. Er det vanlig at leietaker betaler sitt strømforbruk + sin andel av hele nettleien basert på strømforbruket eller sitt strømforbruk + kun sin del av den variable delen av nettleien (altså ingen del av fastleddet i nettleien)?

Håper noen utleiere kan svare hvordan de gjør det eller noen leietakere kan svare angående hvordan det er der de leier. :-)

Anonymkode: d81ed...eb8

En jeg kjenner leier ut inkl. strøm, nett, kabeltv. Hun bor i samme hus og har to leiligheter som er godkjent som egne boliger. Mens andre ikke gjør det. Hun tar heller ikke dyr leiepris, vil heller ha folk som bor der og ikke gjennomtrekk av nye leieboere. Personlig ville jeg holdt strøm utenfor, men hun har kun små leiligheter og strømutgiftene er ikke store.

Skrevet

Vi leier ut to rekkehusleiligheter.  Ingen ligger i vår egen bolig.  Bruker Forbrukerrådets leiekontrakt. 

Husleien er ex strøm.  Det er målere i leilighetene, og leier bestemmer selv hvor de vil kjøpe strøm fra.  Vi har valgt å inkludere nett i husleien, men kabel-tv etc. inngår ikke.  Det må den enkelte leier selv bestemme, og betale. 

Tror ikke det er noe som er "vanlig".  Det viktige er å få alle forhold inn i leieavtale slik at både leier og utleier er innforstått med hva hver av dem skal betale.       

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun 2 måter å gjøre det på.

1. Leie ut med strøm inkludert.

2. Leie ut med eget inntak, dvs leietaker må tegne strømavtale selv.

Anonymkode: c605b...149

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva endte trådstarter opp med?

Anonymkode: c605b...149

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...