Gå til innhold

Fordeler med å betale skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å tjene omtrent 55.000 kr i år ( som altså er frikort grensa). Spekulerer på om jeg skal ta på meg flere ganger i sommer og havne over eller ikke. Er det noen fordeler med å betale skatt? Da tenker jeg på pensjon og andre fordeler? Jeg får 5000 kroner i skattetrekk fra BSU om jeg går over frikort grensa og betaler ca. 30% i skatt. Dersom jeg satser på å havne under frikortgrensa kan jeg altså heller ikke jobbe noe i høst - og juleferien, så vet ikke hva som lønner seg? :)

Anonymkode: b2b62...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det lønner seg å jobbe :)

Marginalskatten (det man skatter av den siste ekstra krona man tjente) er ikke over 100 %, på langt nær. Den er vel 25 %. Dvs. i stedet for å betale 0 % skatt av det du tjener (som du gjør opp til frikortgrensa) vil du måtte betale 25 % i skatt av det du tjener som er over frikortgrensa. Ikke helt presist, men enkelt fortalt :)

Mulig skattekortet ditt sier 30 %, uansett er jo ikke det av hele beløpet men kun det du tjener som er over grensa, ellers gir det ingen mening.

Det er andre detaljer som spiller inn, f.eks at frikortgrensa vel er beregnet ut fra at restskatt under 100 kr ikke blir krevd inn (var slik i min tid som ungdom i hvert fall), men det spiller liten rolle.

Endret av JackIost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig må du tjene ca. 75.000 kr for å få fullt utbyttte av 5000 i BSU-skattefradrag, om du sparer 25.000 i BSU. Da skatter du altså ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar! :) Så det lønner seg altså å jobbe så mye som mulig da :) trodde man måtte skatte av alt om man tjente over frikortgrensa men det hadde jo vært litt rart, som du sier :P

 

Ts

Anonymkode: b2b62...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får 5000 kroner i skattetrekk fra BSU om jeg går over frikort grensa [...]

Du bør ikke sette inn mer på BSU enn at du får fullt utbytte av skattefradraget. Det er ikke slik at du kan overføre ubenyttet skattefradrag til fremtidige år med høyere skattbar inntekt.

http://www.dinside.no/okonomi/ikke-spar-hvis-du-tjener-under-55900/61309343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale skatt av hele beløpet når du tjener mer enn 55 000 kr. 

Anonymkode: 99f53...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må betale skatt av hele beløpet når du tjener mer enn 55 000 kr. 

Anonymkode: 99f53...aff

Det trekkes jo fortsatt fra minstefradraget da, før skatt beregnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...