Gå til innhold

Gått ned i vekt, men!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned mye i vekt, men sliter med at kroppsformen ikke er like fin som da jeg var større. 

Jeg har en typisk epleform og magen er nå enorm i forhold til resten av kroppen. :(

Hvordan kan jeg løse dette? Er det bare lavkarbo som gjelder? Har hørt at sukker legger seg som fett på magen. Men stemmer dette? Vet at gener har mest å si, men kan en kostholdsendring hjelpe meg?

Jeg har den typiske pølsa under navlen og lovehandles over bekkenet. Ser helt rart ut.

Anonymkode: 1bc58...588

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spise variert og normal mat du kan leve med. Bevege deg. :) Lavkarbo er tull og usolidarisk.

Skrevet

Den kroppsformen du har er du født med, men det er noen ting du kan gjøre. Du trenger ikke spise lavkarbo, det holder lenge med normal, variert og sunn kost. Sukker og raske karbohydrater er det greit å begrense uansett, da disse ikke tilfører kroppen noe nyttig. Jeg vil imidlertid foreslå at du begynner å trene, og de treningsformene som i noen grad kan endre kroppsfasongen din og sette fart på fettforbrenningen, er styrketrening kombinert med høyintensitets intervalltrening (HIIT).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker du forme kroppen så må du trene styrke. Men det er uansett litt begrenset hva du får gjort. Vi har den kroppsformen genene har gitt oss, men vi kan likevel prøve å gjøre det beste ut av det vi har. Du vil nok miste mer fett rundt magen også om du fortsetter å gå ned. Og om du får økt muskelmassen i bein/lår/rumpe og generelt strammet opp kroppen så vil du se bedre proposjonert ut.

Anonymkode: c35c2...101

• Liker 1
Gjest Peaches
Skrevet

Kutt også  lettbrus og lettprodukter 👍ellers så er dna inni bildet og fasong varierer.  Kle deg etter det, fremhever det du er fornøyd med😊

Skrevet

At karbohydrater lagrer seg rett som fett på magen er bare vas. For at karbohydrater skal kunne lagres som fett, må de gjennom en prosess som kalles de novo lipogenesis, og for at den prosessen skal kunne finne sted, må glykogenlagrene i musklene, levera og hjernen din være fylt opp fullstendig.

Det er ikke noe triks til å gå ned i vekt. Du må rett og slett innta mindre energi (kcal) enn kroppen din forbruker ila. en dag. Gjør du dette, vil du gå ned i vekt uavhengig av om det er jevnt fordelte makroer (protein, karbohydrater, fett) eller om du utelukkende spiser karbohydrater. Den eneste forskjellen vil være tap av muskelmasse pga. lavt proteininntak og dermed negativ muskelproteinsyntese.

Magefettet er det siste til å gå for de fleste, spesielt for kvinner. Skylden må du legge på evolusjonen, ettersom fettlagrene især i disse områdene er ment til å bedre overleve lange fødsler (da man åpenbart ikke får jaktet mat). Ha tålmodighet og hold deg til dietten, forutsatt at du har en. Pass på å spise sunt og drikke mye vann, samt få i deg mye grønt, så skal du se at kiloene raser, kroppsformen blir bedre uke for uke og dine kognitive evner vil nok også bedres. Har du ikke en kostholdsplan eller noen aning om hva du burde spise, kan jeg godt hjelpe deg litt med det, om du vil :) 

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 4.8.2017 den 0.14, Aesthetics skrev:

At karbohydrater lagrer seg rett som fett på magen er bare vas. For at karbohydrater skal kunne lagres som fett, må de gjennom en prosess som kalles de novo lipogenesis, og for at den prosessen skal kunne finne sted, må glykogenlagrene i musklene, levera og hjernen din være fylt opp fullstendig.

Det er ikke noe triks til å gå ned i vekt. Du må rett og slett innta mindre energi (kcal) enn kroppen din forbruker ila. en dag. Gjør du dette, vil du gå ned i vekt uavhengig av om det er jevnt fordelte makroer (protein, karbohydrater, fett) eller om du utelukkende spiser karbohydrater. Den eneste forskjellen vil være tap av muskelmasse pga. lavt proteininntak og dermed negativ muskelproteinsyntese.

Magefettet er det siste til å gå for de fleste, spesielt for kvinner. Skylden må du legge på evolusjonen, ettersom fettlagrene især i disse områdene er ment til å bedre overleve lange fødsler (da man åpenbart ikke får jaktet mat).

Nyere forskning støttes i stadig økende grad at det er HVA man spiser og ikke HVOR MYE man spiser som har betydning for vekt og helse. Det handler om å spise seg mett på riktig mat. Karbohydrater lagres som fett på kroppen på grunn av at kroppen skiller ut insulin for hver gang det inntas. Insulin er kroppens fettlagringshormon, og hemmer fettforbrenningshormonet (glukagon) i å forbrenne fett. Ergo; spiser man masse karbohydrater vil kroppen lagre fett. Dette hindrer kroppen i å bruke det fettet som allerede er på kroppen. Så lenge det finnes insulin i kroppen og sukker (karbohydrater) i blodet vil kroppen til fordel bruke dette istedet for å ta av det lagrede fettet. Når blodsukkeret går ned igjen, noe som da fort merkes, blir man fort sulten igjen. Og da er det gjerne på`an med ny mengde karbohydrater. Derfor er det mye bedre å, i hovedsak, spise fett og protein som knapt bidrar til insulinutskillelse. Energien vil da ikke lagres som fett, og kroppen får da lov til å forbrenne det allerede lagrede fettet som sitter på kroppen. I tillegg mettes man mye bedre og blodsukkeret holdes jevnt. Å tømme de glykogenlagrene tar ofte 2-3 dager uten å innta karbohydrater. Med andre ord holdes de rimelig fulle om man spiser en del karbohydrater jevnlig. Det er nok ikke så lett som å tenke at "en kalori er en kalori", dessverre. 

For å referere til forskning rundt dette, fra en studie gjort av Fredrik Nyström: To grupper skulle spise på 1500 kcal ekstra om dagen i to uker. Den ene gruppen spiste det i form av godterier og den andre peanøtter. Godtegruppen la på seg i snitt 0,8 kg. Peanøttgruppen derimot, gikk ikke opp i vekt. 

Ikke for å virke frekk, men må innrømme at jeg humret litt av den "for å overleve lange fødsler". Skulle tro de varte i flere måneder. ;-) Tror nok da heller magefettet er der for å ha overskuddsfett å tære på til amming, uten å ha spesielt mye kunnskap rundt akkurat dette.

Anbefaler deg, Ts, til å sjekke ut lavkarbo og eventuelt fasting (søk opp Dr. Jason Fung og intermittet fasting) som kan være til hjelp. :) Veldig interessant!

Endret av Lillypad87
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan gå ned i vekt

Skrevet

Kutt ut uvanene, ikke "belønn" deg selv i helgene. Har hørt så altfor mange si "nå har jeg spist så sunt å så lang tid, så nå skal jeg jammen meg kjøpe potetgull og kakestykker " . Sorry men det er sant

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...